Linda
Boström Knausgård
har nu gett ut fyra skönlitterära böcker och jag har läst dem
alla utan att egentligen förstå varför jag gjort det. Jag har
antagligen inte förmått uppskatta dem efter förtjänst. Åtminstone
ett par av dem har vad jag förstår omfamnats av den
litteraturläsande allmänheten och kritikerna och en av dem dessutom
varit nominerad till ett Augustpris.
(foto Jasmin Storch, Modernista)
Jag läste för ett par år
sedan de tre första i ett svep och skev också en gemensam kommentar
till dem som du hittar här, om du skulle vara intresserad:
https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2017/01/linda-bostrom-knausgard-grand-mal.html
I en av kommentarerna skrev jag bl.a. följande: ”Jag
läser henne med samma allvar och intresse som jag läser de flesta
andra böcker jag nämner här i min blogg. Men det kuggar inte.
Hennes stil, anspråk och inte minst berättelser berör mig inte.
Vad sådant beror på är ju svårt att sätta fingret på. Och det
är ju inte heller nödvändigt. Man kan väl helt enkelt nöja sig
med att konstatera att vi litterärt rör oss i lite olika banor. Jag
väjer inte för det anspråksfulla, för det språkligt lite
knepiga, för det berättartekniskt svårforcerade, för det jag inte
fullt ut förstår. Inte alls. Men jag vill ha en slags kvalitet. Jag
vill att boken, som man säger, skall tala till mig. Och för min
läsart, mitt sätt att läsa, lyckas inte Boström Knausgård med
det. Men må boken och Boström Knausgård få många läsare.”
Så skrev jag och så tyckte jag. Och ungefär så tycker jag också
när jag nu läst hennes senaste bok Oktoberbarn.
Oktoberbarn
är som jag förstår det en uttalat självbiografisk roman, eller –
om det skulle kännas bättre för läsaren – en autofiktiv roman,
dvs. en roman med självbiografiskt innehåll men med också rent
fiktiva inslag. Vad som i så fall skulle vara det ena eller andra är
ju för den vanlige läsaren inte lätt att veta. Men i boken
beskrivs mycket av det som den någorlunda intresserade känner till
om Boström Knausgårds liv och leverne, hennes psykiatriska
sjukdomstillstånd, hennes författarskap, hennes skilsmässa, hennes
barn (som dessutom nämns med namn) and so on. Den i stort sett enda
som inte gör det är hennes fd man Karl Ove The Man Knausgård. Hon
anklagar honom inte för något, tvärtom skulle jag vilja säga, men
han omtalas genomgående med tilltalet du,
som om boken är skriven primärt till och för honom, att hon vänder
sig till honom, och att vi vanliga bokläsare och bokköpare därmed
skulle vara mer eller mindre ointressanta för henne. Så tycks det
mig. Uppfattad så – rätt eller fel – skrevs väl boken i så
fall av henne mer som en del i en slags egenterapi av hennes
psykiatriska sjukdomstillstånd och mindre som en genomtänkt
litterär ansats och ansträngning. Vilket ju i och för inte betyder
att den behöver vara ointressant att läsa.
Den som
närmar sig litteraturvetenskapen som akademiskt ämne brukar som en
liten förövning till detta stora och svårgreppade ämne ibland få
till uppgift att försöka förstå vad författaren till en bok kan
ha menat med bokens titel. Alltså, kamrater, varför kallar Boström
Knausgård boken just Oktoberbarn
och inte … ja, tänk ut något själv. Ett skäl kan kanske vara
att hon faktiskt råkar vara född i oktober månad. Men ett annat
och mer troligt kan vara att hon som barn fascinerades av det som
inom den sovjetiska diktaturen kallades just oktoberbarn och som var
en del av den organiserade kulten runt den gode och snälle farbror
Lenin. Utan att begripa sig på eller ens egentlige intressera sig
för kommunismen som ideologi kände sig den lilla Linda som ett
utvalt barn bland andra utvalda och uppfattade det också som att de
andra likaledes utvalda talade till henne - ”därför
kallade de på mig överallt. Det var deras röster jag hörde när
jag vaknade om morgnarna”. Hon gick också
under ett antal år, till mammans förskräckelse, klädd i
pionjärernas uniform. Kanske kan man här – utan att jag kan
förklara varför eller hur – hitta en grundsten till det som kom
att bli den vuxna kvinnans psykiatriska problem. (Se förresten på
bokens omslag där den allvarliga flickan Linda tittar uppfordrade på
oss iklädd sin uniform).
Oktoberbarnens medlemsemblem.
Nå.
Det om det. Men vad om boken? Boström Knausgård går i den igenom
sitt liv från barndomen, över gymnasietiden, ungdomstiden och tiden
som förälder och gift med The Man. Som en mörk skugga livet igenom
och allt starkare och allt mörkare ju äldre hon blir vilar hennes
sjukdom. Hon har en psykiatrisk diagnos, vilken vet jag inte, men den
tar periodvis över hela hennes liv och tillvaro och gör också att
hon under längre eller kortare tider ligger tvångsintagen för
psykiatriskt vård. Boken inleds med ett starkt avsnitt om den tid då
hon fick ECT-behandling, dvs. att elektriskt ström leds genom
hjärnan. Detta med sk elchocker är en behandling som kan ge
övergående minnesproblem och tillfälliga förvirringstillstånd
och som tydligen bara används vid djupa och allvarliga
depressionstillstånd. Att behandlingen åtminstone kortsiktigt
påverkar henne negativt framgår klart. Men i det längre
perspektivet – blir hon hjälpt då? Kanske – men, blir frågan
man ändå måste ställa sig, vad är en människa utan eller med
skadat minne? Men är hon i behov av vård? Otvetydigt. Får hon då
rätt vård? Kanske, kanske inte. Hur ska man som läsare av boken
kunna avgöra det? Men själv menar hon att ECT-behandlingen påverkar
henne negativt och också försvårar hennes återgång till ett liv
– ett liv med barnen, som författare, ett liv bortom ensamhet och
sorg. Boström Knausgård är starkt kritisk till den psykiatriska
vården – hon kallar genomgående den klinik hon ligger inne på
för fabriken – men
vad är hennes alternativ? Ja, det framgå ju inte.
Oktoberbarn
är enligt min mening den bästa av de nu fyra böcker jag läst av
Boström Knausgård. Den är suggestiv och gripande. Det finns i
beskrivningen av både hennes sjukdom och hur hon uppfattar att den
påverkar också hennes barn en påtaglig känslighet och
sensibilitet och med, skulle jag vilja säga, ibland närmast
poetiska textavsnitt. Jag ger den tre stars av
fem i betyg.
xxx
”Varför
plågar jag mig med minen från de åren? Vad är det som inte är
uppgjort, förbi och sedan länge passerat? Jag menar, vilka sträckor
har jag inte färdats sedan dess? Alla ungdomar gör våld på sig
själva. Det är ingen barnlek att växa upp.”
”Depressionens
tröga mörker, dess intet och dess vakna död, det är den som
väntar på mig när jag sjunker ännu djupare. Dit där inga ord
finns, inget samvete, bara den tröga sömnen morgon, middag och
kväll som omsluter varje cell. Varje morgon när du vaknar och
skräcken när du till slut inser med varje del av dig och varje
tanke. Du är vaken.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar