Visst är det så att vi lite till mans har synpunkter
på sådant som här i fosterlandet rör sig inom områden vi är
lite intresserade av. Och varför skulle det inte vara så, kan man
ju undra. Motsatsen verkar faktiskt lite trist – som att man skulle
ligga platt på ryggen och småfisa och inte särskilt bry sig om vad
de som begriper bättre har för sig. Jag tänker just nu
speciellt på nomineringarna till årets Augustpris, och särskilt de
till det skönlitterära priset. (Andra för skriva om nomineringar
till fackboksklassen och den för barn- och ungdomslitteraturen). De
har väckt viss uppmärksamhet, måste man säga. Och jag är lika
förvånad jag som de flesta som uttalat sig. Varför det då?
Är också han förvånad? Ser faktiskt så ut.
Det beror nog på hur man tolkar Augustprisets syfte.
Enligt dess hemsida kan man läsa att detta av Svenska
Förläggarföreningen instiftade pris skall belöna och och
sätta fokus på de bästa nyutkomna böckerna på svenska varje
år. Alltså inte bara belöna utan också sätta fokus på. En
särskild jury väljer bland årets nyutkomna böcker ut de sex som
man menar tillhör de bästa. Vad som menas med att vara bland
de bästa är förstås inte helt självklart och en gång för alla
givet och det måste också vara en grannlaga uppgift för juryn att
göra sitt urval. Men vad ska man då tycka om ett juryurval som just
i år inte omfattar de två till tre böcker som både kritiker och
inte minst den litteraturintresserade allmänheten tycker är bland
just de bästa för året.
Jag kan ju inte göra mig till tolk för allt folket i
den här frågan. Inte på något sätt. Och självklart är det så
att alla personliga favoriter inte kan rymmas bland de sex som
nomineras. Och självklart skall man vara medveten om risken för att
blanda ihop kvalitet och bara det faktum att en bok hamnat i
litteraturkritikernas positiva mainstreamfåra. Och självklart kan
proffstyckarna bland litteraturkritikerna understundom hamna lite
snett. Och självklart kan personliga positiva eller negativa
uppfattningar om en viss litterär genrer spela roll. Och självklart
gäller detta inte bara mig och dig utan också de stackare som
accepterat att ingå i den sk jury som gör urvalet. Men ändå.
Men ändå så måste ett urval som inte omfattar någon
av t.ex. Sara Stridsberg, Tomas Bannerhed, Cilla Naumann, Magnus Dahlström, Aris
Fioretos, Kristina Frostenson, Jonas Hassen Khemiri, Malte Persson, Theodor Kallifatides -
eller för den delen min egen personliga favorit Ulf Lundell - både
kunna diskuteras och kritiseras. Och så har redan skett. Det betyder
ju inte att man måste gå lika långt som DN:s litteraturkritiker
Malin Ullgren och påstå att det skönlitterära priset devalverats
och att det faktum att Stridsberg inte nominerats är vansinne. Men
visst har hon rätt när hon också skriver att nomineringarna, med
något undantag, står helt vid sidan om årets bästa böcker. För
så är det också enligt min mening.
Och detta är lite trist inte bara för hur Augustpriset
i år kan komma att uppfattas. Det måste också vara lite trist för
att priset just i år råkar fylla trettio år och
Förläggarföreningen tillsammans men landets bokhandlare därför
skulle kunna slagit upp priset stort av två skäl – dels för att
då visa upp både vinnaren och alla de nominerade och därmed
markera kvaliteten på vår skönlitterära utgivning och dels för
att – när vi nu kommer att stå utan bokhandlarnas viktiga
försäljning av årets Nobelpristagare – också förhoppningsvis
kunna ge ett indirekt stöd till deras viktiga kulturgärning genom att påverka försäljningen i positiv riktning.
Detta missar man nu efter vad jag kan förstå.
Här presenterades nomineringarna. Och jag var där.
Men – man ska ju för fan inte bara gnälla. Jag
kommer här på bloggen regelbundet återkomma med mina små
kommentarer till de böcker som nominerats. Gläd dig åt detta, min
okände läsare av denna blogg … och läs fram till dess hur juryn
själv kommenterat de böcker man valt ut att nomineras till årets
pris (och visst låter det spännande - kanske med ett undantag):
Aednan,
Linnea Axelsson, Albert Bonniers förlagI
Linnea Axelssons poetiska brottstycken skildras en annan sida av det
framväxande nittonhundratalet. Förlusten av den samiska aednans
livsrytm fångas i två familjehistorier där generationers
undanträngda tillhörighet till språk och natur lämnat
existentiella revor.
Skalornas
förråd, Ulf Eriksson, Albert Bonniers förlagUlf
Erikssons nya dikter skrivs i omseendets tid, omvärderingarnas,
eftertankens. Livet har fått nya måttenheter. Minnets vind räcker
honom nya ord, ord som avlyssnar, avtäcker, avslutar – och bygger
på nytt. Färden genom rummen i ”ögonblickets hus” äger en
säregen skönhet och skörhet. I Skalornas förråd finns
den stora diktens möten.
En
shtetl i Stockholm, Kenneth Hermele, Weyler förlagLågmält
och lyhört, med minnet som kalejdoskop, fogar Kenneth Hermele sin
familjeberättelse i ett historiskt skeende präglat av omvälvningar
med eko i vår samtid. Här stöts identitet och olikheter mot
konventioner och förväntningar medan utanförskap blir boja och
fördel. Det är tankeväckande, insiktsfullt och vackert.
Socialdemokratiska
noveller, Björn Runeborg, ModernistaBjörn
Runeborgs porträttgalleri lyckas att med psykologisk och historisk
skärpa tränga ner i det politiska skeendets mentala processer. Med
kritisk, stram vrede skärskådar han individens vilja och val i
överrumplande scener.
Människan
är den vackraste staden, Sami Said, Natur & KulturMed
en drömsk realism ger Sami Saids moderna proletärroman gestalt åt
den papperslösa
San Fransisco. En berättarröst som med språklig komik och trotsig humanism utmanar världens maktförhållanden genom att stå fast vid att människan är den vackraste staden.
San Fransisco. En berättarröst som med språklig komik och trotsig humanism utmanar världens maktförhållanden genom att stå fast vid att människan är den vackraste staden.
Jag
for ner till bror, Karin Smirnoff, Bokförlaget PolarisKarin
Smirnoffs egenartade debutroman berättar kärvt om grymma händelser
och sargade människor i en karg glesbygd. Lakoniskt och drastiskt
gestaltar hon det förflutnas hemliga bördor. Återkomsten till
Smalånger framkallar och försonar barndomens mörker.
#augustpriset
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar