Härförleden var jag på Stadsbiblioteket på Sveavägen
här i Stockholm – kallas det rentav inte huvudbiblioteket; ståtligt är det i vart fall både på utsidan och, inte
minst, på insidan – var jag alltså där och lyssnade på Ingrid
Elam och Jerker Virdborg
när de presenterade den i alla avseenden imponerande bok de varit
redaktörer för, nämligen Svenska noveller från Almqvist
till Stoor, utgiven av Bonniers förlag och formgiven av Nina
Ulmaja.
Bästa biblioteket?
Antologin är på drygt 700 sidor och ger oss läsare
nittio noveller i en lite blandad kompott, men nästan alla de
kanoniserade klassikerna finns
förstås med liksom lite oväntade men ändå genomgående lika
läsvärda bidrag. Det blir i sanning en tilltalande samling texter som ”tillsammans förmedlar … en
bild av vårt land, vilka vi var, vilka vi är”, som
redaktörerna skriver. Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Elam/Virdborg har
förstås haft en ambition att någorlunda objektivt till oss läsare
förmedla hur novellen utvecklats från den gamle Carl Jonas Love och
framåt, men medger samtidigt att urvalet som det presenteras i boken
inte varit lätt. Ju närmare man kommer vår egen tid, desto svårare
blev det förstås också. Eller som de själv säger - ”Tiden
är en skoningslös avverkare som lämnar ett fåtal höga furor kvar
på ett tillhygge; den som blickar bakåt i historien har lättare
att välja. Samtiden däremot framstår mera som en mur av träd där
i framtiden friska exemplar av tillräcklig höjd är svårare att
peka ut, och därmed har vi med nödvändighet tvingas gå på
intuition och känsla”. Men jag kan som sagt garantera
att man lyckats få med alla de stora elefanterna och då både de
från fordom och de nutida. Samtidigt som vi också kan få läsa en och annan lite sprittande ny gnu, om du förstår vad jag menar ...
Redaktörerna.
Men, måste man ju ändå fråga sig, vad är då en
novell? Den enklaste och kanske också bästa definitionen är att en
novell helt enkelt är en episk
prosatext av relativt kort omfång. Nationalencyklopedin menar
att novellen har ”ett betydligt mindre omfång än romanen och
ett begränsat antal personer och är i behov av en klar och
koncentrerad fabel eller story”. Ja, närmre än så kommer vi
väl inte. Eller hur?
Vad gjorde jag då när jag kom hem med tegelstenen? Jo
förstås det som redaktörerna tyckte att man som läsare av
antologin absolut inte skulle göra – jag läste den i relativt
rask följd rakt igenom från sid 1 till sid 700. Jag storknade
nästan på kuppen. Så gör icke så. Varför inte istället lägga
den på ditt nattduksbord och sen läsa ett par tre noveller varje
kväll. Jag föreslår alltså att du gör dig själv en tjänst
genom att lägga undan mobilen och paddan en stund och ägna dig åt
den goda litteraturen – särskilt viktigt som det är, vill jag
påstå, att nu ägna sig åt det skrivna ordet i en tung tid. Och
därmed dessutom må fan så mycket bättre, vill jag gärna tro.
Vänd dig sedan om och le snällt och lite lyckligt mot din älskade
innan du somnar.
Så till sist – kan man ge en antologi ett omdöme;
ett omdöme som väl då i så fall egentligen kommer att gälla
redaktörernas och förlagets ambition och på vilket sätt man
lyckats få ihop det hela. Ja, det kan man. Och betyget kan
naturligtvis i det här fallet inte bli annat än fem stars av
fem. Köp och njut. Fast läs boken i lagom doser.
Fotnot.
Ingrid
Elam är
professor i litterär gestaltning, docent i litteraturvetenskap,
författare och kritiker.
Jerker
Virdborg är
kulturskribent och författare.
xxx
Jag vill sluta med att ge dig en novell i sin helhet.
Det blir Snuva av Ingemar Leckius, den absolut kortaste i
antologin, om än kanske inte den bästa. Men visst illustrerar den
NE:s definition av en bra novell, tänker jag.
”Min näsa ramlade
plötsligt av. Jag var förkyld och snöt mig för häftigt. Näsan
lossnade och föll ner på marken.
´Aha´, tänkte jag, ´en tibetansk snuva med
åtföljande näsavfall. Det kan man inte göra något åt. Den
tibetanska snuvan är obotlig. Den kaukasiska kan man lätt avhjälpa
med några skovlar sand och en tvättsvamp, men den tibetanska …
Nej, den är obotlig.`
Och så klackade jag ner näsan i jorden.
Då hände något egendomligt. Näsan började
plötsligt gro. Den började lägga sig till med ögon och öron,
kinder, haka, hals ...Förvånad såg jag min egen dubbelgångare
växa upp ur jorden.
Underliga liv! Vad hjälper andliga övningar! En
liten åkomma – och strax är man fördubblad, utlämnad åt sig
själv.
Det gick så våldsamt snabbt. Nu stod han hel och
vuxen framför mig. Nyfiken betraktade han mig uppifrån och ner.
Plötsligt brast han i skratt.
´Ha-ha-ha! Ni har ingen näsa, ingen näsa ...´
Och när han vände sig om och gick därifrån,
petade han stolt i sig egen.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar