Kenneth Hermele – läser jag på Wikipedia, all
kunskaps moder – är 70 år och har som det verkar känt ett starkt
behov av att skriva och berätta om sitt liv. Inget ont i det. Jag
känner själv ganska så väl en person i ungefär den åldern som
funderat i samma banor, men som släppt tanken. Vem, tänkte han,
skulle rimligen vara intresserad av vad som förevarit i hans liv
från vaggan till nästan graven. Inte många har slutsatsen blivit.
Och då skulle ändå hans liv i mycket sammanfalla med vad som hänt
under det moderna Sveriges framväxt – från hans morföräldrar
som båda i sin barndom såldes på fattigauktion och hans farmor
vilken som mycket ung arbetade på ett av de ädla skånska
herresätena och då inte bara fick ställa sin arbetskraft till
herremannens förfogande utan också sin kropp och sin själ, från
denna alltså relativt ovanliga utgångspunkt för en familj över
hans föräldrars kamp för ett eget värdigt liv – där politiken
och det fackliga arbetet blev framförallt faderns universitet - och
deras barns påföljande klassresor. Fram till att en av dem nu
sitter och knackar ner dessa rader. Men, vet jag att han tänker, om
ett sådant liv har många redan skrivit och säkert mycket bättre,
tänker han alltså, än han tror sig om att kunna göra. Och vilken
förläggare skulle intressera sig för att publicera ännu en bok
som bara rör sig från det tidiga klassamhällets djupa huvudfåra
fram till den lyckans allfarväg vi alla nu antas vilja rusa fram på.
Och var skulle man hitta läsare, undrar han.
Hermele. (Jag hittar ingen uppgift om fotograf).
Men Kenneth Hermele har uppenbarligen inte haft
den typen av tankemässiga invändningar när han bestämde sig för
att försöka delge allt folket vad som förevarit i hans liv från
det att hans anfäder levde i det judiska Tyskland och fram till att
han nu på den snart annalkande ålderns höst väljer ut en
gravplats för sig själv och sin älskade icke-judiska kvinna. Och
en hel del däremellan, även om tonvikten i boken ligger på hans
barn- och ungdom och hur hans relation till föräldrarna utvecklades
genom åren. Barn har han, får vi veta men knappt mer än så. Gift
och skild har han varit, men vad som hände och varför håller han
för sig själv. En bror har han, men om honom får vi inte veta mer
än att deras relation periodvis varit ansträngd. Examen från
Handelshögskolan har han och ett yrkesliv på det, men detta berörs
mycket summariskt. Hans politiska engagemang i Fi! berörs inte alls.
Hans utveckling bort från sin judiska uppväxt – och den djupa
konflikt det innebar med modern – får vi ta del av men ändå
häpnadsväckande återhållsamt. (De få raderna om hans engagemang
i Tidskriften Kommentar var – parentetiskt – däremot för
mig, som på den tiden var trogen prenumerant, intressant läsning).
Så – som memoar är boken – den heter för resten En
shtetl i Stockholm –
märkligt summarisk och frånvarande från sitt objekt och hans
familj, måste jag säga. Även om det också i hans familj till slut
uppdagas en del dolda hemligheter.
Men Hermele skriver kanske bra och boken är
läsvärd av det skälet, tänker du min okände läsare av denna
blogg. Nej, han gör ju inte det. Och dessutom har han strösslat
texten med en sådan mängd judiska uttryck att förläggaren ansett
sig tvungen att lägga till fyra sidor ordförklaringar i boken. Om
syftet med detta nu skulle vara att ge texten en slags judisk
atmosfär menar jag att han har misslyckats. Snarare är det så att
en icke-judisk vanlig läsare känner sig exkluderad. Man får därför
i stället intrycket att boken i första hand vänder sig till
troende, eller i vart fall medlemmar i det judiska samhället, för
vilka det är självklart att veta vad t.ex. uttrycket lechjim
står för.
Det är alltså en hel del som förvånar med En
shtetl i Stockholm, måste jag säga, även om den
uppenbarligen funnit en hel del läsare – jag ser att mitt exemplar
av boken är en andra tryckning. Men det som ändå förvånar mig
mest är att den är nominerad till Augustpriset och då i dess
skönlitterära klass. Och detta när t.ex. Sara Stridsberg, Jonas
Hassen Khemiri, Aris Fioretos och Tomas Bannerhed inte nominerats.
Det är häpnadsväckande och faktiskt helt orimligt.
Nå – skall En shtetl i
Stockholm få ett betyg då? Ja, varför inte – två
stars av fem kan den väl få och då främst för att den av mig
bedömts för vad den tydligen anses vara, dvs. en skönlitterär
bok. Som sådan är den inte bra. (Som memoar, vill jag gärna
tillägga, är den däremot i delar intressant och inte minst i
slutet av boken då Hermeles perspektiv och hela hans berättelse
mörknar). Får den Augustpriset som bästa skönlitterära bok
kommer jag att i förtvivlan äta upp min basker och i vredesmod gå
från det event den 26 november då priset skall delas ut och jag och
en mig kär kvinna tänker närvara. Nu vet ni.
xxx
”Före frukost stod
farfar och jag tillsammans i köket och läste shacharit, farfar hade
en riktig talles i bomull, min var liten och silkig, efter min bar
mitzvah skulle jag också få en vuxentalles, en sådan som han och
pappa hade (fast pappas låg nästan alltid orörd i bänkskåpet i
shul).”
Jag
är en av Augustpriset
ambassadörer för
2018. Du kan, om du vill, läsa vad jag tidigare skrivit om böcker
om du går in på min blogg kennethbokhallaren.blogspot.se. Jag
kommer framöver att här fortsätta skriva om Augustpriset och då
om de böcker som nominerats till det skönlitterära priset. Detta
var min andra kommentar till en av dessa böcker. Tidigare har jag
skrivit om Karin Smirnoffs ”Jag for ner till bror”.
#augustpriset
Så bra resonerat. Baskern får förhoppningsvis förbli ouppäten.
SvaraRadera