Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

torsdag 15 september 2016

Andrzej Tichý - Omsorgen.

Jag har genom åren läst en hel del böcker av Andrzej Tichý och uppskattat dem alla mycket. Senast, och bara för någon dag sedan, kommenterade jag hans senaste bok på Bonniers, Eländet. Den gav jag fem stars av fem i betyg.

Bildresultat för andrzej tichý bild

Jag har nu mest av en slump fått en bok av honom från 2013, utgiven på det lilla förlaget Glas, i min hand. Den heter Omsorgen. Och den är det djävligaste jag läst. Helt obegriplig. På 78 spatiösa sidor väller en ordmassa utan sans och mening fram, utan början, utan slut, utan innebörd, bara ord och meningar staplade på varandra. Inte ens Jonas Thente på DN skulle kunna älska den. Hoppas jag.

Läs t.ex. följande slumpmässiga utdrag:

Sexuellt umgänge. Reser dit tillsammans. Delar rum med andra. Maten blev för kletig. Sista gången. Att vara mer verklig än en historia. Bordshörnet avsågat sedan en tid tillbaka. Ingen leker. Jag blir ett vittne som ingenting får undgå. Måste nå en slutlig lösning eftersom en sådan måste finnas. Men vi står där. Övertydliga. Skrattar länge. Nonsensramsor. Kan inte glömma att det har hänt. Jag vill inte visa vad jag tänker. Att det var något hon inte sa. Kraftlös vardag. Det är nästan som vågrörelser. Känner mig obetydlig när jag försöker prata om döendet som om det vore viktigt. Kämpar med ordningen. Klipper håret.

Ja herregud. Vad ska man säga om detta? Möjligen – och nu är jag så positiv jag överhuvud taget kan tänka mig – skulle ett slags budskap, en slags sanning, en slags mening kunna värka fram, eller skymta, eller anas om jag orkat läsa hela ordmassan l å n g s a m t rakt igenom, ta om den från tid till annan när motståndet blir för stort, försöka försöka försöka förstå. Men inte fan orkar man det när så mycket annat mer läsvärt ligger i högar och väntar på att bli läst. Och Tichý ger oss läsare en ständig uppförsbacke vid läsningen. Och djävligt hög är den dessutom.

Man - eller i vart fall jag - kommer ju dessutom inte från misstanken att han behagar skämta med oss. Att han skrivit en prosans Camera Obsscura. Kan det vara så illa? 
Omsorgen

Jag avstår från att betygsätta denna bok av Tichý då jag inte har en negativ betygsskala. Jag rekommenderar istället alla andra av hans böcker. De är mycket bra. Mycket läsvärda. Och du kommer att komma ihåg dem länge. Till skillnad från den här som ni kommer att göra allt för att glömma.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar