När man närmar sig det intressanta men svårfångade
och omfattande ämnet litteraturvetenskap på universitetet brukar
man – eller åtminstone brukade man – ibland t.ex. en mulen
fredagseftermiddag innan det strax var dags att fira helg, kunna få i
uppgift att försöka analysera och beskriva vilken avsikt en
författare kan ha haft med just den titel hen valt till sin bok och
varför hen valt just den framför alla andra möjliga.
Så – trots att det är en coronadyster
torsdagsförmiddag när detta skrivs och läggs ut – vad menar då
Olga Tokarczuk med titeln
Natthus, daghus till sin bok frågar jag mig här och nu. Om
hon ens menade något. Ja, måste jag erkänna, inte vet jag. Den
eventuella tanken hon säkert har haft har både under och efter
läsningen glidit mig förbi. Så nu vet ni det, okända ev. läsare
av denna blogg. Jag får väl skylla på den stress med åtföljande
koncentrationssvårighet som lätt kan drabba oss som är i den
epidemiologiska riskgruppen när vi tänker på vad som kan ske med
oss och många andra i denna pestens tid. Hej och hå.
Nå. Men går man så till bokens baksida läser vi att
”Daghus, natthus är en genreöverskridande roman om en plats,
som rör sig obehindrat mellan dåtid och nutid”. Roman
alltså. Men jag undrar jag. För mig är boken mer av en släpande
fristående novellsamling med lösa – och ibland inga alls – band
mellan berättelserna i den. Det finns förvisso en plats där mycket
rör sig kring och likaså en hel del personer som återkommer och
säkert kan anses spela ett slags huvudroller. Men det finns också
nästan lika många både platser och personer som knappt alls har en
koppling till huvudtemat och dessa personer. Vissa av bokens
berättelser är korta – blinkar du det allra minsta är de slut
innan du vet ordet av – andra sträcker sig över ett ganska stort
antal sidor. En del återkommer dessutom av och till i boken och
bildar på det sättet en egen sammanhållen liten berättelse i den.
(Inte minst, vill jag gärna ha nämnt, den om helgonet Kummernis och
hennes sexuellt förvirrade hävdatecknare, som är både läs- och
minnesvärd.) Andra försvinner bort i dimman i Sudetbergen, där
boken sägs utspela sig. Och det gör ju inget. Inget alls.
Romanen – som vi då tydligen ska kalla boken – får
alltså nog ändå trots allt uppfattas som en intressant och läsvärd
collagebok med ett antal personer och deras liv som sammanhållande
länk. Den gemensamma basen är väl alltså att det mesta utspelar
sig i de mystiska Sudetbergen – den bergskedja som närmast ligger
i gränsområdet mellan Tjeckien och Polen och som historiskt spelat
ett viss roll från 1000-talet i Tysk-romerska riket fram till när
Tjeckoslovakien överlämnade området till det sk Tredje riket, för
att sedan återfå området efter kriget. Nog om det.
I detta gränsområde rör sig människor, djur och
tankar obehindrat över fastlagda gränser i såväl den sk
verkligheten som i romanen. Vilket onekligen ger en spännande
dimension till vad vi läser om. Vad är som man säger sant? Vad är
som man säger påhitt? Och vad av detta spelar egentligen någon
roll? Men att området tycks vara en utmärkt grogrund för drömmar,
minnen och lagrade berättelser som har större eller mindre
kopplingar till just denna sk verklighet verkar hursomhelst
otvetydigt.
Nå. Trots en enligt min mening något splittrad helhet
i Daghus, natthus kan man mycket väl försvara att ge den
fyra stars av fem i betyg. Om man är på gott humör. Och
dessutom beaktar att boken är skriven på ett närmast metaforiskt
och mycket vackert språk. (Hade man sen sluppit alla satans
beskrivningar av svampar och dessutom ett eller annat recept – sic
– om hur dessa skapelsens avarter kan tillagas kanske betyget kunde
blivit ännu lite högre. Kanske).
xxx
”Flugsvampstårta.
3 stora nyplockade hattar av
rodnande flugsvamp
5 hg torkad rodnande
flugsvamp
2 franskbrödbullar
1 glas mjölk
1 gul lök
lite finhackad persilja
1 ägg
1 äggula
ströbröd
salt och peppar efter behov
Blöt bullarna i mjölken.
Fräs upp löken i lite matfett, tillsätt den fint skurna och
uppblötta torkade flugsvampen, vispa tillsammans med äggulan, strö
över den finhackade persiljan, krydda efter smak. Pensla hattarna
med ägg, doppa dem i ströbrödet och panera dem gyllenbruna. Varva
hattar och fyllning och gratinera i ugnen”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar