Jag kommer under hösten – vintern 2014 att läsa och också läsa
om ett antal av Thomas Bernhards verk utgivna på svenska och då
allteftersom kortfattat kommentera dem här. Jag läser dem inte i
någon särskild ordning utan det blir lite slumpmässigt. Som andan
faller på, som man säger.
(Jag har tidigare skrivit om Undergångaren. Här kommer en bit ner i
texten en liten kommentar till Skogshuggning).
Vem var då Thomas Bernhard. Han var en österrikisk författare som
levde mellan 1931 – 1989 och betraktas allmänt som en av de
viktigaste tyskspråkiga författarna. Han var oerhört produktiv. Om
jag räknat rätt, så gav han totalt ut över 50 verk och då både
romaner, dikter och pjäser. På svenska finns ett femtontal böcker,
många utgivna på det oumbärliga Tranans förlag. I Österrike var
han kontroversiell och detta tom efter döden, då han förbjöd att
hans verk skulle publiceras i Österrike.
Hans litterära stil är omisskännlig och relativt lika från roman
till roman – vi läser ofta en monolog av en man som iakttar ett
skeende eller en situation och kommenterar från den utgångspunkten
sakernas tillstånd i stort och smått. I dessa monologer läser vi
av Bernhards uppfattning om personer i hans omedelbara omgivning men
också folk i allmänhet. Han har en starkt negativ uppfattning om
inte minst Österrikarna men också den vanliga människan, ”den
dumma pöbeln”. Hans negativa uppfattning om staten Österrike är
minst sagt tydlig.
Detta låter ju inte direkt uppmuntrande. Men Bernhards monologer är
så täta och beskriver hans syn på oss människor på ett sätt som
inte går att värja sig för. Inte minst hans repetitiva stilgrepp
gör att man direkt fängslas av hans stil. Men både detta stilgrepp
och romanernas innehåll och form kan verka både provocerande och
svårtillgängliga. Då gäller som alltid – läs långsamt och med
eftertanke. Annars så finns ju alltid Ranelid. Eller någon deckare.
Undergångaren.
I Undergångaren möter vi berättaren som just varit på
begravningen av en av de två andra personer som han i sin ungdom
mötte på en för alla tre avgörande kurs under pianoläraren
Vladimir Horowirz. I sitt huvud rekapitulerar han deras gemensamma
tid och hur livet varit för dem efteråt. En av de tre, geniet, var
Glenn Gould och den som genom sitt konstnärskap och genialitet i
praktiken krossar de två övriga. Inte minst den som kallas
Undergångaren. Bernhard konfronterar de bådas, i relief av geniet,
uppfattade medelmåttighet och de livsval dessa då gör eller
snarare menar sig vara tvingade till, nämligen att överge konsten.
Valet mellan vad berättarjaget och Undergångaren tvingas göra
står, enligt Bernhard, mellan ett konstnärskapets dilettantism
eller att göra något annat. Mellan att tvingas verka i geniets
slagskugga eller söka andra vägar för sina liv. Båda väljer det
senare. Vilket i sin tur decennier senare leder till Undergångarens
självmord. Valet står således, enligt Bernhard, att vara den bäste
eller ingen alls. Detta är inte lättsmält för läsaren att ta
till sig. Och det behöver man ju inte heller. Trots denna givna
invändning gav jag Undergångaren fem stars av fem.
Skogshuggning.
Som vanligt har Bernhard tagit ett djupt andetag och sedan i, som det
verkar, ett furiöst raseri skrivit den vanliga boken om sitt hat mot
Österrike som nation, mot dess kyrka och mot dess sk kulturella
elit. Den elit som bara tycks ha livskatastrofen framför sig. Men det
märkliga är att den vanliga boken också denna gång blir en helt
ny bok med visserligen ett välkänt tema men med nya vinklar, nya
kommentarer, nya formuleringar. Ny bitterhet. Ny komik. Tänker jag
där jag nu sitter krumryggad framför datorn.
Den yttre ramen denna gång är en måltid med ett urval av just
denna elit som följer på en en begravning av en gammal väninna
till både bokens berättare och de övriga gästerna. Berättaren
och gästerna har inte setts på många år. Den boken igenom i stort
sett tigande berättaren iakttager vad som sker och kommenterar det
för sig själv – t.ex. såhär: ”Vad har det blivit av alla
dessa människor under de här trettio åren, tänkte jag, vad har
dessa människor gjort under de här trettio åren. Och vad har det
blivit av mig under de här trettio åren, tänkte jag. I alla
händelser är det deprimerande vad dessa människor gjort med sig
själva under de här trettio åren och vad jag gjort med mig själv,
av alla dessa en gång lyckliga förhållanden och omständigheter
har dessa människor gjort deprimerande förhållanden och
deprimerande omständigheter, tänkte jag i fåtöljen, allt har de
gjort till något alltigenom deprimerande, all deras lycka till en
enda depression, tänkte jag i fåtöljen, liksom jag gjort min lycka
till en enda depression”. Och
det låter ju inte så kul. Men Bernhard är ingen vanlig
dussinförfattare. Genom sitt språk och sitt sätt att blanda
bitterhet med en slags absurd komisk ton får han oss att se samma
pösmagade gamla vänner som han själv ser. Och vad ser vi då - om
inte oss själva i samma skrattspegel?
Men det går att förstå varför Österrikes kulturelit ironiskt nog
ville dra in förstaupplagan. Bernhard måste, om inte skrattat –
det vet jag inte om han vet hur man gör – så åtminstone dragit
lite på smilbanden åt detta.
Bernhard är ju som många säkert
vet en särskild favorit hos Bodil Malmsten. Jag har hittat en
kommentar av henne som egentligen säger det mesta om hans
författarskap: ”Den som läser Thomas Bernhard behöver
en hjälpläsare, en stenograf, en fru, som skriver upp de
fantastiska formuleringarna böckerna kryllar av och som läsaren
själv inte hinner stanna upp och notera – man vill ju vidare i
boken”. Sant. Men det där med
att läsaren behöver en fru var kanske inte helt politiskt korrekt
av fru Malmsten? Eller så är det just det det är. Jag vet som
vanligt inget.
Jag gav Skoghuggning
fem stars av fem.
Men varför boken heter som den heter fattar jag fortfarande inte
trots att Bernhard närmar sig detta minst två gånger. Ännu ett
skäl att tycka om den.
Och nu kan du lyssna på denna låt om du vill: Paul Gonsalves – I Surrender Dear
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar