Jag har nyligen läst Lina Wolffs De polyglotta
älskarna, som var mycket bra, och tyckte då att det
skulle vara kul att läsa hennes två tidigare böcker –
novellsamlingen Många människor dör som
du och romanen Bret Easton och de
andra hundarna. Sagt och gjort. Fast de fysiska
bokhandlarna i min närhet var det ju inte lönt att gå till, visade
det sig. Så det fick som vanligt (tyvärr) bli nätbokhandeln. Och
här kommer mina korta kommentarer till böckerna.
Vill du läsa lite om författaren Wolff och kanske
också om De polyglotta älskarna kan du klicka här: http://kennethbokhallaren.blogspot.se/2017/01/lina-wolff-de-polyglotta-alskarna.html
Många
människor dör som du (noveller).
Nu
är ju inte noveller min påse, måste jag säga, och har egentligen
aldrig varit det, trots att en stor novellist blev Nobelpristagare
för inte så länge sedan. Av Alice Munro läste jag som
pliktskyldigast ett par av böckerna utan att bli så där våldsamt
imponerad. Betydligt bättre gick det då med novellsamlingen Handbok
för städerskor av
Lucia Berlin som kom häromåret och som jag tyckte mycket om. Men
ändå så var mina förväntningar något nedskruvade när jag
började läsa Många
människor dör som du.
Inte helt i botten, men nästan.
Men
– det är väl lika bra att säga det direkt – det är en bra
bok. Wolffs språk är redan här bra och nästan helt finslipat. I
var och varannan novell finns närmast sentensliknande meningar som
den med gott minne skulle kunna bära med sig. Vi andra får nöja
oss med att glädjas för stunden och det är väl gott nog. Novellerna är lite som tabletterna i forna tiders Nickelask – många olika
smaker, allt smakar kanske inte lika gott, men alla har en bra
eftersmak. Berättelserna är också tilltalande skruvade och har
nästan alltid ett drag av bisarrt mörker. Bäst av dem, om jag nu
ska avslöja det, är nog titelnovellen. Inte minst för att jag
tycker mig se klara drag av mig själv i en av figurerna.
Men
alla är klart läsvärda, inte minst för Wolffs goda
språkbehandlings skull men alltså också för att novellerna oftast
ger läsaren något att tänka på. Nickelsmaken ger sig inte i första hand. Kan man begära mer? Ja, det kan
man kanske, men fyra
stars av fem
ger jag i vart fall denna samling noveller i betyg.
Och tänk – min okände läsare av denna blogg – på att alltid sova med sovrumsfönstret lite på glänt, enär det annars kan hända dig detsamma som hände detta olyckliga par, nämligen att ”trots att vårnatten tryckte sig mot fönsterrutorna, lyckades den inte ta sig in i en enda av deras drömmar”.
Och tänk – min okände läsare av denna blogg – på att alltid sova med sovrumsfönstret lite på glänt, enär det annars kan hända dig detsamma som hände detta olyckliga par, nämligen att ”trots att vårnatten tryckte sig mot fönsterrutorna, lyckades den inte ta sig in i en enda av deras drömmar”.
Bret
Easton Ellis och de andra hundarna (roman).
Jag uppfattade, som du – min okände läsare av denna
blogg – nu förstått alltså inte direkt Wolff som en skir och osäker
debutant i sin novellsamling. Tvärtom. Jag tyckte att hon redan där
stod fram som en mogen och stilsäker författare. Intrycket
förstärks när jag nu läst Bret Easton
och den andra hundarna.
Omslagets framsida är spegelvänt på dess baksida. Och
det är precis som det ska vara för en roman där ingenting kan tas
för säkert, där ingenting är givet och där det mesta kan
iakttagas från olika håll. För det är precis så det är i
romanen. Och det är gott.
Wolffs språkbehandling är ju bra också här, förstås.
Det finns enskildheter i boken som har stor lyskraft och som också
för berättelsen framåt på ett utmärkt sätt. Så varför då
gnälla om de delar i den där detta inte fungerar lika bra, frågar
sig er okände bokbloggare. Nä, svarar han sig själv, det finns
det faktiskt ingen anledning att göra. Bra är bra nog.
Romanens personer är inbördes både lika och olika.
Även om personbeskrivningarna på sina håll är lite haltande, så
tycker jag man kan säga att alla har det gemensamt att de utkämpar
ett slags individuellt fältslag mot ledan, eller mot tristessen, eller mot allt
som är förutsägbart. Det gör det förstås var och en på sitt
sätt, med olika medel och med olika framgång. Men ingen viker ner
sig, vill jag påstå. Inte ens den romanfigur som dör. Allraminst
hon, faktiskt.
Men finns det då en sk röd tråd i romanen – dvs.
finns det ett slags mål och mening i vår gemensamma färd genom
den. Jadå, den kan väl visserligen var lite tunn ibland, men
romanbyggaren Wolff för oss framåt med ganska säker hand ända till
slutet. Det romanslut som hos också mången riktigt etablerad
författare ibland kan kännas lite tillkämpat och abrupt. Men här är det helt OK. Wolff ger oss tom en liten twist, eller
överraskning om man så vill, på slutet. Inte illa.
Så jag ger boken fyra stars av fem i betyg. Och
överlåter till den läsare som inte redan vet det att själv ta
reda på vem Bret Easton Ellis kan vara. Och kanske också försöka
lista ut varför en av romanfigurerna kallar sin hund Bret. Något
skäl finns det väl alltid. Men jag vet inte vilket. Allt behöver
man ju inte veta här i livet.
Tänk förresten, apropå något helt annat, alltid på
följande slutord i en av Bukowskis dikter: ”Herre djävlar det
var fan”. En dikt som spelar en viss – eller kanske snarare
oviss – roll i romanen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar