Jag kommer under hösten – vintern 2014 att läsa och också läsa
om ett antal av Thomas Bernhards verk utgivna på svenska och då
allteftersom kortfattat kommentera dem här. Jag läser dem inte i
någon särskild ordning utan det blir lite slumpmässigt. Som andan
faller på, som man säger.
Vem var då Thomas Bernhard. Han var en österrikisk författare som
levde mellan 1931 – 1989 och betraktas allmänt som en av de
viktigaste tyskspråkiga författarna. Han var oerhört produktiv. Om
jag räknat rätt, så gav han totalt ut över 50 verk och då både
romaner, dikter och pjäser. På svenska finns ett femtontal böcker,
många utgivna på det oumbärliga Tranans förlag. I Österrike var
han kontroversiell och detta tom efter döden, då han förbjöd att
hans verk skulle publiceras i Österrike.
Hans litterära stil är omisskännlig och relativt lika från roman
till roman – vi läser ofta en monolog av en man som iakttar ett
skeende eller en situation och kommenterar från den utgångspunkten
sakernas tillstånd i stort och smått. I dessa monologer läser vi
av Bernhards uppfattning om personer i hans omedelbara omgivning men
också folk i allmänhet. Han har en starkt negativ uppfattning om
inte minst Österrikarna men också den vanliga människan, ”den
dumma pöbeln”. Hans negativa uppfattning om staten Österrike är
minst sagt tydlig.
Detta låter ju inte direkt uppmuntrande. Men Bernhards monologer är
så täta och beskriver hans syn på oss människor på ett sätt som
inte går att värja sig för. Inte minst hans repetitiva stilgrepp
gör att man direkt fängslas av hans stil. Men både detta stilgrepp
och romanernas innehåll och form kan verka både provocerande och
svårtillgängliga. Då gäller som alltid – läs långsamt och med
eftertanke. Annars så finns ju alltid Ranelid. Eller någon deckare.
Undergångaren.
I Undergångaren möter vi berättaren som just varit på
begravningen av en av de två andra personer som han i sin ungdom
mötte på en för alla tre avgörande kurs under pianoläraren
Vladimir Horowirz. I sitt huvud rekapitulerar han deras gemensamma
tid och hur livet varit för dem efteråt. En av de tre, geniet, var
Glenn Gould och den som genom sitt konstnärskap och genialitet i
praktiken krossar de två övriga. Inte minst den som kallas
Undergångaren. Bernhard konfronterar de bådas, i relief av geniet,
uppfattade medelmåttighet och de livsval dessa då gör eller
snarare menar sig vara tvingade till, nämligen att överge konsten.
Valet mellan vad berättarjaget och Undergångaren tvingas göra
står, enligt Bernhard, mellan ett konstnärsskapets dilettantism
eller att göra något annat. Mellan att tvingas verka i geniets
slagskugga eller söka andra vägar för sina liv. Båda väljer det
senare. Vilket i sin tur decennier senare leder till Undergångarens
självmord. Valet står således, enligt Bernhard, att vara den bäste
eller ingen alls. Detta är inte lättsmält för läsaren att ta
till sig. Och det behöver man ju inte heller. Trots denna givna
invändning gav jag Undergångaren fem stars av fem.
Men varför inte, tänker jag, citera ett litet stycke. Ja, varför inte. Det är berättaren som tänker sig vad Undergångaren skulle säga i något sammanhang. "Men folk förstod inte vad jag menade, som vanligt när jag säger något förstår de inte, för det jag säger betyder ju inte att jag sade det jag sade, sade han, tänkte jag. Jag säger något, sade han, tänkte jag, och jag säger något helt annat, därför har jag fått tillbringa hela mitt i missförstånd, i inget annat än missförstånd, sade han, tänkte jag." Ja, så ska det låta, tänker jag.
Men varför inte, tänker jag, citera ett litet stycke. Ja, varför inte. Det är berättaren som tänker sig vad Undergångaren skulle säga i något sammanhang. "Men folk förstod inte vad jag menade, som vanligt när jag säger något förstår de inte, för det jag säger betyder ju inte att jag sade det jag sade, sade han, tänkte jag. Jag säger något, sade han, tänkte jag, och jag säger något helt annat, därför har jag fått tillbringa hela mitt i missförstånd, i inget annat än missförstånd, sade han, tänkte jag." Ja, så ska det låta, tänker jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar