Av
någon oklar anledning har noveller aldrig riktigt varit min påse.
Jag har – och det är förstås inte bara dumt utan säkert också
häpnadsväckande okänsligt – ofta uppfattat noveller som ett
slags utkast till romaner, en skiss till något bättre och större
som av någon anledning stannat av och inte kunnat fullbordas. Jag
vet – det är ju en ren oförskämdhet mot de författare som ägnat
novellformen sin skaparkraft och också åstadkommit mycket bra och
läsvärt i det formatet. Jag kan ju bara påminna mig själv och
kanske andra om t.ex. Lars Ahlin och Thorsten Jonsson som jag läst
med intresse och glädje och varför inte också Nobelpristagaren
Alice Munro (”den
samtida novellkonstens mästare”).
Dessutom satsar ju Novellix brett och stort på novellformatet. Och –
inte att förglömma – häromåret kom ju också den viktiga och
intressanta boken Svenska
noveller från Almqvist till Stoor
med Ingrid Elam och Jerker Virdborg som redaktörer som jag både
läste och tyckte mycket om. (Läs gärna min kommentar till boken om
du har tid och lust –
(https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/02/ingrid-elam-och-jerker-virdborg-red_5.html).
Men det verkar ändå konstigt nog som att det är så illa att
novellformatet inte riktigt fastnar i min grunda hjärna. Men nog om
det.
Nog
om det. För nu har jag läst de av Olga
Tokarczuks
noveller som hon gett ut i antologin Spel
på många små trummor.
Och det är en bok som kan rekommenderas också till oss
novelltvivlare. Hon ger oss läsare spännande, intressanta,
sannolika, osannolika … ja, fortsätt själv … berättelser som
är obrutet läsvärda och tänkvärda och som, tilltalande nog, inte
ger oss något svar på frågan vad hon kan tänkas vilja ge oss
läsare utöver det. Mer än, det blir i vart fall mitt svar, alltså
ett par timmars minnesvärda läsögonblick. Novellerna i boken är,
som jag läser dem, som oväntade möten med främmande människor.
Har man tur stannar mötet i minnet. Om hur många författare kan
man säga det?
Novellerna
här är ofta dunkla, motsträviga och svåra att omedelbart tyda.
Men måste man det? Istället blir det i spänningen eller kontrasten
mellan språk och gestaltning som läsaren bjuds in i Tokarczuks eget
speciella universum. Hon skriver här på en klar, ren närmast
förlösande prosa som bär alla berättelserna och ger oss läsare
möjligheten att ta emot dem nästan som en gåva. Även de, inte
minst de, jag inte riktigt förstår.
Vad
är det då vi får läsa om? Kanske om den omöjliga kärleken; den
vi söker men aldrig finner. Om tron att vi ser det som förefaller
synligt för alla; men illusionen faller. Om tillfälligheter som kan
bli en ny del av vår tillvaro; men vi avstår eller tvingas avstå.
Om hur omständigheter drabbar oss och leder oss mot döden; eller
livet. Om hur en annan person tar över hela vår tillvaro; eller
tror vi det bara. Om …
Mycket
är som sagt tilltalande oklart. Men klart är att jag ger boken fem
stars av fem i
betyg och rekommenderar den uppriktigt till läsning.
xxx
”När
brasan tagit sig i den öppna spisen satte de igång med middagen –
som en samkörd duett – hon hackade vitlök, han sköljde salladen
och fixade såsen. Hon dukade, ha korkade upp vinet – det påminde
om perfektionistisk dans där ens danspartners rörelser är så
välkända att man slutat lägga märke till dem. Det slags dans där
partnern upphör att existera, man dansar med sig själv”.
Intressant artikel. Själv reagerade jag på annat sätt. Tyckte det absurda i texterna - som till att börja med kändes så lockande - för det mesta stannade vid en tom gest utan innehåll. Hennes språk är ju böjligt, smidigt, vackert, men innehållet i många av novellerna når inte samma höjder.
SvaraRadera