Varför skriver man en bok om ett händelseförlopp där
helheten och många av dess detaljer i långa stycken redan är
kända? Som nu Matilda Gustavsson
och hennes ganska så hypade bok Klubben. En undersökning.
Finns det någon litteraturintresserad i vårt avlånga land som inte
i stora drag redan känner till storyn om vad som hände från det
att Gustavssons eget reportage med 18 kvinnors berättelser om den sk
kulturprofilens övergrepp publicerades i DN den 21 november 2017
fram till att Svenska Akademien med knapp nöd överlevde. (Och än i
denna dag skakar det ju under dess fötter). Det kan inte vara många.
Tillför då Gustavssons bok något nytt till detta tragiska närmast
grekiska ödesdrama? Ja. Och nej.
Gustavsson (Jag hittar ingen uppgift om fotograf)
Först som sist. Det är en bra reportagebok. Gustavsson
berättar med en klar och tydlig röst om sitt arbete från det att
hon börjar sitt inledningsvis av begripliga skäl trevande arbete
med att skriva det reportage om Jean-Claude Arnaults – han
benämndes alltså inledningsvis under pseudonymen ”kulturprofilen”
- under snart sagt decennier upprepade övergrepp på kvinnor. Ett
reportage som under lång tid i grunden kom att skaka inte bara
Svenska Akademien utan också andra delar av kulturetablissemanget.
Nästan ingen var oberörd. Nästan ingen utom Horace Engdahl.
Gustavssons text i boken, liksom i hennes reportage i DN, är seriös,
sammanhållen och övertygande. Och detaljerad. Många av de berörda
männen, jag kommer att återkomma till den saken, borde inte kunna
läsa Gustavssons bok utan att skämmas.
Men vem är då Jean-Claude Arnault? Ja, när han nu
fångades av det offentliga ljuset blev ju åtminstone min första
föreställning att han måste vara någorlunda jämbördig med de
personer som han omgav sig med – gift med den mycket framstående
poeten och Akademiledamoten Katarina Frostenson, med sina också i
övrigt nära kopplingar till Svenska Akademien och andra
kulturinstitutioner och att han drev en högkvalitativ och av många,
detta får vi faktiskt inte glömma, uppskattad evenemangslokal
kallad Forum med bl.a. uppläsningar av prosa och lyrik, samtal om
litteratur, musikkvällar med både kammarmusik och jazz och också
konstutställningar.
Hans bakgrund visade sig emellertid vara en helt annan.
Gustavsson berättar nu för oss att han kom från enkla
familjeförhållanden och inte, som han hävdat, från en rik familj;
var utbildad elektriker på yrkesskola och inte, som han hävdat,
studerat på berömda franska elituniversitet inkl. filosofi på
Sorbonne; och inte, som han hävdat, aktivt deltagit i 68-rörelsen i
Paris; och inte, som han hävdat, suttit i fängelse för
vapenvägran. Annat att förtiga. Väl här i Sverige misslyckades
han också med det mesta inom kulturbranschen som han, trots en
påtaglig ambition, försökte engagera sig i. Innan han alltså
startade Forum tillsammans med Katarina Frostenson.
Forum blev hans lyckokast och hans port in i
kulturvärlden och han drev det under många år framgångsrikt vad
gäller programverksamheten. Många av deltagarna och de betalande
besökarna upplevde att det här skapades stor konst; det kan ju nu
låta lite patetiskt, men så kände många där och då. Men nere i
källaren pågick också ljusskygga saker – ekonomisk oredlighet,
övergrepp, stölder av konstverk och annat. Saker som ingen, så är
dagens historieskrivning, hade någon aning om - dvs. ingen av de på
olika håll aktiva kulturpersonligheter som när det begav sig var
där som både besökare och deltagare i olika evenemang. De kvinnor
Arnault förgrep sig på där eller på annat håll minns däremot
allt. Och bär det med sig. En av dem säger i Gustafssons bok att
”jag har aktivt valt att inte glömma”.
Th nedgången till Forum. (Jag hittar ingen uppgift om fotograf).
Ingen var alltså oberörd av avslöjandet i DN och den
till slut påföljande rättegången och fängelsedomen mot Arnault.
Ingen utom, det tål att upprepas, Horace Engdahl. Engdahls ande
svävar osynlig men alltid mörkt och hotfull, över det skeende
Gustafsson beskriver i sin bok. Och ibland, genom eget och andras
vittnesmål, påtagligt synlig och aggressiv. Denne, som jag faktiskt
hittills uppfattat honom, bildade man dar sig inte ens för att
kvälja dom när han påstår att inga substantiella bevis anförts
mot Arnault i våldtäktsrättegångarna. ”Vi lever i en farlig
tid”, hävdar han. Farlig för sådana som Arnault och kanske
honom själv får man anta att han då menar. Men inte farlig för de
våldtagna kvinnorna? Och det är fanimej knappt jag vill återge
Engdahls berömmande ord om Arnaults vivörliv och att hans leverne
borde kunna vara en stilskola för unga män. En vivör är den som
enligt SAOL, som väl Engdahl kan citera i sömnen, ”lever ett
flott och lättsinnigt liv”. På andras bekostnad? Och våldtar
kvinnor? Och tar kronprinsessan på rumpan? Och sexuellt trakasserar
också ledamöter av Akademien, deras hustrur och döttrar? Och …
nej, jag orkar inte upprepa allt. Ni vet ju.
Gustafsson lyfter i sin bok nu upp våldtäktsmannen
Arnault i det skarpa och avslöjande ljuset. Vi ser hur han när allt
kommer i kapp honom står där och förvirrad klipper med ögonen och
försöker spela oskyldig. Också Engdahl lyfts fram ur skuggorna,
förstås inte som våldtäktsman men som den maktmänniska han visar
sig vara. Men denne man tar bara på sig solglasögonen och seglar
oberörd vidare. Hur länge till, undrar man. Men Gustafsson sätter,
om än märkligt försiktigt, också fram den till synes vänlige och
snälle akademiledamoten Anders Olsson under sin ljusstråle. Olsson
som i ett avgörande skede påstod att allas vår konung, tillika
Akademiens höge beskyddare, inte hade förtroende för Sara Danius
som Ständig sekreterare, vilket spelade roll för henne när hon
efter det dramatiska mötet med Akademin i april 2018 bestämde sig
för att avgå som både sekreterare och ledamot. Hovet förnekade
sedan detta, men då var det så dags. Det som var sagt förblev
sagt. Det som var gjort förblev gjort. Hoppas han sover gott om
natten, den gode Olsson.
Vivören. Ledamoten. (Jag hittar ingen uppgift om fotograf)
Matilda Gustafssons artikel kom, när allt var sagt och
gjort och mycket av dammet lagt sig, till slut att resultera i att
Jean-Claude Arnault dömdes till fängelse för våldtäkt och att
hans livsverk Forum lades ner och i ett annat parallellt förlopp
innebära att Svenska Akademien var på randen till upplösning och
höll på att förlora sin sedan 1901 etablerade rätt att utse
Nobelpristagaren i litteratur. Mellan dessa två formellt sätt
disparata, men förstås av en mängd skäl sammanflätade processer,
fanns Akademiledamoten Katarina Frostenson, Arnaults fru och
medgrundare till Forum. Hon klämdes illa mellan sköldarna. Men
oförskyllt? Nej.
Jag
har sedan tidigare läst och också här på min blogg kommenterat
Katarina Frostensons bok K
(https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/09/katarina-frostenson-k.html)
där hon närmast rasande försvarar Arnault mot alla
anklagelser, inte minst vad gäller de övergrepp han dömts för.
Boken är märklig att läsa av åtminstone två skäl - hon skriver
in sig själv i ledet bland de främsta författarna i världen; hon
lanserar en häpnadsväckande konspirationsteori. Hon, liksom i
Gustavssons bok också Horace Engdahl, påstår nämligen att
Gustavsson genom sin publicering i DN är förd bakom ljuset och inte
har förstånd att se att någon – diffust vem faktiskt, men det
talas om okända feministiska kvinnliga poeter – genom att angripa
Arnault vill störta Frostenson från den poesins gyllene tron hon nu
menar sig sitta på. Det låter ju helt befängt, måste jag säga.
Men
efter att ha läst både K
och nu Klubben får
jag intrycket att Frostenson och Arnault är två individer som
kommit att förenas i ett gemensamt hemligt mörker. En man med ett
för andra dolt förflutet, med ett relativt misslyckande i tiden när
deras relation etablerades och ett redan då skamfilat rykte. En
kvinna med bara positiva omdömen av samtiden och med en förutspådd
framtida plats i kulturens finrum. Vad kunde de ha delat? Han den
till synes spännande fransmannen. Hon den svala och kyliga
isdrottningen. Vad talade de om? Att de var medskapande till Forums
viktiga position är helt klart. Men var de ömsesidigt medberoende
till annat? Ja, jag vet inte.
Jag hittar ingen uppgift om fotograf.
Gustavssons
bok är intelligent, nyanserad och reflekterande. Hon drar sig
förstås inte på något sätt för att komplicera situationen med
Arnault, Svenska Akademien och samtalen med de kvinnor som ingick i
DN:s första publicering, liksom med dem som hon nu också redogör
för i boken. Kvinnorna framstår som hela människor med fel och
brister som man inte är rädda för att diskutera och också själv
ifrågasätta. Och männen då? Ja, kort sagt som motsatsen. Deras
närmast kult kring Arnault handlar inte om hans intelligenta och
avancerade tankar utan om en idolisering av det liv han lever; att
han vet hur man för sig på krogen; att han är social och trevlig
när han vill; att han bjuder på dyra viner; att han låter sig
omges av unga vackra kvinnor; att han med sin franska bakgrund
tycktes föra in en doft av något spännande. Kort sagt om yta.
Hur
kunde detta vara möjligt, undrar man. Gustavssons förklaring är
den mycket speciella mylla som finns inom kulturvärlden och där en
särskild sorts egon kan växa sig stora. I det för oss andra
vanliga livet kan det vi gör och uppnår mätas och värderas på
ett rimligt objektivt sätt. Inom kulturvärlden, menar Gustavsson,
är hierarkierna i många fall informella och outtalade. Värdet av
det man skapar är beroende av en rad subjektiva omdömen av
redaktörer, kritiker, förläggare and so on. Kulturarbetarens
status manifesteras därför i många fall av kontakter och
omnämnanden, av strömningar som skiftar och av ”skolgårdslika
ögonkast på förlagsmingel”.
Det är kanske därför en del kan dras till en man som i likhet med
Arnault hävdar att han kan få någon publicerad eller inte; som
hävdar att han kan lyfta fram en ung förhoppningsfull
kulturarbetare eller bildligt talat döda hen. Det är väl därför
en kvinna som våldförts av honom kan träffa honom igen trots att
hon känner ett satans själväckel – hon vill kunna arbeta med det
hon brinner för. Livet har i vissa fall ett tungt pris somliga kan
vara beredda att betala.
Så.
Vad ska då denna bok få för ett läsbetyg av mig. Något annat än
fem stars av fem är
omöjligt. Sen hoppas jag – och detta ligger bortom Klubben
– att Svenska Akademien så fort som
möjligt kan återgå till en rimligt normal arbetssituation. Där
tror jag mycket på de nya ledamöterna. Att de gamla belastade
ledamöterna ska förstå att de av oss alla upplevs som passé och
förlorade föreställer jag mig inte längre är möjligt.
(Vill
du, men varför skulle du vilja det egentligen, läsa en dålig bok
som också behandlar Arnault och Akademien kan du klicka här:
https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/09/christian-catoneris-och-knut-kainz.html)
xxx
Ur
ett vittnesmål i boken av Sanna.
”Ibland
har jag också tänkt på hur gärna Jean-Claude Arnault måste velat
vara konstnär. Hur han önskade att han kunde hänga med i de
intellektuella samtalen. Men han saknade förmåga. Istället kunde
han knulla kreativa kvinnor och hota med att skapa eller förgöra
dem. Medvetet eller omedvetet blev det kanske att sätt för honom
att komma nära konsten. Jean-Claude ville påverka människors
känslor och minnen på ett sådant sätt att det tog honom nära
själva skapandet”.
Vilken gedigen kommentar! Jag har läst om boken och är nu ännu mer imponerad av boken, dispositionen beskrivningarna förhållningssättet, helt enkelt makalöst! Kan inte låta bli att tänka på Sara Danius att hennes sista tid i livet skulle förmörkas av dessa stora o rädda egon!
SvaraRadera