Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

torsdag 14 november 2019

Lilla Augustpriset 2019.


Augustpriset är, som du förstås känner till, inte bara de litterära klasser som brukar uppmärksammas i press och andra medier – dvs. den för barn- och ungdomsböcker, den för fackböcker och den skönlitterära klassen, som ju brukar få mest publicitet. I skuggan av dessa tre klasser hukar sig LILLA AUGUSTPRISET, som är den tävlingsklass där unga litterära begåvningar mellan 16 och 20 år tävlar om din, min och en särskild jurys uppskattning. Och om pengar, förstås.

Bildresultat för strindberg bild
August vill just nu en enda sak ...

Vi kan alltså alla var med och påverka vem som blir pristagare i denna klass, som inte så sällan varit en plantskola för blivande författare. Bland de som nominerats genom åren vill jag gärna nämna Amanda Svensson, som också varit nominerad till stora Augustpriset för Välkommen till den här världen 2011 men märkligt nog - tycker jag - inte för årets underbara bok Ett system så magnifikt att det bländar. Men nog om det.

Så – bäste läsare av denna blogg – nu har du chansen. Den kommer aldrig tillbaka. Vill du påverka vem som skall bli årets vinnare i Augustprisets plantskola för blivande författare är det bara att klicka på denna länk (https://www.augustpriset.se/lilla-augustpriset) och sen bläddra dig fram lite tills du ser vilka som tävlar i år, läsa bidragen och sedan rösta. De flesta bidrag håller enligt min mening relativt hög klass och jag har också för egen del en ganska så klar favorit. Men vilken låter jag vara osagt.

Bildresultat för strindberg bild
... och det är att du ...

Men du får skynda dig – sista dag för att påverka vem som får priset är måndag 18 november. Så – lägg på ett kol. När våra röster är avlagda så sker det en slags sammanvägning mellan dessa och vad den särskilda juryn för klassen tycker. Och den lyckliga vinnaren får 15 000 kr att spendera på något nyttigt eller något roligt. Priset delas också ut samma dag och vid samma tillfälle som de Stora Prisen. Och jag kommer att sitta i Konserthuset och applådera åt vinnaren.

(Går du in på länken kommer du att se att det i år bara är unga kvinnor som tävlar. Det är som det brukar vara – dvs. kvinnor är kulturbärare. Det är allt mer de som skriver böcker, det är sedan länge de som läser. Vad fan gör vi män, undrar jag. Men det finns ju trots allt än så länge en och annan stofil till man som läser – jag känner en relativt väl, vill jag påstå – men ni som vet: förklara för mig varför det har blivit som det blivit).

Nå. Nog om det. Nu röster vi på Lilla Augustpriset. NU.

Bildresultat för strindberg bild
... röstar på hans Lilla Pris. Annars kommer han att hemsöka dig i dina drömmar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar