Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

fredag 7 december 2018

Lilla Augustpriset 2018 - Linn Spjuth vinnare.


Jag har varit sk Augustprisambassadör i år för den skönlitterära klassen och då förstås både läst och här på min blogg kommenterat de böcker som nominerats där. Men skamligt nog hade jag noll rätt i frågan om vem som skulle vinna priset i både den klassen och de två övriga, dvs. den för barn/ungdom och för facklitteraturen. Vad säger då det? Att min förmåga är något begränsad? Eller att de nominerade böckerna generellt höll hög klass? Eller kanske snarare detta att tävla i intellektuell verksamhet är svårt och ännu svårare att bedöma hur det ska gå? Ja, vad säger du, min okände läsare av denna blogg. Om nu frågan skulle intressera dig. Men mitt sällskap på priseventet, som bara bläddrat i Gropen, som vann barn/ungdomsklassen, hade minsann två rätt att tre. Så kan det gå.

Linn Spjuth, vinnaren. 

Men nu har jag, långt om länge, läst alla de nominerade bidragen i klassen Lilla Augustpriset och blivit ganska så imponerad. I klassen tävlade unga litterära begåvningar mellan 16 och 20 år och de sex bidrag som juryn valt ut är alla bra. Ett par mycket bra, vill jag ha sagt. Vann gjorde Linn Spjuth för sitt bidrag Vem skyddar gudarna. Spjuth som faktiskt hade med ytterligare ett bidrag bland de sex som juryn valt ut. (Något säger det väl att av de utvalda bidragen var fem skrivna av unga kvinnor och bara ett av en ung man. Något – man vad?).

Så här skrev juryn i sin prismotivering: ”I dagens dystopiska stämningar kan vi inte längre hoppas på att antikens gudar ska rädda oss. Den här texten är både samtida och tidlös. Rasande, rytmisk, filmisk och omöjlig att värja sig mot. Det är oerhört skickligt”. Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Vad händer nu med Spjuth, månne? Förutom att hon förhoppningsvis bränner prissumman om 15 000 kr på något roligt och inte på något förståndigt. Kanske att hon sällar sig till den skara av deltagare och vinnare i Lilla Augustprisklassen som gått vidare och ytterligare utvecklat sin litterära begåvning. Åtminstone tre av de som vunnit klassen har senare i livet nominerats för det skönlitterära priset i stora Augustpriset. Och ytterligare fler har debuterat med utgivning på etablerade förlag. Kul, viktigt och intressant.

Bildresultat för august strindberg bild
Den Höge Beskyddaren. Även han imponerad, vet jag. 

Själv har jag i min hand en liten tunn bok där de sex nominerade bidragen i Lilla Augustpriset är tryckta. Om du, min okände läsare av denna blogg, vill läsa bidragen antar jag att du hittar dem på nätet. Sök och finn. 


xxx
berätta för mig om Artemis
som hör böner från unga flickor
med ingen annan att gå till
än en glömd skugga i mörkret
berätta för mig om händer på förbjudna platser
och skrik tystade av kuddar
som ekar i gudinnans öron
berätta för mig om silvermånen och
pilar som flyger genom natten
när små flickor är räddade från sina demoner



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar