I dessa Coronatider läser man ju i pressen olika
förslag till karantänläsning riktad kanske främst till oss som
befinner sig i mer eller mindre frivillig husarrest, förlåt
karantän. Alla verkar vilja oss i de sk riskgrupperna väl och vi anpassar oss – det
är väl egentligen bara högbrynta sk kändisar inom gruppen 70+, vilka som vanligt tycker de själv vet och kan bäst, som kör på som vanligt. Men frågan är om
jag inte själv är farligt nära den attityden. Fast nu har jag ju
ett par personer i min närhet som inte bara vill mig väl utan också
drar mig i örat när jag faller tillbaka i gammalt invant mönster.
Tack för det, vill jag bara ha sagt. Fast det är knappt jag ens får gå
till det lokala konditoriet – för att inte tala om Systemet - för
lite stödköp, och det känns ju för all del lite surt.
Nå. Nu plockade jag från bokhyllan fram min gamla
Delfinpocket av den karantänrekommenderade Albert
Camus´ Pesten från 1963, fast den kom ju på
svenska första gången redan i slutet av 1940-talet. Snedläst var
den och gulnad och säkert inpyrd av allehanda bakterier och annat
skit. Det allra mesta kom jag ihåg, märkte
jag när jag nu läste om den på en lördag eftermiddag/kväll
när delar av familjen var och roade sig på annat håll. Jag la sen
ut den på min blogg efter att jag ätit en härlig speciallax och
druckit lite gott vin därtill. Skål medborgare!
(Hur många vet by the way vad
Delfinserien var? Förläggare Per Gedin, verksam på Bonniers, kunde
efter stort motstånd och efter förebild från engelska Penguin
Books starta pocketutgivning i först Aldus i slutet på 1950-talet,
med fokus på populärvetenskap, och sedan i just Definserien runt
1960, med fokus på kvalificerad skönlitteratur. Motståndet var
alltså stort eftersom pocketformat här hemma mer eller mindre var
synonymt med sk kiosklitteratur, och sånt ville ju inte det förnäma
Bonniers förknippas med. Men succén var omedelbar och stor och
följdes också av motsvarande satsningar från andra förlag. I dag
kan man ju inte föreställa sig den svenska bokmarknaden utan sin
pocketutgivning. För detta skall Gedin äras och höljas i lager).
”De egendomliga händelser, som skildras i denna
berättelse, inträffade i Oran år 194...”. Så lyder den
klassiska inledningen till Pesten. Nu tänker jag inte vare
sig recensera, kommentera eller betygsätta denna bok som tillhör
världslitteraturen och som det måste anses tillhöra allmänbildningen
att vara någorlunda bekant med. Jag skall i stället för de säkert
ointresserade ev. läsare av denna blogg avslöja en
ungdomsförsyndelse.
(Dock inte omslaget till mitt gamla ex, som har omslagsillustration av Svenolov Ehrén).
Jag tillhörde vid tidpunkten då jag första gången
läste boken en liten grupp bleka skönandar i den lilla staden Lund.
Vi inte bara läste boken utan diskuterade den också livligt och
ingående. Men också kanske ännu mer livligt och ingående vad som
hände eller inte hände den lille obetydlige och misslyckade
tjänstemannen Joseph Grand. Han som förlorat sin kvinna och som
trots åratals ansträngningar inte lyckts formulera första meningen
i den bok han ville skriva. Det tycke vi som ansåg oss vara en
intellektuell och marxistisk elit var utomordentligt skrattretande.
Nu inser jag att vi förtjänade ett slag på käften.
Men fortfarande kan jag ur minnet citera den sista mening som jag
tror att Grand till slut kunde tycka var sådan att han kunde
acceptera den. Ack ja. Förlåt oss Grand, skulle jag vilja säga, ty
vi visste inte bättre. Ung och dum var man då. Vad är man nu?
xxx
”Grands
röst ljöd nu dovt; `En vacker morgon i maj red en elegant amazon på
en magnifik fux genom Bois de Boulogne´s blommande alléer`. Så
tystnade han.”
”Vid
ett annat tillfälle läste han för sina båda åhörare upp den
första meningen i följande omarbetning: `En vacker morgon i maj red
en smärt amazon på en magnifik fux genom Bois de Boulogne´s
blommande alléer”.
”Och
så läste han med segerstolt min meningen: `En vacker morgon i maj
red en smärt amazon på en praktfull fux genom Bois de Boulogne´s
alléer, fulla av blommor`”.
”Ovanför
dessa ord stod med prydlig handstil den sista versionen av den
mödosamt utformade meningen. Läs den, sa Grand. Och Rieux läste.
`En vacker morgon i maj red en smärt amazon på en praktfull fux
fram genom Bois de Boulogne´s alléer, som prunkade av blommor`. Är
det bra så?, frågade den gamle med feberhet stämma. Rieux undvek
att se på honom”.
Bois de Boulogne
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar