Först:
vad är egentligen en marialegend?
Vi
känner ju alla till historien om jungfrun Maria i fabelsamlingen
bibeln. Denna Maria som blev med barn utan samlag med vare sig sin
trolovade Josef eller någon annan. Ärkeängeln Gabriel gav henne
helt frankt meddelandet att hon skulle föda ett gossebarn och ge
honom namnet Jesus. Så skedde, som bekant. Maria återfick därefter
sin jungfrudom, vilket antagligen gladde Josef. Historierna om Jesus
fortsatta liv är ju bekanta, men märkligt nog återfinns Maria bara
ett fåtal gånger i bibeln efter det att hon gjort sin plikt. Annars
skulle man ju tycka att motsatsen vore naturlig.
Men
utanför bibeln blir Maria efterhand föremål för en slags kult som
i mycket grundar sig på vad som brukar kallas medelbara lärosatser,
dvs. utsagor som inte kan härledas direkt till bibeln. Man hittar på
alltså. Mycket kraft och tänkande har genom århundradena ägnats
åt inte minst Marias jungfrulighet, den sk obefläckade avlelsen och
hennes himmelsfärd. Ett antal påvar och koncilier har diskuterat
och beslutat i frågan. Lärda män har skrivit avhandlingar och
annat. Maria blir också föremål för olika uttryck av folklig
fromhet och naturligtvis blir hon också en central figur i en
konflikt mellan den romersk-katolska kyrkan och den protestantiska.
Någon som är förvånad?
Med
marialegender tror jag alltså man kan mena de legender eller sagor
som berättar om hennes fromhet, kanske lydnad men i vart fall hennes
ödmjukhet och som antagligen för den troende menigheten mer eller
mindre bekräftas inte minst genom den kristna konsten, där hon som
bekant vanligen avbildas tillsamman med Jesus. Kort sagt menas med
legenderna om henne antagligen Maria som den över allt uppoffrande
modern. Eller kanske den över allt uppoffrande kvinnan. Tror jag.
Men vad vet jag.
Hur
som helst, så menar jag att en sådan tolkning kanske kan stämma
överens med vad Niklas Rådström
berättar för oss i sin bok En
Marialegend.
Vi
läser tre helt separata berättelser – en om en ung kvinna i ett
okänt land som våldtas av barnsoldater och lämnas att dö men som
mirakulöst överlever, om än gravid efter våldtäkten; en om en
kvinna som tar över en kollegas jobb sedan denna avlidit och
efterhand blir involverad i hennes liv; en om 1500-talskonstnären
Lucas Cranach, som existerat i sinnesvärlden. Dessa tre berättelser,
lovar oss baksidestexten, skall till slut vävas samman till en enda
berättelse. Så sker, om man har små anspråk på sannolikhet och
kanske också trovärdighet för det konstnärliga skapandet.
Efter
ofattbara strapatser och svårigheter kommer den våldtagna kvinnan
till en relativ trygghet och möter där en man från Röda Korset,
som blir brutalt mördad av milis. Kvinnan på det nya jobbet läser
sin kollegas personliga dator och kommunicerar då med kollegas
släkting, som visar sig vara mannen från Röda Korset som mördas.
I sitt arbete planerar hon en utställning om Lucas Cranach. Så ser
i stort den utlovade berättelsen ut. Tunn förstås.
Och
övertydligt markerad med att följande stycke avslutar varje enskild
historia: Hon
och barnet såg rakt in i varandras ögon. De är två underverk i
färd med att upptäcka varandra för att förenas till verklighet
och vardag I deras blick finns inte tiden, där är döden en
övergående tillfällighet och livet oundvikligt och evigt. En hel
värld finns i den blicken och det är i den blicken som världen
blir till.
Halleluja!,
skulle jag vilja tillägga.
Vad
kan Rådström tänkas ha för avsikt med boken? Ja, jag vet inte.
Att beskriva sin uppfattning om innebörden av en marialegend räcker
förstås inte. Min gissning, så god som någon annans, är att han
kanske hade för avsikt att skriva en roman om Cranach, men fastnade.
Och så blev det som det blev.
Med
det sagt, så har boken ändå stora förtjänster. Varje enskild
historia, om vi nu bortser från de enligt min mening krystade
kopplingarna dem emellan, är väl berättade. Hans språk är som
ofta vackert och dessutom väl anpassat till respektive historia.
Språket blir för mig den bärande upplevelsen av boken. Men också
hans sätt att föra de enskilda historierna framåt imponerar - om
än alltså inte, för mig, kopplingen dem emellan. Ibland kan hans
berättelser bli brutala till övermått, som när han beskriver den
massvåldtäkt som sker. Ibland skimrande vackra.
Men
för mig blir hans romanbygge ändå som en hoppfull inandning men
där den förlösande utandningen aldrig kommer.
Jag
ger trots detta Rådströms bok fyra
stars av fem
i betyg. Och skulle till mina ev. läsare hellre rekommendera hans
fantastiska bok Boken,
där vi läser om bibelns skapelseberättelse. En läsupplevelse av
ovanligt slag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar