Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

tisdag 26 november 2019

Slutord från August. Och mig.


Så har jag och A-M då varit på årets Augustgala och det var trevligt som vanligt. Även om – det måste jag tyvärr erkänna – jag även i år inte lyckades ringa in ett enda av de vinnande bidragen. Men skam den som ger sig. Får jag möjlighet att vara Augustambassadör även nästa år – ja, då djävlar ska ni se vem som .., ja, ni fattar.

Emma-Karin Rehnman, Patrik Svensson, Oscar Kroon, Marit Kapla. 

Vinnarna känner ni säkert redan till, så de hoppar jag över här. Om dem kan man förstås ha synpunkter av typen ”vann rätt låt”, men varför ägna sig åt det. Alla nominerade var och är vinnare på sitt sätt även om bara en gick hem med statyett, ära och pengar. Och förhoppningar om god utdelning i julhandeln.


För min del var det det tal som Svenska Förläggarföreningens ordförande Eva Gedin höll riktat till den i diktaturens Kina fängslade svensk-kinesiske förläggaren Gui Minhai och Jan Stolpes tacktal till Förläggarföreningens hederspris som gjordes starkast intryck. I tider då det mörknar lite varstans, också här i fosterlandet, är det viktigt att som Gedin lyfta fram övergrepp som begränsar eller förhindrar det fria ordet. Och som väntat har förstås Kinas ambassadör reagerat kraftfullt negativt. Stolpe var förstås tacksam för egen del för sitt pris men tryckte också på att han gärna ville se priset också som en erkänsla till det viktiga arbete som alla översättare gör. Och i det är det lätt att hålla med honom.

Bildresultat för gui minhai
Gui Minhai. Fängslad utan rättegång sedan över fyra år. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar