Vad har jag läst av Paul Auster förutom New York-trilogin?
Inget, är det sorgesamma svaret. Och då hade jag ändå, visade det sig, två av
hans böcker i hyllan för oläst, nämligen den till sidantalet tunna Resor i skriptoriet och
Timbuktu. Då fick den förra följa med på en veckolång cykeltur i det platta
Nederländerna och den hann, tack vare ett oväntat långt uppehåll på Schiphol, dessutom
bli utläst. Om jag kommer ihåg så värst mycket av den är däremot en annan
fråga.
Men vad om Paul Auster, förutom att han aldrig fick
Nobelpriset i litteratur, vilket många, åtminstone bland dem jag pratat med under
resan, tydligen trott eller hoppats på. Han var fram till sin död 2024 som
77-åring gift med halvnorskan Siri Hustvedt och har varit ganska så produktiv som
författare. Om jag räknat rätt har han gett ut bland annat närmare 20-talet romaner
och därtill ett par tre självbiografiskas verk. Hans senaste roman på svenska Baumgartner
kom så sent som i år. Den som vill veta något om hans liv och författarskap får
gå någon annanstans än till denna enkla text – varför inte till Wikipedia, all
ytlig kunskaps moder. Ja, varför inte. Jag gör det ju själv ibland.
Nu skrivs detta medan familjen, i väntan på att vi ska komma
i väg på ytterligare en liten resa, står och stampar i hallen. Vilket, som alla
förstår, innebär att texten blir ännu lite kortare och mer summarisk än
vanligt. Men, undrar ni förstås, vad är ett skriptorium? Jo bokstavligen
en plats för att skriva och oftast, tror man, syftar ordet på ett rum i
medeltida kloster, även om forskarna som vanligt är lite oense om detta.
Må så vara. Men i en minst sagt avskild plats, kan det vara
en cell eller ett sjukhusrum, sitter i boken en mr Blank, mannen utan förnamn, i av för
honom själv okänd anledning inlåst och bläddrar, och kanske också läser, i en massa
lösa blad med text han troligen skrivit själv. Av och till får han besök av
olika personer som tycks känna honom ganska så väl - kan en av dem vara hans
egen dotter? -men som han själv bara med svårighet känner igen, om ens alls. Detta
är den till synes yttre handlingen.
Och den inre då? Ja säg det. Man ska kanske läsa romanen som
en liknelse eller allegori över ett författarskap, tänker jag. Ett författarskaps
alla olika våndor, skulle jag tro Auster vill berätta om. Men jag gissar och
har, när jag hör stampandet i hallen, inte tid att tänka efter mer än så.
Men även om jag som läsare också till slut kände mig lite inlåst
i texten och inte, lika lite som mr B, egentligen hittade ut ur den, vill jag
ge Resor i skriptoriet fyra stars av fem i läsbetyg. Men jag
kommer att behöva läsa om boken. Så mycket vet jag. Kanske kan jag då inte bara
hitta mer i texten utan också, och då förstås i sällskap mr B, ut ur rummet.
Vem vet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar