Av Åsbrink har jag fram till nu bara läst Och
i Wienerwald står träden kvar (från
2011) och 1947 (från
2016). Bara och bara förresten – det är två intressanta och
viktiga böcker som dessutom båda nominerades till Augustpriset i
fackboksklassen och hon fick också välförtjänt detta
välrenommerade pris för Och i Wienerwald står träden
kvar. Dessa två och nu alltså
också Orden
som formade Sverige.
Vad är det som säger att inte också den kommer att nomineras till
Augustpriset. Tja – inte mycket, även om det kommit ut många bra
andra fackböcker bara nu i höst.
Vad är det då för
bok Åsbrink
skrivit? Jag tror man kan säga att det är en essäbok som har ett
antal ord och uttryck som utgångspunkt för olika resonemang hon för
med oss läsare och genom vilka hon vill berätta för oss varför
det är viktigt att känna sig själv, sitt liv och sin historia –
eller som hon skriver Känn ditt
förnuft, ditt ljus, dina skuggor. Känn din
motsägelsefullhet och känn dina lögner:
känn din historia.
Hon skriver alltså i ett angeläget ärende. Hennes utgångspunkt
må i mycket vara individuell och personlig och börja från hennes
och och hennes familjs historia, men den beskrivning av små och
stora händelser och företeelser hon ger oss, och de slutsatser vi
kan dra av vad hon skriver, är däremot generella. Det är därför,
inte minst med tanke på den märkliga eftervalsdiskussion som nu
förs på sina håll, en viktig och angelägen bok.
Hon skriver
insiktsfullt, nyanserat och infallsrikt oavsett om vi läser om
rasbiologi, judeförföljelser, Axel Oxenstiernas betydelse för vårt
samhälle än i denna dag, bostadsstandarden förr och nu, Olof
Palmes och Astrids Lindgrens betydelse, de homosexuellas rättigheter
och deras kamp, liksom kvinnornas kamp för en anständig tillvaro i
både stort och smått, bagateller som när den gamla hjälten Lasse
Björn sjöng Helan går, främlingsfientlighetens bittra stank,
relationen till vårt kära grannland Danmark, den Torshammare jag
bär runt halsen (och gjort sedan jag var barn) för att inte säga …
ja, jag skulle kunna fortsätta länge än. Hennes anslag är brett,
hennes kunskaper stora och hennes reflektioner om sakernas tillstånd
alltid intressanta att läsa. Och viktiga, vill jag tillägga.
Lyckligtvis, hade jag så när sagt, kan man också ana mörka stråk
genom texten.
Den korta essä som med
utgångspunkt från Karin Boyes diktrader Ja visst gör det
ont berörde mig av
personliga skäl starkt. Inte bara för vad Åsbrink
skriver om Boye utan också för att jag kom att tänka på en
intelligent, ömhudad och vacker kamrat från gymnasietiden. Hon
kunde bl.a. nästan alla Boyes dikter utantill men trots sin enorma
kapacitet, intelligens och kunskap försvann hon efterhand bara bort
från oss, in i en tillvaro till vilken ingen annan hade tillträde.
Hon lärde mig mycket - att läsa, älska, leva.
Alldeles
bortsett från detta kan jag inte ge Åsbrinks
bok annat betyg än fem
stars
av fem. Läs den gärna, min okände läsare av denna blogg. Läs den
långsamt och inte nödvändigtvis i den ordning som Åsbrink ger oss
sina essäer. Prata med andra om den. Tänk efter. Varför inte
använda den som en slags uppslagsbok. Eller använda den som en
uppmuntran att skriva din egen bok om de ord som format dig. Valet är
ditt. Liksom beslutet.
xxx
”Kan
en dikt utgöra en svensk värdering? Kan den fånga något
geografiskt avgränsat, något kulturellt specifikt? Ja. Karin Boye
hade antagligen blivit poet oavsett vilket språk hon fötts in i, så
stark var hennes drivkraft att uttrycka sig i skrift. Men dikten ”Ja
visst gör det ont” - hade den uppstått någon annanstans än ur
ett klimat som i hög grad präglas av sitt långa avstånd till
solen? Att halva året framlevs i mörker, med frusen mark, med brist
på grönska, fågelsång, värme, liv? … Hon fångar i ord det
alla nordbor av all etnicitet genomlever; existensen tolkad i
klimatpåverkade metaforer.”
…
”Tack ni svenska
vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken
på knä. Här Danmark: utskitet av kalk och vatten.
Och där Sverige: hugget i granit. Danskdjävlar.
Danskdjävlar!”
Ja visst gör
det ont när knoppar brister.
Varför skulle
annars våren tveka?
Varför skulle
all vår heta längtan
bindas i det
frusna bitterbleka?
Höljet var ju
knoppen hela vintern.
Vad är det
för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör
det ont när knoppar brister,
ont för det
som växer och det som stänger.
Ja nog är det
svårt när droppar faller.
Skälvande av
ängslan tungt de hänger,
klamrar sig
vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar
dem neråt, hur de klänger.
Svårt att
vara oviss, rädd och delad,
svårt att
känna djupet dra och kalla,
ändå sitta
kvar och bara darra -
svårt att
vilja stanna och vilja falla.
Då, när det
är värst och inget hjälper,
brister som i
jubel trädets knoppar.
Då, när
ingen rädsla längre håller,
faller i ett
glitter kvistens droppar
glömmer att
de skrämdes av det nya
glömmer att
de ängslades för färden -
känner en
sekund sin största trygghet,
vilar i den
tillit som skapar världen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar