Om detta är en deckare eller kriminalroman eller kanske något annat vet jag inte
riktigt. Men en sak vet jag och det är att bokens första mening är
ganska så underbar: ”Det var mörkt i det vita rummet
när far dödade farmor. Jag var där. Carl var också där, men
honom upptäckte de aldrig. Det var julaftonsmorgon och det snöade
lite, men en riktigt vit jul blev det aldrig det året”.
Om nu sanningen ska fram så var det nog inte någon särskilt bra
tid vare sig för far eller någon annan den i den lilla familj vi
kommer att läsa om varken före eller efter den där
julaftonsmorgonen.
Fru Riel.
Men är alltså då Kåda
av danskan Ane Riel en deckare eller kriminalroman? Frågan
kan ju tyckas lite underlig då boken vann Glasnyckeln 2016, dvs. det
årets bästa kriminalroman i hela Skandinavien, men har trots detta
ställts lite varstans i sociala medier och annorstädes har jag
läst. Jag går till all kunskaps moder, dvs Wikipedia och lär mig
då att med deckare eller kriminalroman menas en genre inom den sk
populärkulturen, till skillnad från då den sk finkulturen antar
jag man menar, där ”huvudtemat är att skildra ett eller
flera brott, medan den skyldiges identitet ofta är ett mysterium för
läsaren”.
Läst bokstavligt så skulle Kåda,
och för den delen en hel drös andra populära deckare, kanske inte
riktigt klassas in i genren. Men vem bryr sig. Kåda
är en ganska så bra bok, även om jag har mycket svårt att tro att
den skulle vara den absolut bästa kriminalroman 2016. Men må så
vara.
Vi läser om en
synnerligen dysfunktionell familj där allt går i tok. Till en
början verkar det mesta, som det brukar i sådana familjer, vara
relativt OK med ibland också ömma och varma stunder mellan
familjemedlemmarna, men så händer något som rubbar balansen. Det
kan vara både sådant som är fullt normalt i de flesta familjer –
som att den äldre brodern till den yngre som sedan blir mördaren
flyttar hemifrån – men också sådant som att när ett av den
kvarvarande broderns kommande tvillingbarn omkommer i vad som verkar
vara en olycka så … nej, jag berättar inte mer om just det. Mer
än att detta barn – han får namnet Carl – lever kvar i minnet
och ibland, som det tycks, också i livet hos det andra barnet.
Mamman till dessa tvillingbarn förfaller efterhand fysiskt, liksom
också pappan. Familjen försörjer sig i huvudsak på stöldräder
som pappan och det kvarvarande barnet – hon heter Liv – gör i
omgivningarna. När Liv ska börja skolan meddelar pappan helt enkelt
myndigheterna att hon omkommit i en båtolycka. Hur ska det annars gå
med deras försörjning och överlevnad, tänker han antagligen. De
pengar som år ut och år in kommer månatligen från den andra
brodern kan ju inte komma i evighet. Och det är väl ungefär här
som jag tycker att boken tappar i trovärdighet. Åtminstone för
mig.
Parallellt med denna
bisarra händelse med dotterns fingerade död och mer därtill
förfaller pappan till ett slags extremt samlande av helt onyttiga
saker, sådant som ”kan vara bra att ha”. Snart är inte bara
omgivningarna kring de hus familjen bor i utan också själva husen
så överfulla med skitsaker att det nästan inte går att röra sig
vare sig utomhus eller inomhus. I husen trivs bara kaniner, råttor,
möss, spindlar och annat otyg. Och så hänger det en gammal julgran
i taket – golvet var ju fullt av annat. Barnet Liv sover i en hörna
i en container, omgiven av saker du inte vill ditt barn ska vara
omgivet av.
Det var väl ungefär så här hon hade det hemma, lilla Liv. Plus att det hängde en julgran i taket.
En person verkar se
vilken katastrof som kan vara i annalkande och det är förstås –
rätt gissat av dig, min okände läsare av denna blogg – den
person som mördas den snöfattiga julaftonen. Men också mamman, som
tidigare var byns vackraste blondin men som nu efterhand av i grunden
okända skäl blivit så ofattbart fet att hon knappt inte kan röra
sig, förstår att helvetet närmar sig. Hon försöker tafatt
kommunicera med Liv via handskrivna lappar. Förgäves förstås. Men
det är hon som lärt Liv att läsa och skriva. Livs lojalitet ligger
dock främst hos pappan som lärt henne helt andra saker.
Men så går av
omständigheter jag tycker du kan läsa om själv allt just åt
helvete. Möjligen kan den lilla Liv klara sig. Möjligen. Hon
överlever katastrofen fysiskt, men hur hon klarar sig i övrigt är
frågan. Möjligen att hon gör det är alltså svaret.
Är då detta en bok
som kan anses vara Skandinaviens bästa kriminalroman 2016? Nej,
knappast. Språket är inte det bästa om än understundom
tilltalande suggestivt, den psykologiska trovärdigheten i storyn
minst sagt haltande, handlingen totalt sett inte särskilt sannolik,
och den stackars Livs framtid onekligen rejält dyster. Men det kan
den väl få vara – vi pratar ju om en roman och inte om ett
socialt ärende – men det sätt som Riel
vill få oss läsare att inse det är i taffligaste laget och lite
litterärt påklistrat. Liksom för den delen skälet till att boken
får namnet Kåda.
I kåda kan rymmas hemligheter av skilda slag – en mygga som dog
för miljoner år sedan men också liket av ett nyligen dött
och balsamerat litet barn. Men starkast blir Kåda
som en beskrivning av en förälders ansvar - att vad vi föräldrar
gör och säger blir ett barns verklighet, dess normalitet. Barnet
vet ju inget annat.
Så – det får väl
bli tre stars av fem
i betyg. Mer kan Kåda
inte få. Och det är för mig, som jag skrev inledningsvis, ett
ganska så bra betyg. Om här än något i överkant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar