I den förträffliga lilla boklådan Äppelvikens
bokhandel träffade jag och ett oväntat stort antal andra
litteraturintresserade häromaftonen författaren Klas
Östergren, som var där och
pratade om sin senaste bok I en skog av
sumak. Många vore vi, trångt var det, det lankiga vinet
skvätte än hit och än dit, syret tog nästan slut och en viss
dramatik uppstod när … nej, förresten just det hoppar vi över.
Östergren var på gott humör liksom vi i publiken, för att
nu inte prata om den trevliga bokhandlaren själv. Men just det är
ju vi kunder vana vid sedan tidigare.
Gott humör måste Östergren också varit på
när han skrev boken. Det finns ju förstås, som så ofta hos honom,
lyckligtvis också en del mörka stråk i den men alltså också en
god portion humor, eller här kanske snarare galghumor. Vi möter i
den framförallt fyra ungdomar i Stockholmstrakten den varma sommaren
1970 och runt detta nav rör sig ett antal andra personer liksom
händelser av skiftande slag. Vietnamkriget pågår och spelar, på
gott och ont vill jag säga, en ganska så väsentlig roll för
romanens intrig. Jag vill ju verkligen inte avslöja för mycket –
det finns de som tycker att jag annars gör det i mina kommentarer –
men två av ungdomarna har en tydlig personlig koppling till detta
barbariska, skamfyllda och outhärdliga krig. För att nu
inte tala om den vietnamdesertör som halkar in i storyn lite på ett
bananskal.
Det är ju enligt min mening så att Östergren
naturligtvis också här – som vanligt - skriver utmärkt, hans
svenska är god och läsvärd, hans språkhantering och hans bilder
utan invändningar etc. – allt är egentligen mycket bra, men han
tappar enligt min mening många goda uppslag, fullföljer inte fullt
ut en hel del goda idéer, varför flera nog så intressanta
historier därför nu blir lite hängande i luften. De förblir
märkligt nog bara just bihistorier. Det gör ju, menar jag, att
eftersom han inte riktigt slutför en del av sådant som skulle må
bra av att utvecklas i romanen för att skapa en bättre och mer
sammanhållen helhet, så känns delar i storyn onödigt rumphuggna.
Kanske är romanen, tänker jag, för kort – den är på bara drygt
250 sidor i ett danskt band – jämfört med många av hans inbundna
tegelstensromaner. Där allt verkligen får den plats de förtjänar.
Berättelsen rullar hur som helst på i både
förutsägbara och oförutsägbara spår, både sådana som är
dramatiska och mer stillastående, både sådana som för storyn
framåt och sådana som bara står och hackar lite. Men så är det
ju i de flesta romaner man läser. Men sammantaget är väl allt ändå
ett uttryck för Östergrens goda skriv- och berättarhumör,
skulle jag kunna tänka mig, men kanske framförallt hans näst
intill mästerskap som författare.
Men så går det mesta åt helvete i boken – den ena
ynglingen hamnar i gipsvagga, den ena flickan förefaller åka till
Indien medan den andra ynglingen hamnar i säng med den andra
flickan, vilket båda förefaller trivas bra med. Liksom för den
delen, med tanke på omständigheterna, häpnadsväckande nog också
flickans mamma. Men herrans – liksom författarens - vägar äro
som bekant ibland lyckligtvis outgrundliga.
Östergren har skrivit flera mycket bra böcker
som alla intar en hedersplats i mitt bibliotek. I
en skog av sumak ger jag för min del fyra stars av fem
i betyg, vilket ju är bra nog. Den träffar ju trots allt tidsandan
ganska så bra och är både underhållande och tänkvärd att läsa.
Om hur många böcker kan man säga det? Och, vill jag tillägga, i
likhet med desertören gillar jag hellre Frank Sinatra än Frank
Zappa. Men det hör väl inte hit, egentligen.
I en skog av sumak
är ju också nominerad till Augustpriset 2017. Välförtjänt
förstås, men får inte Johannes Anyuru det, så lovar jag
att äta upp min basker. (Min kommentar till den boken hittar du på kennethbokhallaren.blogspot.se).
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar