Vissa människor är fanimej gudabenådade. Klarar allt,
orkar allt – till synes utan ansträngning.
Som Sara Danius – eller fru Danius som hon lär kallas
vid Svenska Akademiens sammanträden. Professor i estetik vid
Södertörns högskola, professor i litteraturvetenskap vid
Stockholms universitet, ledamot i Kungliga Vitterhetsakademien,
ledamot i Svenska Akademien och utpekad som nästa sk ständiga (som Akademien efter mycket huvudbry har kommit fram till att hon ska kallas - i strid med stadgarnas lydelse) sekreterare. Ett antal böcker har hon skrivit och ett ännu större
antal artiklar i bl.a. Dagens Nyheter. Föreläst i skilda
sammanhang. Hon har specialiserat sig på de riktigt stora
elefanterna och deras tid. Vi talar då om Proust, Joyce, Thomas
Mann, Flaubert, Balzac och säkert fler. Alla förstås lästa på
originalspråken. Den som fuskat lite i ämnet litteraturvetenskap
vet vilken arbetsinsats som krävs bara på grundkurserna. Vad har då
inte krävts av fru Danius. Och för den delen av hennes gelikar.
Alltså - allt detta utan ansträngning? Naturligtvis
inte. Bakom varje liten och stor framgång finns blod, svett och
tårar. Misslyckande. Omstart. Och antagligen ett närmast otroligt
kämpande. Men säkert också lite tur i det genetiska lotteriet.
För oss vanliga dönickar är det en fröjd, och en
lisa för själen, att de som har alla de förutsättningar för
skapande och intellektuellt arbete som vi inte har i lika hög grad
då gör just detta – skapar och arbetar för sin egen del, men
också för vår.
För när nu fru Danius, med tillsynes lätt hand,
skrivit de två böcker jag läst av henne, har – och nu kommer
stora ord, bästa ev. läsare – inte bara läsupplevelsen i sig
varit synnerligen trevlig utan har också min kunskapsnivå och –
jag hittar inget bättre ord – medvetandenivå höjts. Någonstans
i mina trötta hjärnvindlingar ligger läsupplevelsen och skvalpar
och trycker något lite ut den själens oro och det hjärtats
dubbelslag som annars av och till brukar göra sig påminda. Det
finns en handfull fler författare, konstnärer och musiker som kan
åstadkomma samma sak. Men nu pratar vi om fru Danius.
Och jag tänker – för
att äntligen komma till böckerna - förstås på Den blå
tvålen, som kom häromåret och
Husmoderns död och andra texter
som gavs ut förra året. Den blå tvålen
är en ganska så svårforcerad bok som bl.a. handlar om realismens
genombrott i litteraturen och mycket annat om 1800-talets litteratur.
Om den har jag skrivit tidigare. Dock inte lika omfångsrikt och
kunnigt som flertalet av de litteraturmänniskor som recenserade
boken gjorde när den kom. Jag är inte ens säker på att jag begrep
allt. Boken blev förresten nästan en riktig kioskvältare. När
detta senast hände för ett seriöst litteraturvetenskapligt arbete
vet inte jag. Men inte var det igår inte. Och knappast ens i
förrgår.
Husmoderns död är en till synes mer
lätthanterlig bok och är en sammanställning och återpublicering
av essäer och artiklar som Danius skrivit. Men lätthanterlig bara i
den meningen att varje kapitel är ganska kort (i regel som en
tidningsartikel ungefär) och spänner över ett vitt fält – från
Bonniers kokbok och vad den förändring som den genomgått över tid
kan anses symbolisera, över kapitel om hennes pappas bibliotek,
Harry Martinson, Stina Aronson m.fl. m.fl. till de både kända som
mindre kända s.k. stora elefanterna. Relativt lättläst, men
samtidigt så rik på kunskaper att varje kapitel kräver, för den
som vill det, egen tid för eftertanke och reflektion efter
läsningen.
Vi läser intressanta och också ibland rentav lite
roliga kapitel om t.ex. Sven Lindqvist, som hon möter på gymmet,
och hans författarskap; om flera viktiga kvinnliga författare som
Jane Austen, Virginia Woolf, Djuna Bjarnes och den oundvikliga Simone
de Beauvoir; om Thomas Bernhard och hans konst att kursivera på ett
sätt som satte hans böcker i ett delvis annat ljus för mig, trots
att jag läst flera av dem redan; om Péter Esterházy så klokt och
inspirerande att jag måste plocka fram hans Harmonia Caelestis
från den olästa bokhyllan; om ett par viktiga fotografer men också,
liksom delvis i Den blå tvålen, om mode.
Men Danius skriver också om sin familj. Förutom
kapitlet om pappans bibliotek, som förresten – eller naturligtvis
- kommer att handla om en hel del annat också, kan vi läsa om
hennes farfar som var disponent på Orrefors och texten till hennes
Sommarprogram från 2013. Där skriver hon kärleksfullt om sin pappa
och också om sin mamma, om den tid hon bodde i Östra Karup där jag
tillbringar del av mina somrar och om en tid hon som barn bodde i
Egypten. Man förstår eller anar att hon utelämnar en hel del. Och
det är väl helt OK – varför i oträngt mål fläka ut sitt bröst
åt gamarna i Svensk Damtidning?
Allt detta och mer därtill skriver hon på ett klart,
bildrikt och spänstigt språk. Vi andra som harvar i språkbrukets
leråker anar ju vilka ansträngningar som måste till för att
åstadkomma ett så levande språk som med en sådan lätthet för
oss läsare genom en materia som ibland inte är helt enkel. Och
detta utan att tappa i stringens, utan att på något sätt förfalla
till ett språkbruk som vi får nog om när vi blädderläser i Vi
Läser. Hon tar hela tiden oss läsare på allvar genom både sitt
sätt att skriva och sina val av ämnen.
Det är bara att hoppas att arbetet i Svenska Akademien
inte kommer att hindra henne från att fortsätta publicera sig i
bokform.
Jag gav Husmoderns död och andra texter fem
stars av fem.
Och nu finns det väl inget skäl till att inte lyssna
på Etta James – Life, Love & the Blues
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar