Så har jag då läst ytterligare en bok som för mig
bekräftar Svenska Akademiens tillkortakommande i en av deras än så
länge väsentligaste uppgifter – dvs. att utse Nobelpristagaren i
litteratur. I Akademien har ju av och till genom åren ett antal
olika sk starka män styrt och ställt. Artur Lundkvist var enligt
samfällda uppgifter en sådan på sin tid och han hade vad jag förstått en klart avvaktande inställning till den nordamerikanska
litteraturen. Inte vet jag, men kanske kan det vara så att den
nuvarande av sig själv uppfattade starke mannen i kretsen av de sk
aderton, den (ö)kände tomten Ho-Ho-Horace Engdahl, ställt sig i
den mentala skuggan av Lundkvist och därför kastat fram den svarta
kulan när man skulle rösta om en pristagare och Philip
Roth råkade vara aktuell för priset. Vilken han ju
rimligen borde ha varit ett antal gånger. Jag vet ju inte, förstås,
men när det gäller Engdahl befarar man ju numera alltid det värsta.
Sorgligt nog.
Evigt ratad. Ständigt läst.
Men Roth kunde under
sin livstid i vart fall glädja sig åt att många andra uppskattade
honom som författare, och då inte bara läsarna world wide. Han blev nämligen prisbehängd som få med bl.a. Pulitzerpriset,
hedersdoktorat och presidentmedaljer. Han fick också se sina samlade
verk utgivna av Library of America medan han fortfarande levde,
vilket bara hänt för ytterligare två författare och antagligen, i
USA åtminstone, måste uppfattas som det optimala beviset på att
hans författarskap värderades högt. Så nöjd borde han varit i
det avseendet. Men ett Nobelpris är ju alltid ett Nobelpris.
Åtminstone hittilldags och innan Ho-Ho-Horace och den våldtäktsdömde
vivören satte sina avtryck på Akademiens arbete.
Nå. Den bok jag nu läst är Spökskrivaren som
här i Sverige kom ut redan 1980. Det är ett märkligt – och
mycket välskrivet – kammarspel mellan fyra personer som rör sig
som skuggor i en verklighet befolkad av deras olika minnen och
förhoppningar – minnen av vad som varit och förhoppningar om vad
som kan komma. Eller kanske borde komma.
Vi möter – för första gången i Roths
författarskap – den unge Nathan Zuckerman, som väl allmänt
betraktas som hans alter ego, när denne som förhoppningsvis
blivande författare besöker sin mer berömda och av honom och
samtiden uppskattade kollega Emanuel Isidore Lonoff i dennes hem. Där
i huset finns också den egendomliga unga och vackra kvinna som heter
– eller kallas – Amy Berette och Lonoffs hustru Hope. I boken
penetreras in på bara knotorna konsten, livet och kärleken.
Den unge Zuckerman har genom att skriva en novell där
delar av hans judiska familjs mindre stolta historia kan kännas igen
hamnat i konflikt med sina föräldrar, men han tycks vara beredd att
offra familjerelationen på konstens altare. Den likaledes unga
Berette – eller kan det märkligt nog vara Anne Frank – tycks
bära på hemligheter, eller kanske snarare personliga problem, och
en märklig kärlek till den åldrade Lonoff. Men Hope, den allt
offrande hustrun, är väl den enda av de fyra som egentligen saknar
både framtid och hopp. Dessa fyra dansar utan att röra varandra
vare sig kroppsligt eller intellektuellt tillsammans och var och en
för sig en märklig dödsdans som ingen kommer oberörd ifrån. En
av dem går möjligen dessutom under. Eller kanske tom två av dem.
Spökskrivaren är kompositionsmässigt och
språkligt ett litet mästerverk. Men, min okände läsare av denna
blogg, läs den långsamt och eftertänksamt – som man i och för
sig alltid ska göra. Säkert kan du då hitta beröringspunkter
mellan bokens story och dess personer och ditt eget lilla liv.
Säkert. Om inte så får du fanimej läsa om den. Och det kostar
inte på särskilt mycket – boken är på mindre än 200
pocketsidor.
Under (om)läsningen kan du grunna på varför jag gav den
fyra stars av fem i betyg och inte fem. Jag vet inte själv
riktigt varför. Men du är säkert klokare och mer insiktsfull.
xxx
”Köket såg verkligen
ut att tjänstgöra som högkvarter för en kvinna som på sitt eget
anspråkslösa sätt kunde limma ihop och klara av vad som helst utan
att komma på hur hon skulle få sin make lycklig”.
”Han gjorde inte
författaren rättvisa om han inte läste honom flera dagar i följd
och minst tre timmar per gång. Annars förlorade han trots
anteckningar och understrykningar kontakt med bokens inre liv och
kunde lika gärna ha låtit bli den helt och hållet. När han någon
gång inte kunde undvika att hoppa över ett pass, brukade han börja
om igen från början hellre än att utsätta sig för den gnagande
känslan av att ha gjort en seriös författare orätt”.
Vill bara meddela att jag läser varje recension och har stort nöje av dem. Hittills har jag inte velat läsa en enda av böckerna du beskrivit, men det är sannerligen inte ditt fel.
SvaraRaderaTvärtom får du mig att fundera över varför så få av mer litterära böcker lockar mig numera. Hur gärna jag än vill skylla även detta tillkortakommande på Horace Engdahl misstänker jag att felet är helt och hållet mitt.
Du har iallafall övertygat mig om att jag visst när ett icke ringa intresse för litteratur, men att jag för närvarande inte tycker om att läsa just den här typen av böcker, även om det säkert vore bra för mig.
Sådär. God jul och fortsätt recensera.