Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

onsdag 4 maj 2022

Magnus Dahlström - Vesalius.

Jag kan ju förstås inte veta hur många läsare som Magnus Dahlström har, men jag tror att de oavsett är för få. Dahlström, som skriver både romaner och dramatik, har sedan debuten 1986 gett ut 11 romaner och nu senast Vesalius. Jag har dem alla i min bokhylla och är mycket glad för det. Hur många har du, handen på hjärtat, min okände läsare av denna blogg? Han finns, har jag kollat, på både nätbokhandlarna och Bokbörsen och, utgår jag från, på antikvariaten, en av vår tids stora kulturbärare. Nu duger inga ursäkter om han inte finns i också din bokhylla. Så gack åstad.


Men vem är då Vesalius, närmare bestämt Andreas Vesalius? Jag hade en vag, mycket vag, föreställning om detta, men fick gå till Wikipedia för säkerhets skull. Och då lär jag mig att denne läkare levde mellan 1514 och 1564 och betraktas som grundare av den moderna anatomiska vetenskapen. År 1543, alltså ännu inte fyllda 30 år, gav han ut ett banbrytande anatomiskt verk. Vad gjorde du själv vid den åldern? Mer än att du trevande sökte dig fram i livet, kanske försökte hitta en stabil kärlek och kanske skrev på en sista uppsats. Inte skrev du i vart fall motsvarigheten till De humani corporis fabrica libri septem (Sju böcker om människokroppens uppbyggnad). Och inte heller jag, kan jag avslöja.


Men det slår mig då att jag måste ha läst en annan roman som handlar om denne Vesalius. Minnet känns starkt om än dunkelt. Jag ögnar därför genom bokhyllan från A (som råkar vara Lars Ahlin och Bark och löv) till Ö (som råkar vara Klas Östergren och Under i september). Men nej – ingen minnesträff. Så återigen spelar de allt tröttare hjärncellerna – eller kanske det bara är ögonen - mig ett spratt. Trist men sant, hursomhelst.

Nå. Men vad om Vesalius, boken? Texten, där Vesalius är den som ensam för ordet, är ett enda långt stycke på 200 sidor utan kapitelindelning. Han berättar om sitt liv, sina framgångar, sina motgångar, sina konflikter, sitt äktenskap och – vill jag tro – om stunden innan sin död. Det är en fascinerande, närmast febrig och mycket läsvärd och välskriven text som genomgående också andas det ifrågasättande av hans vetenskapliga syn, inte minst av olika religiösa företrädare, som måste ha omgärdat honom under hans liv. Den kräver en del av läsaren.

Nu känns det ibland som om Vesalius i sitt liv, åtminstone som Dahlström beskriver det i texten, understundom famlar efter stöd i tomma luften. Detsamma kan komma att gälla också för den läsare som inte följer texten eftertänksamt och med intresse. Man måste som läsare kunna hålla ett antal textbollar i luften samtidigt och också se och uppfatta när texten byter fokus och ändrar riktning. Men det kan man förstås. Och det är det som gör texten obrutet intressant. Och, höll jag på att säga, levande.

Texten börjar med att Vesalius tror sig fått en låda med ett skelett av en högerhand som i ett följebrev – om än svårläst och otydligt – antyder att det kan vara vår frälsares hand. Men allt blir nu alltmer svårtytt för honom. Rör sig handen eller inte? Är han själv sjuk eller inte? Finns han hustru och dotter där eller inte? Har någon – han själv? – eldat i den öppna spisen eller inte? Var är han egentligen? Vad finns dolt bakom de tunga draperier som döljer väggarna? Vad säger egentligen de viskande fientliga till häften uppfattade rösterna från gatan? Finns någon annan i rummet eller verkar det bara vara så när han tittar i den stora spegel som finns där? Kan han hålla ihop sitt liv?

Men när boken slutar tror jag att det är så att den alltmer omtöcknade och febersjuke Vesalius av oklara skäl försökt stympa sig själv och att han till följd av detta avlider. Så tror jag.

Det är en mörk roman utan klart förlopp, utan tydlig början och slut. Men det finns mellan raderna och inte minst genom den man Vesalius tror sig skymta i den av och till färgändrande spegeln ett outtalat men ändå påtagligt hot mot honom. Diffust men påtagligt. Men det smyger sig efterhand faktiskt på oss båda – både på den alltmer förvirrade ångestridne Vesalius och läsaren. Så läser jag texten.  

Och jag ger Vesalius fem stars av fem i betyg. 



1 kommentar:

  1. Mitt namn, Maya Elijah efter 12 års äktenskap, min man och jag grälade på ett eller annat sätt tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara mot barnen, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågade mitt hjärta, mitt hjärta fylldes med sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Jag tänker på honom varje dag och natt och jag önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och behövde hjälp, så jag sökte hjälp online och stötte på en webbplats som antyder att Dr. Alaba kunde hjälpa sin tidigare ex -återkomst. Så jag kände att jag borde prova. Jag kontaktade honom och han berättade vad jag skulle göra. Jag gjorde det och sedan gjorde han mig till en kärlek. 48 timmar senare ringde min man verkligen mig och berättade för mig att han verkligen saknar barnen också, så fantastiskt !! Så, så han kom tillbaka den dagen, med mycket kärlek och glädje, och bad om ursäkt för sitt misstag och smärtan som han tillförde mig och barnen. Vårt äktenskap var starkare än tidigare, allt tack vare Dr. Alaba. Han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse online att Dr Alaba var en sann och kraftfull trollkarl. Jag kommer alltid att be att hon lever länge och hjälper sina barn i tider med behov, om du är här och behöver en ex -rygg eller din man har gått vidare till en annan kvinna, sluta gråta, kontakta detta kraftfulla stavhjul direkt. Här är hans kontakt-e-postadress på: {dralaba3000@gmail.com} eller whatsapp / viber honom via hans kontakt nedan +1 (425) 477-2744 Tack Dr. Alaba.

    SvaraRadera