I
en säkert underskön del av England åker mellan den lilla orten
Ashbury och London varje dag ett antal pendlare på en järnväg lika
dåligt underhållen som om den gick mellan låt oss säga Örtofta
och Lund. Trafikverken är sig lika både här och där.
Modernt järnvägsunderhåll.
Dold
i massan av halv- och helsovande pendlare sitter också kvinnan på
tåget, dvs. den alkoholiserade, skilda och arbetslösa Rachel. Hon
åker sträckan varje dag för att hålla skenet uppe och i
görligaste mån dölja sitt misslyckade liv för sig själv och sin
värdinna som hon hyr ett litet rum av. Det går väl sådär, kan
man nog säga. Men tack vare det undermåliga underhållet av
järnvägen stannar tåget i det närmaste regelbundet en kort stund
vid den lilla orten Blenheim, där Rachel – hör och häpna –
tidigare bott med sin man när lyckan stod henne bi. Varje dag kastar
således Rachel ett eller flera ögonkast mot framförallt två av
husen – ett där det för henne okända paret Megan och Scott bor;
ett annat där hon själv tidigare bodde, men där nu den fd mannen Tom bor med nya hustrun Anna och deras lilla dotter Evie.
Därmed är dramats huvudpersoner presenterade.
Författaren på tåget.
Och
själva thrillern kan börja. Det gör den genom att Hawkins i
korta daterade kapitel, med en något förskjuten tidsmarkering mellan dessa, låter de tre kvinnorna på olika sätt föra storyn framåt.
Navet blir Rachel. I sin något alkoholdimmiga hjärna tycker hon sig
se, känna och ana både det ena och det andra och i en strävan att
komma tillrätta med sina osäkra minnesbilder om vad som rent
faktiskt har hänt och i en strävan att, förstärkt av ett
allestädes närvarande dåligt samvete, ställa saker och ting
tillrätta, och då både sådant som har hänt, som kunde ha hänt
och som inte alls har hänt, så tar hon på olika sätt och med
olika frekvens kontakt med dramats huvudpersoner. Och ytterligare ett
par personer.
Det
hela spetsas förstås till när en av huvudpersonerna först
försvinner och sedan hittas död. Jag stannar där. Men kan väl
ändå avslöja att mördaren till slut får sitt rättmätiga
straff. Var boken bra då? Nä, det tycker jag inte. Den är pratig,
förutsägbar och tycks dessutom aldrig ta slut. Stilistiskt är den
lite halvdan. Konstruktionen av själva fundamentet, dvs.
trovärdigheten i vad som lett fram till det mord som skall lösas
och på vilket sätt det hela sedan ordnar upp sig på, är inte
heller särskilt originell och de ledtrådar som kastas ut, och som
enligt traditionell thrillermetod skall förvilla läsaren, är lätta
att se igenom. Det finns andra mycket bättre böcker på samma tema.
Kvinnan
på tåget
har i reklamen jämförts med Gone
Girl,
vilket är svårt att förstå. Jag var visserligen lite njugg mot
den boken i min kommentar, men det berodde mest på att jag trodde
att boken skulle handla om något mer än vad den faktiskt gjorde, men jag gav ändå boken tre stars av fem i betyg. Den intresserade kan
läsa hela min kommentar här:
http://kennethbokhallaren.blogspot.se/2014/08/gillian-flynn-gone-girl.html
Ganska bra bok.
Däremot
finns det en svensk bok som också har tidsförskjutna kapitel, och
som jag tycker man borde kunna jämföra Hawkins bok med, och det är
Sigge Eklunds In
i labyrinten.
Det är bok som fått relativt många läsare, men som bör kunna få
ännu fler. Den finns nu också i pocket. Jag gav den för min del
fyra stars av fem i betyg. Den är betydligt bättre än Hawkins´
bok. Du kan läsa min lite mångordiga kommentar här om du vill:
http://kennethbokhallaren.blogspot.se/2014/04/sigge-eklund-in-i-labyrinten.html
Bättre bok (men med uselt omslag).
Mot
denna bakgrund är det förstås omöjligt att ge Kvinnan
på tåget
annat än två stars av
fem i
betyg.
Men
man kan ju föralldel komma ihåg följande lilla visdomsord från
fru Hawkins - dvs. om man nu skulle ha för avsikt att i likhet med
flera av karaktärerna i boken vilja roa sig med att vara lite
otrogen: mejl
är nutidens läppstift på kragen.
Men det är också i stort sett det enda som behöver belasta
minnet.
Inte så bra bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar