Granta
är
ett engelskt litterärt magasin som började ges ut 1889 av studenter
i Oxford. Efter att ha haft lite blandad framgång genom åren
lanserades den så småningom som en tidskrift för new
writing
och är nu en väletablerad tidskrift vars engelska version ges ut en
gång i kvartalet och då med en blandning av noveller, poesi,
reportage och fotografi. Tidskriften ägs sedan 2005 av svenskan
Sigrid Rausing, som har koppling till den berömda – och rika –
Rausingfamiljen. Hon är dock klokt nog för ett bra tag sedan sålt
sina andelar i Tetra Pak-koncernen och ägnar sig nu, förutom åt
Granta, åt att stödja arbetet för bl.a. mänskliga rättigheter,
kvinnors rättigheter och miljövård. Tillsammans med sin man driver
hon också ett bokförlag. Hon har dessutom disputerat i
socialantropologi och gett ut en mer populärt hållen och uppskattad bok om ämnet för sin
avhandling. Att hon, i likhet med er okände bokbloggare, är född
och uppväxt i Lund behöver jag väl inte säga?
Sigrid Rausing.
Nog om det. Granta finns numera i ett tiotal
internationella utgåvor och sedan 2013 också i en svensk med
Bonniers förlag som utgivare. Alla dessa olika utgåvor har hela
tiden engelska Granta som nav, varför en medverkan i t.ex. svenska
Granta kan innebära att texten publiceras också internationellt,
vilket kan vara nog så viktigt för en författare från vår lilla
del av klotet. Den svenska versionen innehåller därför också
blandat svenskt och internationellt material och ges här ut två
gånger pr år. Varje nummer har ett relativt löst tema för de
texter som finns med där. Hittills har vi kunnat läsa om Gränser,
Arv, Jakt, Spöken och nu i nummer fem om Vinnare.
Jag
ska alldeles strax mycket kort kommentera ett par av inläggen i den
svenska utgåvan nr 5, men ställer mig först frågan hur Bonniers
marknadsför svenska Granta. Kanske borde jag hellre fråga mig om
man marknadsför den. När den första utgåvan kom, fick den
relativt mycket uppmärksamhet, men sedan tycker jag det har varit
tyst. Jag har inte sett någon annons i dagspressen eller t.ex. Vi
läser (som jag föralldel bläddrar i bara sporadiskt). Jag ser den
inte i någon bokhandel här i Stockholm, medan man närmast snubblar
över Liza Marklund när man går in i t.ex. Akademibokhandeln på
Mäster Samuelsgatan. Hur det ser ut i Bonniers egen lilla låda på
Sveavägen vet jag inte, men där borde den ligga pallvis. I mina
egna två närmaste boklådor – Klackenbergs i Vällingby och
Äppelvikens bokhandeln – finns den inte. Jag antar att varje
bokhandlare förstås själv bestämmer vilket böcker som skall tas
in och vilken placering de får i bokhandeln och att man då styrs av
marknadskrafterna. Man måste ju gå runt. Men visst skulle det vara
lite tråkigt om detta prestigeprojekt skulle lida den långsamma och
säkert för alla inblandade plågsamma tvin- och sotdöden. Nu finns
svenska Granta på twitter och instagram ser jag, men där finns
inte jag. Varför inte på facebook – där finns ju jag …
Sveavägen 56. Han finns Bonniers. Och kanske Granta ...
Men
som vanligt leder mig nog mina pessimistiska drag till och jag är
möjligen ute i sk ogjort väder, i likhet då med den som tycker och tror
en hel del men som inget riktigt vet, så ofta är. Även jag
således. Jag läste dessutom härförleden att förlaget gör en ny
satsning på Granta i form av sk e-singlar, dvs. noveller ur någon
av utgåvorna kommer i form av en e-bok. Det låter ju faktiskt
spännande och verkar ju inte direkt som om Grantaprojektet skulle
vara i farozonen. Dessutom vet jag att innehållet i Granta nr #6,
som kommer ut i november, redan är klart och har har det spännande
och lätt förbjudna ämnet SEX. Och handlar antagligen inte om
räkneordet.
Men ändå mina ev. läsare: gå in till närmaste
bokhandel och köp något av de ex som kan finnas där. Eller ni kan
väl i vart fall fråga efter en av utgåvorna. Alltid kan det betyda
något. För både den fysiska bokhandeln och Granta.
Nog. Vad kan då sägas om Granta
#5 med
temat Vinnare? Mer än att det som vanligt är bra och
därför bör läsas av varje litteraturintresserad. Jo - här slåss
ett par stora elefanter, ett par mindre och en och annan (för mig)
okänd om uppmärksamheten.
Vi har den allestädes närvarande Karl Ove Knausgård
med en intressant men svårgripbar text, som dessutom innehåller låt
mig säga tre textrader som sannolikt kommer att få den till Finland
förvisade professorn i nordisk litteratur att gå i taket. Igen. Där
finns en också intressant men för mig helt obegriplig text av
Daniel Sjölin, mannen som ständigt hotar med att inte längre
skriva något skönlitterärt, men som lika ständigt återkommer.
Denna gång med en novell som antagligen skall vara norm- och
samhällskritisk. Gissar jag. Vi kan läsa en novell av Matilda
Gustavsson om en ung flickas resa till/in i/bort från religionen
och det bultande blod som många kan uppleva inom sig vid tanken på
Jesus och hans lidande och död för dem som tror. Hon skriver på en
bok om Livets Ord, som det ska bli intressant och läsa. Katja
Kettu, som skrivit den förträffliga Barnmorskan, ger oss
ett utdrag från en kommande bok där vi kan läsa om den till synes
urstarka, men av männen stympade kvinnan, som flyr från sina
förföljare och utmattad når Sovjetunionen - ”Folkets paradis”.
”Här börjar min historia”, slutar novellen. Den boken ska jag
också läsa när den kommer. Vi kan också läsa två korta viktiga
reportage – ett av Lindsey Hilsum om folkmordet i Rwanda och
ett annat av My Vingren om Researchgruppens arbete med att ta
fram trollen bakom det anonyma hatet på nätet. Viktiga, angelägna
och välskrivna båda två.
Om detta kan vi läsa. Och mer därtill.
Jag gav Granta #5
med temat vinnare fem stars av fem i betyg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar