För ett par veckor sedan började jag läsa Lazarus
av Lars Kepler och gav upp läsningen redan första dagen.
Det fanns ett enda skäl till detta och det var det helt omotiverade
övervåld som i hög grad var påtagligt nästan så fort boken
öppnades. Det rann blod och hjärnsubstans om inte från första
sidan så näst intill. Varför, frågade jag mig själv, skulle jag
läsa sådant skit när det finns så mycket annat som är så mycket
bättre. Det finns ingen anledning alls, svarade jag mig själv då.
Och vad har hänt nu? Jo, att jag tagit upp boken från den
skräptunna vari jag la den och plöjt igenom alla dess 543 sidor.
Men varför, undrar du säkert min okända läsare av denna blogg? Det enkla svaret är att jag helt enkelt var nyfiken på
vad det är som gör att boken är så satans köpt, läst och
lyssnad på. Och svaret blir – ja, det är faktiskt helt
obegripligt. Helt obegripligt.
Lars.
Jag läser av och till deckare – Kepler kallar
sin bok för kriminalroman, men för mig är det samma sak - av det
enkla skälet att jag vill roas för stunden. Vilket ju förstås är
helt legitimt. Men då tycker jag ändå att det skall finnas en
slags gåta i boken som verkar intressant och trovärdig nog att
följa mot upplösningen, att personbeskrivningarna i den måste vara
tecknade med om inte den allra finaste pennan så åtminstone inte
huggna med en skarprättares bila, att miljöbeskrivningarna skall kännas bra
och gärna vara lite kopplade till bokens story, att psykologin i den –
och då både hos offer och förövare – måste förtjäna tilltro och sen
skadar det ju inte alls om det i storyn kan komma en och annan
överraskning. Och språket måste förstås vara läsvärt och inte lika klumpigt som om texten var skriven med en penna doppad i ett överflöd av blod. I allt
detta misslyckas Kepler.
Vilket är ganska förvånande då författarparet – vilka som bekant heter Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril (f Johan Gustafsson ...) – var
för sig skriver ganska så habila och läsvärda böcker, särskilt
Alexandra vill jag påstå. Har du inte läst något av dem, så kan jag för min del rekommendera
Mäster av Alexandra och för all del också Regissören
eller Diplomaten av Alexander, vilka alla tre har viss
verklighetskoppling. I Mäster kan vi i romanens form läsa om
August Palm, i Regissören om Ingmar Bergman och i Diplomaten
om Hans Blix, tror jag. Har du ont om tid och pengar, så
rekommenderar jag för min del Mäster.
Nå. Nu har jag inte räknat hur många som dör i
Lazarus – eller för den delen
hur många ben som knäcks, bröstkorgar som trampas sönder,
ryggrader som knäcks eller pannben som trycks in i hjärnan – men
många är det. Den lilla antydan till intressant psykologi som finns
i boken, dvs. hur en mördare genom sitt agerande kan krypa in under
skinnet och in i själen på de personer han utsett som sina offer,
slarvas bort och försvinner bland allt blod och våld.
Boken slutar med en cliffhanger. Kepler kommer så
vitt jag kan förstå komma ut med ytterligare minst en bok med den
odödlige kommissarien Joona Linna som huvudperson, om han nu inte
försvinner in i depressionens mörker med tanke på allt som Kepler
låter honom utstå i Lazarus.
Men det är kanske att hoppas på för mycket. Även Kepler
måste väl fortsätta skriva för att få in till hyran. Hur som
helst får Lazarus två stars
av fem i betyg.
Lasaros
(Om någon nu för tiden läser i bibeln, så vet hen
att Jesus i den påstås uppväcka Lasaros från döden. Kanske
Kepler ägnar sig åt något liknande i nästa bok. Det är
nämligen förvånansvärt många viktiga personer som på olika sätt
dör i Lazarus. Men den som lever
får väl se. Den kommande boken heter kanske då Lazarus del 2, återkomsten.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar