McCarthy
är som bekant en nordamerikansk författare som av och till nämns i
Nobelprissammanhang. Rättvist eller inte vill jag låta vara osagt –
många bra författare kommer upp i det sammanhanget och minst lika
många bra författare gör det inte. För den intresserade
iakttagaren har Nobelpriset onekligen genom åren blivit allt mer
oförutsägbart. Och tack och lov för det.
McCarthy
För
om man tar de senaste femton årens pristagarna kände jag för egen
del till namnet på tio av dem redan innan den berömda dörren i Börshuset
öppnades. Läst hade jag däremot gjort bara fyra. Men nu har jag
tack vare priset läst åtminstone något eller några verk av dem
alla, förutom 2005 års pristagare
Harold Pinter. Ett par av pristagarna har dessutom hamnat i bokhyllan
för personliga favoriter – t.ex. JM Coetzee, Tranströmer förstås,
Mo Yan och den fantastiske Mario Vargas Llosa. Förra årets pristagare
Svetlana Aleksijevitj har, efter att jag än så länge bara ha läst
en bok av henne, goda möjligheter att också hamna där.
Men
McCarthy då? Jodå. Av honom har jag i och med Guds
barn
läst alla böcker på svenska förutom hans mycket uppskattade och
berömda sk gränstrilogi,
som
har varit omöjlig att få tag på men alldeles nyligen kommit ut på
nytt i ett sammanhållet band som omfattar alla tre böckerna.
Nu börjar det visserligen bli lite trångt i favvohyllan, men är
trilogin bara tillnärmelsevis lika bra som Vägen
och Guds barn
så hamnar också han nog där.
För
Guds barn
är en mycket bra bok. Den är kontroversiell för många då den
beskriver ett våldsamt samhälle och våldsamma män som tycks sakna
all respekt för människoliv och dessutom en del sexuella
perversioner som nekrofili och incest. Våldet och perversionerna,
som inte beskrivs särskilt ingående, menar jag är nödvändiga för
att tydliggöra den bild av mannen och manligheten som McCarthy vill
ge oss och hur det amerikanska samhället kan se ut där the
Star-Spangled Banner fladdrar som hårdast i den Djupa Södern. Men
också för den diskussion kring våld och ondska han vill få oss
att fundera över.
Vajar stolt över rik och fattig ond och god. Och Donald Trump.
I
bokens början ser vi hur Lester Ballard förlorar sitt föräldrahem
i en av myndigheterna påbjuden auktion. Med detta börjar Ballards
långsamma väg mot helvetet och döden. Han var redan innan
uppfattad som en svagt begåvad och våldsbenägen särling, vilket
också förstärks av att han felaktigt anklagas för våldtäkt. Men det
är från nu han allt tydligare krampar sig fram i livet utan något
socialt sammanhang där han kan hämta kraft och finna lite ro. Han
kan inte heller närma sig framförallt kvinnor på ett normalt sätt,
vilket också blir hans olycka och så småningom död. Hans enda
följeslagare är geväret.
Med
detta tryckt intill kroppen går han rotlös och hemlös runt i sina
hemtrakter. Han går vill i både tid och rum och får kämpa mot
allt – mot både människor och natur. Han går som ett vandrande
guds barn - ”ett
Guds barn, en man inte olik er själv”.
Under andra omständigheter och med andra förutsättningar hade
katastrofen kanske inte behövt inträffa. Men det gör den. Som en
vansinnets hämnare tar han livet av män och kvinnor, våldför sig
sedan på kvinnorna och släpar dem till en grotta i ett av traktens
berg, som har blivit hans sista tillflyktsort.
Men
så misslyckas han när han skall mörda ytterligare en person, blir
skadad och tillfångatagen. Efter ett av de rättfärdiga
samhällsbärande männen misslyckat lynchningsförsök hamnar han på
sinnessjukhus där han avlider, 27 år gammal. Han har då mördat
sju personer. De mumifierade liken efter dessa återfinns så
småningom av en slump.
Det
är alltså en grym berättelse McCarthy ger oss. Grym men trovärdig.
Skildringen av den olycklige Ballard går i all sin förskräcklighet
ändå att förstå, om än inte att acceptera, liksom hans
utveckling från att vara bara den ensamme särlingen till att bli
massmördare. En annan författare hade antagligen inte klarat detta
på det sätt McCarthy faktiskt gör. Ballards ensamhet tär inte
bara på honom utan faktiskt också på läsaren. En sådan ensamhet
tillsammans med en ödesdiger och förtärande vrede som Ballard bär
på finns nog som en klangbotten hos många andra av guds barn. Men
ligger för de flesta relativt still och ger sig till känna bara som
en bubblande ondska utan att få sådana ödesdigra utbrott som hos
Ballard. Många av de övriga männen i den lilla hålan, också de
sk rättstjänarna, känner också av denna ondska, men har andra
krafter eller möjligheter att klara av den bättre än Ballard. Inte
bra, men bättre
Grym
och trovärdig berättelse, alltså. Men också på sina ställen
också stilistiskt mycket vacker:
”De
närmsta grottväggarna stod fram ur den beständiga natten med sina
bleka veckbildningar och i det välvda taket blottades en
förkastningsspricka där droppstenar radade upp sig som tänder. I
det svarta rökhålet ovanför vakade Plejadernas fjärran stjärnor
kalla och obevekliga”.
”Här
hade väggarna ett organiskt utseende och liknade inälvorna på en
gigantisk best med sina mjuka vindlingar övergjutna av våt blodröd
lera. Här i bergets innanmäte vände Ballard lampstrålen mot
hyllor eller bäddar av sten där döda människor låg som helgon”.
” … började
fladdermöss vakna ur sin dvala någonstans i grottans djup. En kväll
låg Ballard på sitt läger vid elden och såg dem komma flygande ur
tunnelns mörker och vilt flaxande stiga genom hålet ovanför i
askan och röken som själar som steg upp ur Hades. När de var borta
betraktade han horderna av kalla stjärnor som strödde ut sig över
rökhålet och undrade vad de var gjorde av, eller han själv”.
Och den sk gode guden hade förstås inget svar ens till det
olyckligaste av sina barn.
Jag
gav Guds barn
fem stars av
fem i
betyg. Och vill gärna rekommendera den till läsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar