Klas Östergrens författarskap har jag följt sedan jag
var ung, smal och svår. Alltid välkammad, iklädd slips och med lite nerdragna
mungipor. Nu vet jag inte riktigt vad jag är. Inte särdeles ung i
vart fall, inte heller smal och svår – snarare lagom välgödd
och lite lätt melankolisk eller kanske snarare lagom svenskt
depressiv. Slips bär jag numera bara på bröllop och begravning. Och så särdeles mycket att kamma har jag inte heller. Så
kan det gå här i livet.
Men Östergren finns förstås kvar, även om han numera
delar plats i bokhyllan med så många andra goda författare som
också måste läsas. Gärna direkt de kommer ut med något nytt. Därför kan ju de
gamla hjältarna, som man tycker att man kan utan och innan, lätta
hamna i den där hyllan för oläst men – så är ju förhoppningen
– snart läst. Även om ”snart” med åren blir allt mer och mer
relativt.
Nu
har jag ändå på ganska kort tid läst om Gentleman,
läst Gangsters
(och också skrivit om dessa två böcker här på min blogg) och nu alltså också läst Den
sista cigaretten.
Kvar i olästa hyllan finns just – vad gäller mr Östergren,
vill säga - bara hans senaste bok Twist.
Men där ska den inte stå så länge till. Hoppas jag.
Den sista cigaretten
börjar relativt idylliskt – jag vill trycka på relativt - med
beskrivningar av grannförhållandet i den lilla håla i Österlen
där författarjaget – som i boken aldrig nämns vid namn annat än
vid ett tillfälle och då till råga på allt felstavat; att det är
KÖ är helt tydligt dock – där alltså författarjaget bor med
fru och barn i en gammal ombyggd bondgård, på sedvanligt sätt
omgiven av grannar som är bönder. Den slutar väl också ganska så
bra för romanpersonerna. Bättre än man kunde tro av inledningen,
skulle jag vilja påstå. Från bokens första rad till den sista kan
det inte ha gått många dagar, men författarjaget återupplever
däremellan delar av sitt vuxna liv. Och det kan knappast beskrivas
som särdeles idylliskt.
Men varför
just titeln Den sista cigaretten?
Man vill ju gärna tro att författarna har en tanke bakom en titeln,
eller hur? En möjlig ledtråd har författaren Klas Östergren gett
oss. I en liten passage i boken hamnar författarjaget KÖ efter en
helt obetydlig incident i en polisbil med två snutar från den
ökända Norrmalmspiketen och skulle väl sannolikt åkt på stryk om
inte en dam han träffat tidigare under kvällen helt sonika ställt
sig i vägen för bilen. Hon står och röker. Flyttar sig inte. Då
säger apropå ingenting alls en av poliserna kryptiskt ”Den sista
cigaretten” och KÖ slängs ut ur bilen. Oskadd. Samma dam, sångerska i
ett band, ber sedan efter ett par månader KÖ att skriva en text
till henne och bandet. Han gör så. Och den får då heta just ”Den
sista cigaretten”. KÖ:s barn, påstår han nu långt senare, anser
att det ”är det enda coola jag gjort”. Författarjaget gör då
följande reflektion: ”Det bästa och sämsta man gjort i livet har
en sak gemensamt – att de i någon bemärkelse är obegripligt”.
Visst kan det vara så. Men kan han mena att hela eller delar av Den
sista cigaretten skulle vara obegriplig?
Möjligen. Men – blir förstås frågan då – obegripligt för
vem i så fall?
För uppriktigt sagt, inte kan det vara just Den
sista cigaretten
Östergren kan ha haft i tankarna när han skrev den meningen. (Om han nu tänkte något överhuvudtaget ...). För
även om romanen är som man brukar säga myllrande, med olika
bihandlingar, ganska så många olika personer och med en
händelseutvecklingen som innebär att saker och ting i romanen
återkommer både en och två gånger och då ibland med en förskjutning av
både innehåll och betydelse, får Östergren ihop hela sitt
romanbygge. Som alla stora författare får. Alltså obegriplig? Nej. Så: Östergren har med Den sista cigaretten skrivit något av det bästa han gjort. Fullt begriplig är den dessutom.
Det finns
i boken en samhällskritisk ton liksom i Gentlemen
och
Gangsters.
Denna gång står konstnärsgeschäftet – eller möjligen snarare det i konstbranchen – i centrum. Ni vet – kära ev. läsare – vi talar alltså om den
sortens konst som kan bestå i att man spikar upp sina skitiga
kalsonger på galleriväggen, eller trär en bilring runt magen på en get eller,
vilket jag till min förvåning själv såg härförleden på
självaste Louisiana, slänger ut singel i oordnade högar i tre av
rummen. (Man fick dessutom traska igenom skiten för att komma till
cafeterian. Här skulle man inte komma undan inte. Enda trösten i
just det fallet var för min del att verket förefaller vara lite svårsålt
…).
I boken skall en sådan s.k. konstnär göra en s.k. happening av Dardels Den
döende dandyn. Inte bara dandyn skulle sas dö utan också själva tavlan skulle försvinna ur tiden. Det misslyckas lyckligtvis och inte bara en utan två
gånger. Det sista av dessa två försök handlar dessutom om ett
antal stulna lik! Mycket av romanens både huvudhandling
och en del av bihandlingarna rör sig kring detta. Östergren för
också in en del mer eller mindre konstteoretiska resonemang kring
händelsen. Om han i den delen är allvarlig eller ironisk övergår
mitt förstånd. Vilket möjligen kan bero på att jag på mina
väggar mest har tavlor av älgar i motljus. Köpta av Kurt
Wallanders gamla farsa.
Huvudhandling
– bihandling. Det är i Den sista
cigaretten
inte helt självklart vad som är det ensa eller det andra. Men vad
gör det? Östergren är en berättare av rang och hans romaner
ligger på hög stilistiskt nivå och de flesta är dessutom, som
t.ex. i just den här romanen, intrikat komponerade och en sann
glädje att läsa. Han skriver om vemod, sorg, tragik, glädje och
kan i sin berättelse blanda dessa skilda tillstånd, som vi väl alla känner igen också från vår egen blygsamma tillvaro, utan att det känns sökt. Detta kan bara en stor
författare.
Jag gav
Den sista
cigaretten
fem
stars av
fem i
betyg. Och kan bara säga: Läs den.
Och varför
nu inte lyssna på Anna Von Hausswolff – Gloomy Sunday
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaHittade hit efter att nyligen ha läst denna arketypiska Östergrenare. Jag gillade den mycket, inte minst eftersom jag så sakteliga börjar begripa hur han gör.
Han leker med tid, lägger ut en krok och låter den återkomma. Och han förstår vårt behov av att på avstånd umgås med excentriker. Resten är väl trolldom, antar jag.
Allt gott!
Anders