Thomas Bernhard är
enligt min mening en av samtidens bästa författare. Samtid och
samtid förresten – han föddes 1931 men dog redan 1989. Hade han
levt ett par år till, eller i vart fall överlevt året 2004, är
jag övertygad om att han varit en given Nobelpriskandidat. Nu är
han, till skillnad från mången pristagare, synnerligen levande –
så säger man väl om en visserligen död författare men vars verk
fortfarande ges ut och läses. Här gör Bokförlaget Tranan en
enastående kulturgärning genom att fortsätta publicera hans verk
på svenska.
TB - såväl levande som död.
Men han är ingen särskilt lättläst författare, men
den som ger sig i kast med honom får mycket tillbaka. Detta gäller
enligt min mening särskilt de fem böcker som samlats i
Självbiografierna men också
Gamla mästare (inte minst denna bok!) och
Skogshuggning. Och kanske ett par till. Jag föreställer mig
att alla som läser honom har sina personliga favoriter.
Men varför borde han överlevt året 2004? Jo, det var
det året en annan författare från Österrike tilldelades
Nobelpriset med motiveringen ”för hennes musikalisk
flöde av röster och motröster i romaner och dramer som med
enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas
absurditet och tvingande makt”. (Någon som kan
sammanfatta eller översätta?). Jag menar förstås Elfride Jelinek.
En av de få pristagare som orsakat en rejäl och för alla – och
inte bara för den allvetande Kulturkvinnan Ebba Witt-Brattström –
synlig spricka i Akademien.
Det var den beläste men lätt koleriska Knut Ahnlund
som gick i taket på ett grandiost sätt. Ett år efter att Jelinek
fått priset går han ut i en lång artikel i Svenska Dagbladet och
skjuter med den stora kanonen. Priset är, menar han, ödelagt i och
med att Jelinek fick det, hon är pornografisk, hennes
författarskap är monomant och enkelspårigt, hennes texter är ”en
textmassa som synes hopskyfflad utan spår av konstnärlig
strukturering” och mer därtill. Och så meddelar
Ahnlund att han lämnar Akademien, för andra eller tredje gången var det visst (han hade alltså varit förbannad tidigare men då av andra skäl). Och jag håller dessutom, vad
gäller hans omdöme om Jelinek, med honom i sak om jag än är
tveksam till att han behövde vara så bombastiskt vulkanlik i sin
vrede. Själv blir jag i allmänhet bara stillsamt glödande
förbannad. Som en riktig svensk utan tillgång till tre eller fyra
sidor i Svenska Dagbladet blir.
KA - medan han fortfarande var medlem.
Nå. Men – och nu kommer vi till min hypotes – hade
den gode Bernhard levt till 2004
är jag övertygad om att han och inte Jelinek fått priset. Men
säker om sådant kan ju bara Kulturprofilen, tillika den nittonde medlemmen av Akademien och så naturligtvis … ja, ni vet vem …
vara.
Vad ska man då säg om Ja, den bok jag nu läst
av Bernhard. Mer än att Ja
inte är någon av hans bättre böcker. Ja, då finns det väl inte
mycket mer att säga. I en enda lång utandning på 117 sidor utan
kapitelindelning låter han berättaren utan namn förmedla att hans
djupa depression som genom ett trollslag lättar då han träffar en
för honom okänd sammanboende kvinna som genomgående kallas
persiskan. Berättaren utan namn är en på den österrikiske
landsbygden bosatt lite misslyckad vetenskapsman, persiskans
sammanboende är en vällyckad schweizisk ingenjör som köper en bit
närmast ödemark granne med en kyrkogård av berättarens utan namn ende vän
fastighetsmäklaren Moritz för att där bygga ett märkligt hus dit
persiskan ensam flyttar in. Och persiskan, vad - eller vem - är hon? Ja, säg det,
vill jag säga. Men det slutar väl lyckligt? Nej.
Men nu är Bernhard
förstås alltid Bernhard. Så en
tre stars av fem får det allt bli i betyg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar