Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

fredag 23 januari 2015

Niklas Rådström - boken Boken och pjäsen Bibeln.

Jag har tidigare här på min blogg skrivit om Niklas Rådströms bok Boken, dvs. hans skönlitterära omskrivning av bibelns skapelseberättelse och hur den gode allsmäktige guden därefter driver både enskilda personer och hela länder till underkastelse, undergång och död. Samt kanske leder en och annan till någon slags frälsning. Jag gav boken fem stars av fem i betyg. Min recension var, som inte så sällan, både lång, ordrik och kanske inte heller helt glasklar. Men vad fan – en gör ju så gott en kan. Det blir som det blir.

God och allsmäktig?

Min recension finns på min blogg kennethbokhallaren.blogspot.se. Du kan också nå den genom att klicka här (om det nu, kanske kanske inte lyckas för mig att först gå in i och sen gå ut ur cyberrymden för att därefter klistra – heter det väl? - in texten här. Men jag kan kanske hoppas på ett herrens under?).

Jag har nu sett föreställningen BibelnKulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Upphovsman till pjäsen är samme Niklas Rådström. Jag har förstått att han först skrev en pjäs till Göteborgs stadsteater under namnet Bibeln, därefter på samma grundmaterial boken Boken för att därefter acceptera att pjäsen sattes upp på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Men så vidare värst gott samarbete mellan Rådström och Kulturhuset Stadsteatern kan det inte ha varit. Föreställningen i Göteborg var på fem (sic!) timmar. I Stockholm är den på tre. Av programbladet framgår att ”teatern har gjort en bearbetning av pjäsen”. Vem som gjort det och hur man gjort det får vi inte deta. Att Rådström inte kan ha varit involverad framgår av det faktum att han i vredesmod lämnade premiären i pausen. Sanningsvittne till denna remarkabla händelse är fd biskopen i Stockholms stift Caroline Krook. Klicka här om du vill veta mer om just detta (med samma reservation som ovan; sök annars själv på nätet).

Nu är jag ingen teaterhabitué. Men om pjäsen tyckte jag inte. Scenografin som helhet var inte tilltalande och det var en märklig syn att se skådespelarna släpa på filtar och stolar mm allteftersom föreställningen gick framåt och en ny händelse i bibelhistorien skulle illustreras. Illustreras är rätta ordet. För om man inte har god kännedom om bibeln och dess olika böcker, var det inte helt enkelt att sätta enskilda scener till ett sammanhang. Kanske var det möjligt i Göteborg. I boken är det naturligtvis så. Och kanske hade det kunnat bli så också i Stockholm om regissör och dramaturg (i samarbete med Rådström?) kunnat skapa något slags sammanhängde kitt i föreställningen. Herrens tre änglar eller varför inte rollfigurerna Mannen och Kvinnan, som finns också i Boken och där  rör sig obehindrat i tid och rum, skulle kunnat få den uppgiften. Som det nu är, så följer de olika scenerna på varandra utan att dess betydelsebärande roll för helheten egentligen framgår. Åtminstone inte för en ateist som mig. Möjligen - men bara möjligen - för den som kan sin bibel. Föreställningen blir, trots de tre timmarna, en slags snabbspolning genom den heliga skriften. Ibland så snabb att jag inte ens hinner med – Jesus korsfästs förstås i vanlig ordning, men dock för att strax därpå dyka upp i en scen och dela det sista brödet med sina lärjungar. Hur fan gick det till?, skulle jag vilja utbrista, om det inte vore lite väl blasfemiskt.

Herrens tre änglar tänker. Till vilken nytta?

Nu betyder ju inte detta att föreställningen är dålig rakt igenom. Inte alls. Och det finns en hel del utmärkta skådespelarprestationer. Gunilla Röör som herrens ängel och Michael Jonsson som herrens andra ängel är två exempel, liksom Sten Ljunggren när han spelar Abraham och Emil Almén som Mose. Och kanske Jessica Liedberg som Lots hustru. Lennart Jähkel spelar som vanligt Lennart Jähkel och gör förstås det bra (även om jag inte riktigt förstår poängen med att han av och till spelar på elektrisk gitarr), men många av de andra skådespelarna är märkligt anonyma. Sen måste jag säga att det syntes att Röör är 55+ och Ljunggren 75+ - den fysiska spänsten är inte som jag antar att den var i yngre dagar. Röör förefaller ha artros i höger knä medan Ljunggren helt enkelt bara är gammal. Utmärkta skådespelare båda två, men alltså inga atleter direkt. 

Har tid hos ortoped?

Nog om det.

Vad lär man sig då av detta? Kanske helt enkelt bara att detta med teater inte är min påse. Jo, så kan det vara.


Jag vill trösta alla teatervänner bland mina ev. läsare med följande två vackra låtar: Little Feat – A Church Falling Down Blue For Two – Cherokee Dance

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar