Två fågelexperter ger ut en gemensam bok. Det måste
väl bli bra?
Brutus och Tomas.
Nja, inte riktigt. Den ene – det är Tomas Bannerhed –
står för texten i boken och Brutus Östling förstås för bokens
foto av fåglar. Det är Bannerheds text som inte riktigt lyfter,
enligt min mening. Östlings bilder är som vanligt utmärkta. Men –
har man en sett en stare i motljus 10 gånger i böcker av såväl
Östling som andra, så undrar man ju vad det ger att se samma gamla
stare en elfte gång. Så summa summarum blir att boken inte känns
särdeles omistlig. Som gammal cyniker så undrar jag dessutom om
Östling passat på att rensa lite i sitt lager av opublicerade
bilder, då vissa av dem inte alls har någon koppling till
Bannerheds text.
De
flesta av oss har väl sannolikt läst Bannerheds debutbok Korparna,
för vilken han fick både Augustpriset 2011 och Borås Tidnings
debutantpris året därpå. Om boken skrev jag på den numera avdöda
boksiten Boktipset följande: Korparna
flyger skrikande över bondens hus och spår död. Fast i den
fäderneärvda helvetesåkern står den lyckliga familjen. I var och
en av dem ljuder deras egen odrömda dröm
om
ett liv.
Och
jag hoppas Bannerhed fick en välförtjänt försäljningsframgång.
Fast det fick han säkert.
Östling
är en mångkunnig man. Han har både gett ut egna prosaböcker –
bl.a. en med den spännande titeln Till
socialismen kan man komma endast per cykel
– och ett drygt tiotal fotoböcker om i första hand fåglar. Han
driver också det egensinniga förlaget Symposion som ger ut
intressanta men – åtminstone för mig – väl svårtuggade
böcker. Men andra måste gilla dem – genom åren har förlaget
gett ut ca 900 titlar!
Nu
har dessa två herrar slagit sina påsar ihop och deras bakgrund
borde ju borga för att resultatet skulle bli bra. Och I
starens tid
är naturligtvis inte dålig, men jag hade för min del väntat mig
mer när en ordets man förenar sig med en bildens man.
Problemet
är alltså för mig i huvudsak Bannerheds text. Och visst är den
ibland klok, men inte sällan också motsatsen. Ibland poetisk, men
också ibland bara patetisk. Inte så sällan intressant, men också
– åtminstone för min smak – allt för ofta ointressant. Det kan
kanske ha lite med den litterära formen att göra. Han skriver
nämligen i en slags daganteckningar som handlar om stort och smått
- om både livet och döden, om både kaffetermosen och det röda
vinet. Även om fokus naturligtvis ligger på fåglar och
fågelskådandet och då med perspektiv både från när han står
med sina gummistövlar i olika fågelsjöar och stirrar i kikaren
eller sitter på balkongen i sin lägenhet på Södermalm och lyssnar
på Keith Jarret. (För egen del föredrar jag ju Jarret framför att
möjligen höra ett vagt ”nästan
spinnande tsy-tsy-tsy-tsy-tsy-tsy”
och kanske sen se en glimt av en ängspiplärka).
Intressantare än fåglar?
Daganteckningar
således. Men något mer? Är det små korta kåserier? Små korta
essäer? Små korta populärvetenskapliga texter? Har han lite
folkskollärareambitioner? Ja, det är just det jag inte blir klok på.
Men en sak fattar jag. Över Bannerheds text vilar ofta ett stråk av
melankoli. Och det är ju vackert så.
Men
också en annan sak fascinerade mig och det var vad Bannerhed skriver
om göken. Det är, som vi vet, en elak fan som lägger sina ägg i ett annat bo. Varje gökhona är då tydligen specialiserad på en specifik art och
lägger därför äggen i bon där de liknar de olika värdfåglarnas. Bara det
är ju märkligt. Men det blir konstigare. För som han skriver: ”
…
vet gökynglingen att den efter några månader i livet bör flyga
till Afrika för övervintring. Kanske rent av ensam och utan att ha
sett en annan gök. Och när gökhannen har varit i Kongo eller
Kamerun och vänt sätter han sig i en trädtopp vid sjön Åsnen och
gal för att få ihop det med honan vars utseende han inte känner –
medan hon i sin tur kommer att leta upp bon med ägg lika hennes egna
utan att ha en aning om hur de se ut” Och
Bannerhed ställer frågan:
”hur vet en gök att den är en gök”?
Ja, hur?
Cuculus canorus.
Men
oavsett detta lilla mysterium, så hoppas jag att jag snart får läsa
en ny roman av Bannerhed. Helst utan aldrig så vackra foton på den
eviga staren. Trots alla vår vän Karlfeldts berömda avslutning av en i övrigt, tror jag, bortglömd dikt: "Vad bryr vi oss om tsaren? / Se staren, se staren!".
Mot
den bakgrunden kan jag bara ge I
starens tid tre stars av
fem i
betyg. Vilket är ett fullt godkänt betyg i min bok. (Men det där
göken plågar mig fortfarande …).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar