Björn Runeborg är en snart 81-årig författare
som, om jag räknat rätt, sedan debuten 1962 gett ut drygt 30
skönlitterära böcker, men som också skrivit dramatik för teater,
radio och TV. Han har varit nominerad för Augustpriset tre gånger –
1996 för En tid i Visby, 1999 för Väduren och nu i
år för Socialdemokratiska
noveller. Han fick inte priset
för de två första nomineringarna och lär, antar jag, inte få det
i år heller. Men tre nomineringar för ett samlat författarskap är
inte så dåligt, det är tvärtom bra.
Runeborg. (Jag kan inte hitta fotografens namn).
Jag har genom åren läst en del av Runeborg, men
har aldrig riktigt fastnat för honom oavsett om böckerna varit
nominerade till Augustpriset eller för den delen, som för romanen
Dag, gett honom det välrenommerade Sveriges Radios romanpris.
Men det är ju så det kan vara – alla böcker man läser faller en
ju inte på läppen. Detsamma gäller tyvärr också för
Socialdemokratiska noveller. Och
det känns ju lite trist måste jag säga eftersom denna
novellsamling, om jag nu uppfattade honom rätt när jag lyssnade
till honom på Augustprisets nomineringsevent, av Runeborg
själv mer eller mindre uppfattas som ett livsprojekt som han av och
till arbetat med under flera decennier.
Min lite ljumma attityd till Socialdemokratiska
noveller beror inte bara på själva novellformen, även
om jag personligen har lite svårt för just noveller – de är ju
per definition korta och har, menar jag, jämfört med romanen en
alltför begränsad episk bredd och komplexitet. (Och jo då – jag
vet att novellisten Alice Munro fått Nobelpriset och då med den tilltalande
korta motiveringen ”den samtida novellkonstens mästare”).
Att jag är tveksam till boken för min del beror nog ändå främst
på att Runeborg har byggt sina noveller kring olika för den
svenska socialdemokratin centrala personer vilket gör dem –
åtminstone uppfattar jag det så – mer eller mindre krystade
eller konstruerade. Det måste i var och en dem stoppas in en central
socialdemokratisk figur, levande eller död. Ibland, det måste jag
ju ändå medge, med ganska så bra resultat (som t.ex. i
Sprängpunkten om Per Albin Hanssons plötsliga död eller i
Tavlorna där Ernst Wigforss under en utställning av Albin
Amelins tavlor får anledning att fundera över socialdemokratins
kärna och för den delen om Dag Hammarskjölds lämplighet för nya
uppdrag) men för det mesta alltså med för mig svårförståelig
eller rent av obegriplig avsikt eller betydelse.
För vad kan
Runeborgs avsikt samlat vara med boken – vill han skriva en
slags minnesbok över ett antal av rörelsens förgrundsfigurer eller
är den mer en gravskrift över en idé. En idé som en gång var
inspirerande för många, men som nu gått förlorad. Eller menar
kanske Runeborg att den sista striden, den avgörande, fortfarande
återstår och att han vill påminna oss tidigare förgrundsfigurers
betydelse. Eller kan det vara så illa att han egentligen inte har
någon särskild avsikt alls med boken – mer än att han bara vill visa
sig själv och oss andra att han fortfarande kan, fortfarande kan
publicera en bok på ett för honom viktigt tema. Ja, jag vet
faktiskt inte. Men rent litterärt då? Jag menar nog att det samlade
resultatet är mindre bra även om Runeborg, det måste jag
förstås medge, är en ganska så sträng och tilltalande stilist
och att han i sin bok ofta skriver både fritt och fantasifullt. Och
vem av oss skulle inte vilja, i likhet med Gunnar Sträng, ställa
sig frågan om kungen – den gamle, förstås - kan vara
revolutionär? Även om vi vet svaret.
Om jag nu uppfattat Runeborgs ambition med sin
novellsamling rätt, dvs. att den har en karaktär av att vara ett
livsprojekt, känns det faktiskt övermaga för en amatörtyckare att
betygsätta en gammal mans antagligen sista bok. Jag ger ändå boken
tre stars av fem i betyg. Men om Socialdemokratiska
noveller skulle få Augustpriset i år för bästa
skönlitterära bok skulle jag bli förvånad. Det vill jag ändå ha
sagt.
xxx
”Landsfadern tar av
hatten, böjer sig framåt och trycker sina läppar mot konduktörens.
Därefter vidtar det tidigare beskrivna skeendet, avstigningen,
stegen över perrongen, fallet.”
Jag är en
av Augustpriset
ambassadörer för
2018. Du kan, om du vill, läsa vad jag tidigare skrivit om böcker
om du går in på min blogg kennethbokhallaren.blogspot.se. Jag
kommer framöver att här fortsätta skriva om Augustpriset och då
om de böcker som nominerats till det skönlitterära priset. Detta
var min tredje kommentar till en av dessa böcker. Tidigare har jag
skrivit om Karin Smirnoffs ”Jag for ner till bror” och Kenneth
Hermeles ”En shtetl i Stockholm”.
Intressant som vanligt! Jag minns att bilden av det svenska samhället som jag fick mig till livs i skolan var att socialdemokratin skapat paradiset på jorden. Allt är relativt, och relativt så gott som alla andra samhällen som finns eller har funnits som jag känner till, föredrar jag välfärds-Sverige eller snarare välfärds-Skandinavien. Partipolitiskt har jag socialdemokratiska värderingar, även om jag skarpt ogillar det faktiska partiet i Sverige av idag. De tongivande personligheterna bakom den svenska socialdemokratin blir därför nästan automatiskt intressanta. Fast de blir ännu mer intressanta om man tar med välfärds-Sveriges mörka sida. Jag var helt omedveten om den tills jag var vuxen och läste Zarembas artikelserie om den. Paradiset där man medvetet skar sönder folks hjärnor för att de var till besvär, och stal deras barnalstrande förmåga för all framtid för att de var "undermåliga". Jag började läsa på mer och precis som med Norges behandling av "tyskebarnen" tvingades jag inse att nazistiska värderingar florerade i "mina" länder - de höll sig inte till tiden och platsen för Nazityskland. Flera källor jag kom över vittnade om människor som var instängda på institutioner där de inte fick tillräckligt med mat - för att de inte förtjänade det, tyckte man. Under första världskriget fick några av dem enligt en källa svälta ihjäl, och den dåvarande läkarstudenten minns att hon tyckte att det gjorde ju inget, det var ju ganska värdelösa människor. De som Runeborg skriver om var ju inte direkt ansvariga för det här, men de som var det tillhörde ju också styrelseskiktet. De som jag uppfattat som good guys som förhindrade såväl utsugning (rovkapitalism som ju var utgångsläget) som öppningar för kommunism och fascism (genom att förhindra kaos) i Sverige, kan de ha varit immuna mot nazianstrukna värderingar som var utbredda? Jag läser gärna "Socialdemokratiska noveller", men kommer nog inte kunna hålla tankarna på den här skuggsidan borta.
SvaraRaderaOm det är någon av oss som skriver intressant Alma, så är det du.
SvaraRaderaOj tack vilken komplimang, dock håller jag inte med!
SvaraRadera