Först som sist: Är Haggan
av Aase Berg en autofiktiv roman? Ja, det trodde jag länge,
faktiskt ända till bokens sista sidor. Men så råkade jag då läsa
en intervju med Berg där hon tydligt förnekar att så skulle vara
fallet. Och vem är jag då att påstå motsatsen. Alltså: Aase Berg
har skrivit en roman om förhållandet mellan de på var sitt håll gifta Thelma och Victor,
deras kärlek, Victors gränslösa svek mot henne när han till slut
väljer att stanna i sitt konventionella äktenskap och den fullt
berättigade förtvivlan och bitterhet Thelma då känner; hur hon
blir den hagga som dricker bitterhetens kalk i botten och spyr ut sin
galla över honom och hans liv, inkl. hans späda hustru. Och hennes
katt.
Fru Berg. (Foto: Caroline Andersson).
Men vad är då en hagga, måste jag faktiskt fråga
mig. Enligt Svenska Akademiens ordlista en ”obehaglig äldre
kvinna”, enligt dess
Ordbok ”en frånstötande kvinna”
och enligt Synonymordboken bl.a. ”häxa, xantippa, megära
och satmara”.
Och enligt Aase Berg, tror jag hon menar, en kvinna som med tanke på
omständigheterna har all rätt i världen att vara bitter över en
mans svek och önska honom och hans fru dit pepparn växer och
dessutom göra detta känt för all menighet i fosterlandet genom att
i en roman hänga ut honom i all hans ynkedom och svaghet. Och detta
alltså med all rätt.
För romanens Victor är en feg stackare. Han och Thelma
förälskar sig och lovar varandra en gemensam framtid. Thelma
skiljer sig från sin man och Victor lovar att göra detsamma från
sin fru och de två tycks ha alla förutsättningar att leva ett gott
gemensamt liv – inte minst, blir läsaren påtagligt medveten om,
sexuellt. Det är en hel del explicita samlagsskildringar i boken men
det är väl så det är, erinrar jag mig faktiskt själv från egen
tidigare erfarenhet, när den förbjudna kärleken är ny och varm
och världen tycks ligga öppen framför en. Men så händer det som
inte så sällan händer i dylika fall – den bistra verkligheten
tränger sig på. Victor börjar tänka på sin lilla söta fru.
Victor tycker sig behöva fundera på sin och Thelmas relation. Victor vill
behålla vigselringen på. Men Victor vill förstås fortsätta
knulla med Thelma, men det vill nu inte Thelma utan ställer
honom i stället inför det självklara valet – hur fan vill du ha
det, blir frågan, mig eller henne. Och den fege fan tvingas göra sitt val. Haggan
kräver uppriktig kärlek och det tycks Victor när allt kommer till
kritan inte riktigt veta vad det är.
Om allt detta har Berg skrivit en intellektuell och
resonerande text. Men rasande. Tonen i boken är allvarlig, klok,
eftertänksam och dessutom välskriven. Och alltså härligt tilltalande
rasande, ibland närmast aggressiv. Men språket är hela tiden
läsvärt och – höll jag på att säga – njutbart med trovärdiga
och målande bilder (”Graden på bedrägeri är måttet på
äktenskapets kroppstemperatur. Nära nollpunkten och under den, där
kan man faktiskt ljuga och bedra hur mycket som helst”).
Det är för läsaren tydligt boken igenom att den är skriven av en
författare som till fullo behärskar sitt instrument. Språket och
bilderna – inte så sällan närmast poetiska - öppnar sig ibland
närmast som avgrunder för den som vill och vågar se och jag tror
att Bergs tanke med boken kan vara syna patriarkatet, förtydliga
strukturerna. Att visa för oss att detta patriarkat inte är en
anonym massa utan faktiskt består av individer. Sådana som Victor och alla
hans kompisar. Som kanske också mig och dig, min okände ev. manlige
läsare av denna blogg.
Jag uppfattar det också som att Berg med sin bok vill
skriva in sig i raden av andra kvinnliga författare som sätter
patriarkatet under lupp och som också skrivit viktiga böcker om
detta och det finns därför i den referenser till författare som
Berg hakar fast sina egna resonemang i. På så sätt blir Thelmas erfarenhet av en mans svek därför inte bara till en
beskrivning av en enskild kvinnas bitterhet utan vi kan se en större
bild av kvinnlig erfarenhet. För mig kändes det viktigt att inte
bara Lena Andersson utan också Maja Lundgren och Carina Rydberg i
boken lyfts fram som de viktiga och angelägna författare de är.
Jag skrev tidigare att jag uppfattar Bergs text som
intellektuell och resonerande. Så är det. Men allt hon skriver
fattar jag fanimig inte. Varför? För att jag inte drabbats av en
haggas bitterhet? Nej, för det har jag om än nu för länge sedan
(och av nu också för mig begripliga skäl). För att jag inte
håller med i det jag gissar Berg vill säga i de för mig dunkla
avsnitten av boken? Kanske. För att jag är gammal och trög?
Säkert. Men en sak vet jag i vart fall, eller snarare två. Det ena
är att boken borde läsas av alla män och kvinnor som har en
någorlunda seriös inställning till sin relation med sin partner –
läs och begrunda blir mitt enkla råd. Det andra är att jag ger
boken fem stars av fem i betyg – och önskar den många
läsare. I den intervju med Berg jag nämnde i början av texten
läser jag att hon planerar en trilogi om kvinnliga erfarenheter –
Haggan är del ett, del två skall handla om moderskap och del tre om
medberoende. Ska bli spännande att läsa.
xxx
”Thelma och Victor är
i början. De är bara i början. Hon kan formen på hans triceps,
vet värmekänslan av hans mjuka mage knådande mot sin. De vet allt
om varandras öppningar. Men de vet ingenting om det slutna. De vet
ännu ingenting om varandras ensamhet”.
”En man lämnar aldrig
sin bekvämlighet. Hela hans väsen utgår från medhavda
rättigheter. En man förväntar sig: världsherravälde, vård och
omsorg. Världsherravälde skaffar han själv, i rivalitet med andra
män. Vård och omsorg finns det personal för: kvinnorna. Män
sviker alltid. På ett eller annat sätt kommer de att svika”.
”Världen är
konstruerad för att män ska uppnå frihet. Den manliga friheten har
i årtusenden stövlat runt i safarihatt, lagt beslag på
territorier, startat krig, skrävlat käften ur led, sett till att
ligga och att äga pengar, allt medan den lyckats undvika
hushållsarbete och vardagslogistik. Hur kvinnor skapat frihet under
tiden vet vi mycket litet om”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar