Tichý
är enligt min mening en av våra stora svenska författare. Jag har
läst fyra av hans romaner, och gav följande kortfattade omdömen om
de tre första den på det numera avdöda Boktipset (skam på dess
ägare Ad Libris/Bonniers!):
Sex
liter luft (2005)
– fyra stars av fem i betyg.
När
huvudpersonen vaknar har en apokalyps inträffat - eller har han bara
blivit galen? Svårt att veta. Trots en intelligent och spännande
uppbyggnad blir romanen till slut lika svår att förstå som
omslaget är att läsa. Och detta trots att huvudpersonen har det
franska "fin" inristat i pannan.
Fält
(2008)
– fem stars av fem.
Två
personer, eller är det egentligen inte bara en?, som bär allas vår
svarta sorg på sin krumma rygg och deras/hans/hennes resa genom inre
och yttre exil till och kanske också igenom psykosen. En skildring
av en ständigt pågående apokalyps. "En vit fläck på marken
i form av en människa" - läs boken och du förstår.
Kairos
(2013)
– fem stars av fem.
Det
är en spännande och intellektuellt utmanande bok som tar sin tid
att läsa, särskilt som textmassan ibland är avstyckad och
korthuggen. Den är - om man väljer att läsa den så - som en slags
idé- eller lärobok om möjliga vägar ur det kaos och den
förvirring som Tichý menar präglar vår tid. Förutsatt då att vi
- du, jag, våra förvirrade ledare, intelligentian - förmår se ett
mönster i det kaos av händelser som präglat vår dåtid och
präglar vår nutid. Ett mönster som kanske kan ge oss en hänvisning
om en annan möjlighet, en annan väg. Boken är alltså en både
sorgsen och argsint bildningsroman - annorlunda än annat du läst -
som pekar på behovet av kamp, attitydförändring, kunskap och
revolutionära förändringar av liv och samhälle. Men läst så, är
den också en hoppfull bok.
Och nu har jag också läst hans senaste bok – Eländet.
Vem
är då Andrzej Tichý? Ja, enligt det allvetande Wikipedia, och
också hans förlags (Bonniers) hemsida, är han ursprungligen från
Tjeckoslovakien, men är nu bosatt i det säkert vackra Röstånga i
det fagra Skåne. Han lär vara 38 år gammal – strax under en
begynnande medelålder således.
Stationen i Röstånga. Säkert nerlagd.
Trots
sin hittills ganska måttliga produktion är han både prisbehängd
och nominerad till betydande litterära priser. Han har fått
stipendier från Bonniers vid två tillfällen, fått Borås tidnings
debutantpris och Aftonbladets litteraturpris och dessutom varit
nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris vid två tillfällen.
I sanning imponerande, och det säger väl dessutom något om hans
litterära kvaliteter.
Men
är han läst av den litteraturälskande allmänheten? Vet ej. Kanske,
kanske inte. Men om han inte var det tidigare, så kanske han kan bli
det från nu, då han till min glädje finns med på DN:s
uppmärksammade kritikerlista innevarande vecka (v 36) för den
senaste boken.
Den
korta motiveringen på listan känns väl kanske inte helt lyckad,
enligt min mening. ”Ett
postpolitiskt
akut författarskap som kretsar kring hot och utanförskap”,
står det. Jag har ju läst boken, men förstår inte omedelbart vad
som menas med ”akut författarskap”. Och ”postpolitiskt …
författarskap” - nja, jag har väl visserligen en vag aning om vad
som kan tänkas avses, men fattar ändå inte fullt ut. Men må så
vara. Mina tillkortakommanden är mina. Hoppeligen intresserar
placeringen på DN:s lista alltid någon ny läsare. För Tichý är
värd en stor läsekrets.
Men
ett intressantare kort omdöme, och som jag tycker dessutom bättre
fångar bokens idé och handling, hade det varit om DN skrivit t.ex.:
En
ung man har till synes frigjort sig från sin uppväxts bittra
erfarenheter. Men de hinner ikapp honom när han minst anar det och
han går under.
Men man kan ju inte får allt här i världen.
Men
varför kallar Tichý då sin bok för just Eländet?
Han har i boken inledningsvis ett citat av den franska filosofen och
mystiker Simone Weil, där det bl.a. står: ”Ty
vårt elände är ingenting vi hittar på. Det är verklighet. Det är
därför vi måste älska det”.
Simone Weil
Kanske
menar Tichý att livet blev som det blev, är som det är och förblir
så. Att försöka göra det annorlunda är meningslöst. I stället
ska vi älska det som det är. Kanske hade livet gestaltat sig
annorlunda för huvudpersonen i boken om han kunnat ta till sig ett
sådant bittert och föga hoppingivande budskap. Och därmed stannat
kvar på samhällets botten.
Hur
som helst, så står han ”den
sista dagen”
- så lyder bokens tre första ord – och väntar på sina två
vänner gitarristen och kompositören inför en gemensam resa till
Köpenhamn. Själv är han cellist. Han verkar alltså ha frigjort
sig från en tidigare tillvaro med våld, rotlöshet, kriminalitet
och narkotikabruk. Den sista dagen i sitt liv – fast det vet han
förstår inte då – står han där och väntar och är i sin
stress avvisande mot en man som är som en olycksbroder från förr.
Från den tid han själv levde på botten.
Från
detta möte blir boken i stort förtvivlade, obarmhärtiga inre
monologer med tillbakablickar som rör hans tidigare liv. En tid då
den enda riktningen framåt tycktes vara mot död eller nederlag.
Livet var då som ett mörker utan slut. Stjärnorna svarta. Själva
månen svart. A hard rain´s A-Gonna Fall.
Om
denne helvetestillvaro läser vi i ett ordflöde som ger oss förhållandevis trygga och välansade medborgare en bild av ett liv fyllt av ångest och utan framtid.
Texten är febrig och samtidig distanserad och väjer inte för för
alla de tillkortakommanden som personerna har.
Och
inte heller för att ge oss cellistens död – som en påminnelse om
livets hopplöshet; som en påminnelse om att marken han trampar är
av bottenlös dy; som en påminnelse om det utsiktslösa i hans liv
och strävanden; som en påminnelse om det fåfänga hoppet att kunna
kravla sig upp från dyn; som en påminnelse om att den sista dagen
kommer för honom som för alla oss andra. Frågan är inte om utan
när och hur.
Det
är inte möjligt att ge denna starka och skakande dystopi annat än
fem
stars av fem i betyg.
Men man slår igen boken efter läsningen med insikten att det
visserligen finns en verklighet, ett elände utan slut, som ingen har
hittat på. Som i hög grad är verkligt och påtagligt. Men som vi
sannerligen inte måste älska. Sannerligen inte.
Och
undrar jag, varför ser jag under läsningen en strof av Tranströmer
framför mig, som går ungefär såhär: Vi
vet det egentligen inte, men anar det. Det finns ett systerfartyg
till vårt liv om går en annan trad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar