Jag känner Leif Zern bara som en vasspennad och intelligent (teater)kritiker
i DN, även om han nuförtiden skriver alltmer sällan. Vilket ju i och för sig inte
är så konstigt, då det visar sig att han är född 1939. För mig är/var han en av
de intressantaste och klokaste kritikerna vilken, som numera i likhet med så
många andra av den kalibern - ta t.ex. Nils Schwartz i Expressen (nu i huvudsak
förpassad till att vara extraknäckande TV-kritiker i sin gamla tidning) - blivit
offer för den oundvikliga pensionärsbilan. Den som sett så många goda huvuden
rulla ner i den blodiga korgen och sen förpassas till sopstationernas
containers för restavfall. Visst är det tragiskt?
Nå. Nu är det är som det är med sådant.
Jag har nyligen köpt och nu också läst Zerns korta minnesbok Kaddish på motorcykel. Det borde fler göra. Han
beskriver där sin barndom och uppväxt och ger också intressanta och
välformulerade inblickar i den judiska miljö som han växte upp i.
Zern skriver en varm, närmast ömsint berättelse om familjen och
dess olika, och ibland udda, medlemmar men också om den tid som jag delvis
delar med honom. Vi ser Välfärdssverige ta form och gestalt och Zern förefaller
i sin beskrivning vara sann inte bara mot idéerna bakom denna utveckling, utan
han beskriver också levande den judiska traditionen och de problem som kan
finnas såväl i vardagslivet som i större sammanhang för den som vill leva efter
de olika judiska lagarna och påbuden. Vi får alltså på köpet också lära oss
lite om judendomen, dess traditioner och historia.
Mycket av Zerns bok handlar således om familjen och då särskilt
fadern. Faderns liv och berättelsen om både hans framgångar och motgångar tar
stor del av boken. Faderns positiva grundhållning och hans pragmatiska inställning
till livet och judendomen tror jag i mycket har påverkat Zern. Zern är, som jag
uppfattar det, milt kritisk till delar av judendomen, samtidigt som han till
viss del ändå tycks dela och sympatisera med dess traditioner.
Språket är, som det anstår en duglig journalist, lysande och med
välformulerade och stringenta bilder. Det är en sann njutning att läsa boken.
Men man kan fråga sig varför Zern skrivit en bok som inte, mer än
perifert, berör hans ungdom, vuxna liv och yrkesliv. Kanske för att han främst
inför sig själv och sin familj, nu när den oundvikliga pensionärsbilan träffat också
honom, vill formulera de omständigheter och villkor som formade honom som
människa. Kanske delar han därmed den önskan och vilja som många av oss andra
också har, men som ändå uteslutande skriver för den egna, väl låsta byrålådan.
Men kanske man också skall se boken som en övning inför en kommande större
uppgift – t.ex. boken om hans yrkesliv, med dess stiltje och stormar, och om (teater)kritikens
praktik och teori. Låtom oss hoppas.
”Kaddish på motorcykel” är alltså en klok, upplysande och läsvärd
bok. Den skiljer sig därmed välgörande från den kioskvältare (”Tre apor”) som
Stephan Mendel-Enk kom med häromåret och som delvis rör sig i samma härad som
Zerns bok. Den kan med fördel undvikas.
Jag gav ”Kaddish på motorcykel” fyra stars av fem.
Förlag: Albert Bonniers
förlag; Utgivningsår: 2012; ISBN: 978-91-0-012781-7
Apropå pensionärsbilan, så kanske ni vill lyssna på Povel Ramel – Bilan Går (Snapsvisa från Franska Revolutionen)(Helan Går)
Men säkert mycket hellre till Cookies n Beans – First We Take Manhattan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar