Så har då Tomas Bannerhed
– äntligen får man väl säga – kommit med en ny skönlitterär
bok efter sin debut med Korparna år 2011, en bok som han
välförtjänt fick både Augustpriset och det välrenommerade Borås
tidnings debutantpris för. Den nya boken heter Lugnet och är
mycket bra bok som jag verkligen hoppas att många hittar till.
Mellan dessa två böcker har han tillsammans med fågelfotografen
Brutus Östling (denne Östling har för delen många fler
intressanta och viktiga strängar på sin lyra än bara
fotografering) gett ut I starens tid, som – som jag
uppfattar den – är ett slags mellanting mellan ren fotobok och en
slags reflektionsbok. Östlings foton är det väl inget större fel
på – även om jag faktiskt tycker att har man sedan tidigare sett
100 foton på starar, så ger nog den 101:e inte särskilt mycket mer
- men Bannerheds små funderingar
om stort och smått kunde åtminstone jag i huvudsak vara förutan.
(Såhär skrev jag förresten i min dåvarande blogg
bl.a. om I starens tid: Problemet är alltså
för mig i huvudsak Bannerheds text. Och visst är den ibland klok,
men inte sällan också motsatsen. Ibland poetisk, men också ibland
bara patetisk. Inte så sällan intressant, men också – åtminstone
för min smak – allt för ofta ointressant. Det kan kanske ha lite
med den litterära formen att göra. Han skriver nämligen i en slags
daganteckningar som handlar om stort och smått - om både livet och
döden, om både kaffetermosen och det goda röda vinet. Även om
fokus naturligtvis ligger på fåglar och fågelskådandet och då
med perspektiv både från när han står med sina gummistövlar i
olika fågelsjöar och stirrar i kikaren eller sitter på balkongen i
sin lägenhet på Södermalm och lyssnar på Keith Jarret. (För egen
del föredrar jag ju Jarret framför att möjligen höra ett vagt
”nästan spinnande tsy-tsy-tsy-tsy-tsy-tsy” och kanske sen se en
glimt av en
ängspiplärka. Eller vad det nu var.).)
Antagligen orättvis, men så såg jag på boken då.
Och för den delen också nu sen jag läst om den, lite
slarvigt men dock. Jag gav den i vart fall tre stars av fem i
betyg då, vilket ändå måste betraktas som ett fullt godkänt
betyg.
(Så här skrev jag förresten bl.a. om Korparna:
Korparna flyger skrikande över bondens hus och spår
död. Fast i den fäderneärvda helvetesåkern står den lyckliga
familjen. I var och en av dem ljuder deras egen odrömda dröm om ett
liv. Fast så
vidare värst lycklig var den ju inte, familjen. Men jag gav boken
fem stars av fem i betyg. Och vill verkligen rekommendera den
till (om)läsning. Säkert finns det någon som ännu inte hittat
till den. Läs hellre boken än se filmen efter boken och med samma namn är mitt
hjälpsamma råd till den som tvekar om den saken. Det känns (för
mig) helt fel att se den utmärkte Dramatenskådespelaren Reine
Brynolfsson utklädd i rutig Dressmanskjorta spela bonde och stövla
runt i leråkern.
Nå. Men vad om Lugnet. Vi läser om oologen
Urban, en vilsen men - som det verkar – intelligent 35-årig man
som saknar fotfäste i både verkligheten och de fantasier som
alltmer får fäste i honom. Ingenstans finner han ro, inte
någonstans ser han en framtid, överallt tycker han sig ana andras
svek – i nutid likväl som tidigare i livet. Allt flyter för
honom. Tillfällig själslig ro tycks han bara finna i sitt
(olagliga) samlande av fågelägg, som han systematiserat förvarar i
kartonger med noteringar om namn, plats och annat till synes viktigt
eller när han efter att i sin ensamhet ha onanerat samlar sin sperma
i mammans äggkoppar och sedan, efter att ha noterat spermans volym
och färg, numrerade förvarar dem i sin frys.
Hans
ensamhet är total. Han har inga vänner. Ingen flickvän. Pappan är
död. Mamman är intagen på mentalsjukhus och med henne har han
ingen kontakt.
De brev hon skriver till honom öppnar han inte. Bannerhed låter oss
läsa dessa och de är förtvivlat sorgerliga. Hon skriver om sin
sjukdom, som efterhand tycks eskalera, och bönfaller i varje brev
att han ska komma och besöka henne, vilket han ju inte gör. ”Lever
du än?”,
”Kan
du inte skriva en rad till mig någon gång?”, ”Jag tänker på
dig så gott som varje natt.”, ”Jag ber och ber men Gud är
tyst.”.
Också hennes ensamhet är stor och total. Ensamhet, förtvivlan och
bittra tankar om deras tidigare gemensamma samvaro i familjen är det
enda de delar i det som blev deras liv. En total, förlamande och –
skall det visa sig för hans del – förgörande ensamhet. Runt
honom luktar en ensamhet lika bitter som döden; han har ingen annan
människa att andas i takt med. Men en slags styrka, eller kanske tröst, tycks han i likhet med många andra sökande gossar i olika åldrar hitta i Ulf Lundells låtar. (Ungefär som er okände Bokhållare).
Den enda person han träffar regelbundet är en kvinnlig
terapeut. Med henne delar han sina tankar om sitt liv som det nu är och det
svek en ung flicka han träffat för åratal sedan enligt hans mening
utsatt honom för. Någon hjälp tycks hon emellertid inte vara. Jag
uppfattar det mer som att hon i deras återkommande samtal hjälplöst
och osorterat förmedlar lite läsefrukter hon inhämtat från
litteraturen under sin utbildning. Något stöd för honom är hon
hursomhelst inte där hon sitter och tittar på honom med en
inkännande min. Urban fantiserar under deras samtal egentligen bara
om henne - vad han ska ta upp nästa gång de träffas, vad hon
gjort kvällen innan, varför hon tycks vara tröttare än vanligt,
varför hon har mörka ringar under ögonen. Och skälet är ju
enkelt: i hans förvirrade fantasier har hon knullat sig trött med en riktig man. Och inte en sådan som Urban. Men en sak slår rot i
honom. Det är något denna terapeut sagt om han inte är ämnad att
vara ensam.
Det hämpar sig då att han på Kungliga Biblioteket
träffar på en kvinnlig doktorand som efter ett tag gör det man
mycket väl kan göra när två människor efterhand nickat lite
igenkännande till varandra, dvs. frågar om de två inte kan dricka
en kopp kaffe tillsammans inne på KB och efter ytterligare ett tag om han inte
kan komma hem till henne och dricka ett glas vin. Normala saker
människor emellan således men som Urban förstås övertolkar. Han
klarar helt enkelt inte av sådana vanliga uttryck för en oskyldig
samvaro mellan en man och en kvinna Och så sviker som han tycker
också denna kvinna honom. Han var, känner han då, trots allt ämnad
att leva och vara ensam. I det allt djupare mörker som efterhand
blivit hans liv kan han därför nu helt enkelt inte navigera. Han
tar sitt liv.
Lugnet är inte, om någon nu skulle tro det, en
bok för fågelskådare, Men väl en bok för den som orkar se in i
en annan (fiktiv) persons efterhand blanka och tomma själ, mörk och
sugande som ett svart hål. Det är en bok om en ensamhet så tärande
och blödande att allt tycks stumna runt huvudpersonen. En stark bok.
En bok du, min okände läsare av denna blogg, inte kommer att
glömma. Efterglöden är stark. Jag gav den fem stars av fem i betyg.
xxx
”Jag
bläddrade förbi filmrecensionerna och summeringen av det gångna
popåret och stannade vid dödsannonserna, drogs till dem i varje
tidning jag fick framför mig som man dras till ljuset längst bort i
en mörklagd korridor. Läste spalt upp och spalt ner, namn för
namn, sörjande efter sörjande, änkor och barn, datum och årtal,
verser och hälsningar. Sökte ledtrådar till dödsorsaker och
räknade fram medellivslängden till 79,1 år. Som ett tvång. Som om
en sorg hade blivit bosatt i mig och måste bli påmind om att den
levde”.
…
”Och
jag? Varför kunde jag aldrig bli som de, dricka öl och gå på
fotboll med kompisar, festa halva natten, bjuda laget runt i baren?
Varför skulle just jag sitta ensam på en bänk någonstans med
Rainer Maria Rilke eller Pär Lagerkvist i knät och vänta på att
en fotomodelliknande konstnärsbohem i trätofflor ska komma fram och
fråga vad jag läser för något, säga att det låter väldigt
intressant och be mig berätta allt jag vet om det som kallas
längtan?”
…
”Om
en epidemi drabbade oss och tusentals dog. Om tåget jag satt på
störtade utför ett stup. Om huset började brinna eller bussen
krockade. Vem skulle jag ringa och berätta att jag har klarat mig,
att det inte är någon fara?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar