Häromdagen när jag letade efter en bok bland mina
bokhyllor vad hittade jag då. Den jag sökte kanske, nej. Men väl
ett par böcker av Stina Aronson, som jag läst någon gång i
tidens gryning och nästan glömt bort. Så därför – min okände
läsare av denna blogg – föll det sig att jag nu läst om Hitom
himlen.
Aronson levde mellan 1892 och 1956 och publicerade
böcker under såväl pseudonym som i eget namn. De flesta av dem har
väl hamnat i skuggan av allt det som publicerats efter henne – ett
öde som kommer att drabba också många av de nu verksamma författarna.
Liksom för resten också kanske merparten av oss andra dödliga Det är ju
inte ens säkert att ett vet jag - som aldrig dör – domen över
död man kommer att gälla de av oss som var aldrig så högbrynta när
det begav sig. Inte ens det. För oss gäller den svarta dimman.
Nå. Trots att hon knappt ens skymtar i de
litteraturhistoriska samlingsverk jag har, måste Aronson väl ändå
varit relativt uppburen i samtiden. Vem som helst blir ju inte invald
som ledamot av Samfundet De Nio. Detta litterära sällskap har också
instiftat ett pris till hennes minne. Men av hennes böcker är det
väl bara Feberboken (som av teckentydarna anses handla om
hennes romans med Artur Lundkvist) och Hitom
himlen som nu kan hitta in till
en nutida läsares bokhylla. Gissar jag.
Själv tycker jag att Hitom
himlen är skriven av en habil författare. Vi läser om
livet i den fiktiva norrbottniska byn Mäntyjärvi med änkan Emma
Niskanpää och hennes son John i centrum. Men det finns också ett
antal andra personer som skildras med ömhet, respekt och inlevelse. Aronson
har också en förmåga att föra berättelsen framåt som imponerar - det går långsamt, långsamt. Lika långsamt som personernas liv gestaltar sig. Lika långsamt som deras tal. Ett annat sätt att beskriva personer och bygd hade inte haft den trovärdighet som Aronson nu ger dem.
Det fattiga livet och personernas närmast stoiska sätt att hantera
tillvaron beskrivs också för oss på ett sådant sätt att deras lugna
och märkliga gudsförtröstan känns fullt trovärdig. Den ordkarga
kommunikationen mellan makar och släktingar återges också den
trovärdigt och man tycker sig ana hur de fyller ut det som synes saknas
i ord med en sorts inlevelse. Eller kanske snarare med en
förvärvad insikt om att deras liv är och skall vara så – tomt,
kargt och med bråddjupa mörka nätter. Man lever ju i en verklighet
hitom himlen.
För egen del minns jag ur boken bäst ett samtal mellan
Emma och en grannkvinna om Emmas son ”mitt John” och
grannkvinnans dotter, som lyriskt och drömskt – men förstås med all den
kärvhet som ändå gäller för all samvaro och alla samtal – handlar om bröllopet mellan deras barn. De pratar som om
detta bröllop kunde vara möjligt – trots att ”mitt John”
ligger på sanatorium och dottern är död. Ett hjärtskärande
samtal mellan två fattiga kvinnor där deras inneboende längtan
och drömmar bryter fram i en fåfäng förhoppning om ett annat liv.
Om inte för dem själva så åtminstone för deras barn. Men, som
någon av dem säger, livets brunn är djup och i den tycks
allt som inte gäller bröd för dagen drunkna.
Ett annat levnadsöde som berör är de olyckliga
makarna Vaara. Kvinnan förlöper hemmet med en predikant och förenas
i köttet med honom. Mannen lider och tiger och blundar för allt hån
som han möter av grannar och andra i bygden. Så en dag när han
kommer hem efter arbetet sitter kvinnan vid boningselden. Deras liv
fortsätter tillsammans trots allt, men nu med en ny och än större bitter tomhet
dem emellan. Och med ett gemensamt barn som lärt sig att säga hora.
Även om han ännu inte förstår var det betyder.
Denna roman kan jag inte ge annat än fyra stars av
fem i betyg. För bokens kvaliteter förstås, men inte minst också för
att jag känner igen drag av de människor som Aronson skildrar också
i mina egna mor- och föräldrar. Längre bort ligger inte den tiden,
även om den ligger nog så långt borta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar