Noir. Numera kan man väl knappt öppna en bok
där handlingen utspelar sig norr om Hagaparken i Stockholm – ni
vet där Norrland börjar – förrän författare och förlag vill
beskriva handlingen som noir. Varmed menas, gissar jag, lite
lagom hårdkokt svårmod.
Allt är Therése Söderlinds fel. Hon gav nämligen för
en 10 år sedan ut en roman med titeln Norrlands svårmod, och
sedan dess har ingen författare med självaktning fått någon ro i
själen – svårmod ska vi nu läsa om, utsatta personer likaså,
helst någon form av kriminalgåta, kyla och hårt regn och gärna
lite dyrköpta tårar. Och förstås om Norrland och gärna om den
innersta av alla dess innersta byar – den dit bara en tjälskadad
grusväg går. Men när, undrar jag, kommer en noir som
utspelar sig i Skånes böljande gula rapsfält eller Hässelbys
välansade radhusområde. Kanske inte förrän jag skriver den själv.
Nå. Nu har jag läst Maria Brobergs ganska så
hypade debutbok Bakvatten. Det är
alltså ännu en bok om kärlek, ensamhet, liv och död i Norrland.
Om noir. Det bärande elementet är kärlekshistorien mellan
Assar och Margareta. Hon kommer från Hoting och då förstår man ju
att historien inte kan sluta lyckligt och det gör den ju inte
heller. Men resan från kärleksparets första stapplande gemensamma
steg – han är förresten som omväxling ung och hon ganska så
mycket äldre – till deras naturliga död långt senare är för
all del läsvärd i tider som de vi just nu genomlider. Jag sitter i
karantän på altanen i den första vårsolens antagligen
förkylningsbefrämjande värme och hoppas att livet för de två ska
sluta någorlunda lyckligt. Men det är väl tveksamt. Eller rättare
sagt – man får nog säga att det inte gör det.
Själva storyn – som efterhand avtäcks genom att
berättarperspektiven i boken växlar kapitelvis - är enkel, nog
ganska så banal och efterhand faktiskt förutsägbar och historien
blir därför inte riktigt intressant. Men, det måste jag ju
medge, Brobergs beskrivning av olika personers livsval och
oförenliga livsöden är ändå berörande. Fast den händelse
som är dess svarta tyngd – att ett barn försvinner och i grunden
påverkar ett antal personers liv; minst en möjligen två av dem bär
för detta en livslång skuld – kunde enligt min mening fått spela
en än större roll. Rent språkligt har Broberg lyckats bättre,
även om det återkommande staplandet av dialektala ord och och
uttryck blir ganska tröttande.
Så – mer än tre stars av fem
kan jag för min del inte ge boken. Men det är väl bra nog? För
nog får man väl säga att Bakvatten är en debut som lovar väl?
Ja, det får man.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar