Jag har nu läst ytterligare en bok av den alldeles
nyligen bortgångne Philip Roth. Ett författarskap som åter
visar att Svenska Akademien – alldeles bortsett förstås från den
senaste tidens trista debacle – är och har varit både sakt- och
senfärdig vid sina beslut om Nobelpriset. Eller är det kanske så
att det helt enkelt finns ett sådant överflöd av utmärkta
författare och (vis)poeter som var och en för sig skulle vara väl
värda priset att hon – dvs. Akademien – helt enkelt har svårt
att riktigt orientera sig i det hon enligt Nobels testamente
verkligen måste kunna orientera sig i, dvs. de författare som
”under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största
nytta” genom att lämna ifrån sig ett verk som bedömts vara
”det utmärktaste i idealisk rigtning”. Nu är det ju
länge sedan Akademien gjorde avsteg från en bokstavsläsning av
Nobels testamente, men det gör ju inte dess beslut särskilt mycket
enklare. Tvärt om. Ja, vi säger väl att det kan vara så att man
antagligen gör så gott man kan – och oftast blir det ju rätt
bra, men inte alltid. Men boken jag nu läst heter i vart fall Envar,
det är åtminstone otvetydigt sant. Liksom att Roth blev utan
sitt väl värda pris.
(Men ändå, vill jag ha sagt, så är det bra synd att
han inte fick detta beramade pris. Han hade förstås redan en stor
läsekrets, men ett Nobelpris innebär ju inte bara ära och pengar
åt författaren utan också att ett författarskap uppmärksammas
world wide till alla bokläsares glädje och att ett antal personer
därmed antagligen bestämmer sig för att läsa pristagaren för
första gången. Detta måste ju anses vara det viktigaste med priset
menar jag – att man med det gör oss läsare uppmärksamma på ett
viktigt författarskap, säkert redan läst av många men lika säkert
okänt eller inte läst för många andra. Så ett stort antal
personer, inte bara här hemma i fosterlandet, vet alltså antagligen
inte vad de går miste om när de nu väljer författare X före
Roth).
Nå. Men vad om Envar?
Vi läser om en man som gjort det många andra gjort före honom, och
fler kommer att göra efter honom. Han har älskat, varit
framgångsrik men missat en hel del av livets kärna – att kunna
hålla tag i en kärlek, hålla tag i ett liv, hålla tag i sina
barn. Han är alltså i grunden så som du och jag, som många män.
Nu anar han skuggorna framför sig. Och hans vilsenhet inför detta
är påtaglig. Hans största sorg tycks vara hans söners bitterhet
för att han skilde sig från deras mamma. Sönerna som inte kunde
eller ville förstå att också han förlorade samma familj som de
gjorde. Men det är väl så det plägar bli – den som inte kunde
stanna känner sorg och skuld, den som blir lämnad känner sorg och
vrede. Vem känner inte igen det? Och vem tänker inte som han –
att han med sina förtjänster och tillkortakommande helt enkelt är
den man som livet och han själv på gott och ont skapat. (Men, det
måste jag säga, hans kvinnohistorier är inte hedrande för honom).
Nämns han förresten vid namn i boken? Tror inte det. Han förblir
på det sättet märkligt anonym för oss läsare.
Men nu anar han skuggorna framför sig. Han känner allt
mer påtagligt att livets aktiva, produktiva innehåll är borta och
att allt skalats ner – kvar återstår tomma dagar och otrygga
nätter och den bittra insikten att också hans kropp börjar svika
honom. Hans ensamhet ökar liksom hans vilsenhet och främlingskap
inför också sin familj, främst sin bror och sin älskade dotter.
Han tycks däremot till slut kunna hämta en förtröstan inför det
oundvikliga slutet i ett slags samtal med sina döda föräldrar där
de ligger sedan länge på den judiska kyrkogården. Och så dör han
då själv i ett hjärtstillestånd efter en av sina återkommande
operationer. Hjärtat som på gott och ont väglett honom i livet
svek honom till slut.
Om denne man skriver Roth på ett vackert,
sammansatt och sammanhållet – jag hade sånär sagt intelligent –
språk. Roth för oss genom storyn på ett sätt som gör
denna komplexa person både intressant och trovärdig. Kan annat än
fem stars av fem vara ett möjligt betyg för Envar.
Nä, det kan ju inte det.
xxx
”Religionen
var en lögn som han genomskådat tidigt i livet, och han tyckte lika
illa om alla religioner, fann deras vidskepliga nonsens meningslöst,
enfaldigt, stod inte ut med den totala bristen på en vuxen hållning
– det barnsliga jollret och gudfruktigheten och de troendes
fåraktiga hängivenhet”
…
”Att bli gammal är en kamp, vet du, är det inte det ena så är det det andra. Det är en ständig kamp, och det när man är som svagast och inte har några krafter att sätta emot längre”
…
”Hjärtstillestånd. Han fanns inte mer, var befriad från allt, trädde in i tomheten utan att ens veta om det. Precis som han hade fruktat hela tiden”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar