Ibland
– och ju äldre jag bli desto oftare känns det som att det
inträffar – får jag en påtaglig känsla av det inte är mycket
jag vet eller kan. (Det
var väl by the way Alf Henrikson som skrev de insiktsfulla raderna
”Att slå upp, sa gubbfan är alltid det bästa – han var inte
längre så ung att han visste det mesta”).
Som nu detta med Peter
Handberg.
Jag har i egenskap av sk ambassadör för Augustprisets fackboksklass
fått de nominerade böcker hemsända och, om jag ville eller orkade,
hedersuppdraget att läsa och kommentera dem på mina sociala medier.
Och det har jag verkligen velat och orkat. Jag har läst och
kommenterat dem alla (se http://kennethbokhallaren.blogspot.com/
eller kennethbokhallaren på Instagram om du skulle vilja det). Men
när jag fick Peter Handbergs nominerade bok Världens
yttersta platsen. Judiska spår
i min hand var skam till sägandes min första reflektion att Vem
är Peter Handberg?
Det
visar sig då, och det är förstås Wikipedia som lär mig detta,
att han är en drygt 60-årig författare och översättare, som för
egen han gett ut 13 böcker, inkl. den nu Augustprisnominerade
Världens
yttersta platser. Judiska spår,
och i översättning gett ut än fler böcker. Och det är inga
lättviktiga författare han översatt – bland dem finns t.ex.
Robert Musil, Friedrich Nietzsche och Georg Orwell. Priser har han
också fått av bl.a. av Samfundet de nio, Albert Bonnier och Svensks
PEN. Han är således välrenommerad så det räcker till.
Men
vad om Världens
yttersta platser. Judiska spår?
Ja, Handberg skriver själv i början av boken följande: ”Den
här resan går till några av världens yttersta platser – i
andlig-moralisk mening; till några av lågpunkterna i mänsklighetens
historia, punkter som man alltid måste förhålla sig till, trots
att man inser att det knappt går att ta till sig om man väl
utforskar dem och anar att de aldrig kan ha ett slut. Mer än
Eiffeltornet och Big Ben är de Europas viktigaste landmärken, vare
sig man vill det eller ej; mörka kristalliseringar av historiens
skändligheter och moralens kollaps. Ett etiskt moras ur vilket
Europa aldrig har rest sig, åtminstone inte med stolthet”.
Han har alltså gett sig själv ett stort uppdrag. Han vill ge oss de
sannolikt sista av nazismens illdåd nu levande personernas minnen
och hågkomster. Han är nu inte den första som gör det och kanske
inte heller den som gör det bäst. Men det han gör är bra nog.
Berättar
han något nytt? Eller ger han oss samma helvetesbilder som andra
berättat före honom? Ja, han gör ju det som jag ser saken. Han
menar sig resa genom främst Polen och följa i Alfred Döblins spår
– den judiske läkaren och författaren som bl.a. skrev Berlin
Alexanderplatz
-, men Döblin försvinner ganska så raskt ur åtminstone mitt
sikte, och kvar står då kärnan i hans uppdrag. Det som är det
viktigaste. Och det är lika skakande och upprörande som annat jag
läst. Nu får jag intrycket att denna resa – och därmed boken –
var nödvändig för Handberg på ett personligt plan. Må så vara.
Men det förtar inte att den är viktig och angelägen läsning för
oss alla.
Men
hans skivsätt är ibland irriterande, irriterande för mig få jag
väl tillägga. Det blir då bara stumt litterärt. ”Så
satt jag på Szybka med en öl igen och försöket samla tankarna.
Fast vilka tankar? Mest en tomhet. Staden skiftade skepnad i takt med
mina upplevelser. Gick tidigare förbi det före detta judiska
barnhemmet. Idag ligger där barnteatern Panopticum, som också
fungerar som ett kulturhus för barn. Blockflöjter hördes. Och
barnskratt. Det gamla stenhusets front var stum”.
Det ger ett faktiskt ett ganska märkligt intryck när sådana
beskrivningar ligger instoppade mellan redogörelser av gasningar,
mördandet av barn och gamlingar och andra illdåd. Och varför hans
återkommande redogörelser av sitt besvär med en stukade fot?
Men
denna marginella invändning får inte skymma sikten för det
väsentliga. Boken är viktig. Det fanns många här i fosterlandet
som borde läsa den och reflektera över den. Jag vill ta ett exempel
av många som Handberg tar upp i sin bok. En av de värsta bödlarna
var en SS-chef vid namn Odilo Globoenik som skapade och fyllde ett av
koncentrationslägren. Och njöt av det. Och tyckte han gjorde rätt.
Och som under kriget levde ett gott liv med inemot en miljon judars
liv på sitt samvete. Och som åt och drack och kanske inte var
nykter en dag. Och som skodde sig på de mördades egendom och
pengar. Och som behövde medikamenter för att sova. I beskrivningen
av denne mördares liv och död skriver Handberg med en glödgat
vässad penna.
Nå.
Nu är boken alltså nominerad till årets Augustpris i
fackboksklassen. Det är en viktig och intressant nominering. Men ska
den få årets pris? Nej, inte enligt min mening. Det finns
åtminstone en bok bland de nominerande som håller högre klass och
är mer nyskapande. Jag återkommer om ett tag till en mer samlad
bedömning av de nominerade böckerna. Men vill ge Världens
yttersta platser. Judiska spår
fyra stars
av fem i betyg.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera