Håkan Nesser, denna evighetsmaskin, har, om jag nu räknade rätt på Wikipedia, gett ut drygt trettio böcker, tror jag det blev, sedan debuten 1988. Inte illa, måste man erkänna. Länge, allt för länge kan jag tycka nu, var han en författare som jag faktiskt såg fram emot att köpa och läsa. Men det är alltså ett tag sedan. Numera köper jag dem ändå. Se där ett av tillvarons stora mysterium – köper, men också gallrat bort en hel del i den senaste flytten. Kvar är bla Berättelse om herr Roos, som är riktigt bra. Köp den gärna.
Nu kommer jag, med den senaste boken En främling knackar
på din dörr i handen, att tänka på vad Göran Hägg i en av sina böcker skrev
om en helt annan författare, nämligen att ”med tiden tröttnade både han
och läsarna; läsarna först”. Vi får väl se vem av oss som tröttnar först –
den flitige ålderspensionären Nesser eller den, som det möjligen verkar, lite tröttare
ålderspensionären Bokhållaren. Eller kanske alla andra läsare.
Men flitig är han alltså, hittills uppskattad av läsarna
likaså men också av olika priskommittéer, vilket man inte får glömma. Tre
gånger har han premierats för bästa svenska kriminalroman, en gång för bästa
nordiska, en gång har han fått Sveriges Radios novellpris, han har blivit
hedersdoktor vid Örebro universitet, fått Konungens medalj i guld för ”betydande
insatser som författare” och mycket mer därtill. Detta är på intet sätt
kattskit, om man får uttrycka sig så.
Men det betyder å andra sidan inte att man behöver knäfalla
för allt han gör. Som nu En främling knackar på din dörr. För det är
enligt min mening ingen riktigt bra bok. Vi läser tre långnoveller, där
åtminstone två av dem har det numera nesserska lättsamma, lätt roande och roade
tonfallet som faktiskt blir lite ansträngt och tröttsamt i längden. De är alla förstås
ändå välskrivna men de påminner, menar jag, lite väl mycket om ambitiösa
studentuppsatser – ”titta hur duktig jag är, se hur jag lyckas få ihop
det, applådera!”- och går inte heller på djupet med historierna. Åtminstone
två av dem är faktiskt ganska så banala och upplösningarna inte heller särdeles
trovärdiga. Och intrigen – ja, förstås konstruerade av en habil gammal deckarförfattare
som vet hur en slipsten ska dras. Han har ju gjort det förr. Men det skorrar
lite i mitt känsliga öra. Och han lyckas alltså inte riktigt få ihop det på
slutet, vilket ju är ganska så förödande för alla författare, men inte minst för
den som skriver deckare eller kriminalromaner. Menar jag.
Men möjligen inte du, bäste läsare av denna lilla blogg. Vad
vet jag.
Men allt är förstås inte dåligt, inte alls. Men nog väntar
man sig mer av författare som premierats med kunglig medalj, tänker jag, och
som försörjt sig som författare i decennier. Så återkommer dessutom minst två
gånger ordet LUGUBER, detta lilla ord som inte gett någon författare ro i konstnärssjälen sedan Klas Östergren använde det i Gentlemen,
vilket var 1980. Varför gör du oss detta, bäste Nesser, skulle jag vilja ropa i
natten.
Nå – men en tre stars av fem kan han väl få för En
främling knackar på din dörr. Men detta kanske trots allt mest för
alla goda läsupplevelser han sammantaget gett oss genom decennierna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar