Sara Stridsberg är
som bekant en av våra nutida viktigaste författare och då både
som romanförfattare och dramatiker. Det är som sådan hon ska
kommas ihåg och inte som den som gjorde en tillfällig sejour i den
för närvarande – och för hur länge står ju för ögonblicket skrivet i stjärnorna - avdankade Svenska Akademien. Eller: hon ska
kommas ihåg som författare och också som den som när allt
ställdes på sin spets stod upp för heder och ära – kanske för
snille och smak om man så vill - när andra inte gjorde det.
Jag har genom åren följt henne som romanförfattare
och tycker mig se hur hon utvecklats från en god habil författare
till en av de bästa. Eller den bästa – säger jag som aldrig är
rädd för överord. Skulle Stridsberg kunna
överträffa sin senaste bok Beckomberga – boken om ljus,
mörker, galenskap och kärlek – undrade jag när jag höll
Kärlekens Antarktis i min hand. Hon kunde det, visade det
sig. (Den handlar, säger jag redan nu, om ett styckmord. Men den som
vill dra en parallell till ett verkligt omskrivet fall gör enligt
min mening ett misstag).
Vi vet ju vad Antarktis är. Men vad är kärlekens
antarktis? I Stridsbergs bok
tror jag det är den yttersta sorgen eller besvikelsen, den från
vilken ingen återvändo finns, den där bara döden och inte livet
väntar dig. För det är så jag läser Kärlekens Antarktis.
Vi möter i den kvinnan som inte ges sitt riktiga namn – utan bara
ett smeknamn – en kvinnan som har samma förhoppningar som du och
jag om ett anständigt liv med kärlek och barn men som bara möter
nederlag och till slut en död, avdagatagen av en man som genom att
mörda tror sig gjuta ett slags liv i sin egen tomhet. Dömt att
misslyckas även han, förstås.
Det är denna nästan namnlösa kvinna som talar till
oss boken igenom, både strax före och framförallt efter sin död.
Berättelsen är mörk, suggestiv, gripande. Vi läser om ett
människoöde som kunde vara ditt eller mitt. Som kan bli våra
barns. Hon har i livet mött en kärlek, hon har haft barn, hon har
har haft föräldrar. Men allt löses upp eller försvinner bort från
henne i det narkotikaberoende – och den prostitution som
finansierar missbruket - som till slut blir det viktigaste för
henne. Som blir det livsinnehåll från vilket hon inte kan fly bort.
Lika lite som hon till slut kan fly bort från den man som kommer att
mörda henne.
Det är denna nästan namnlösa kvinna som i boken efter
sin död ser tillbaka på sitt liv och försöker förstå varför
det måste sluta med att hon styckas i en skog vid den tusenåriga
sjön. Genom hela sitt liv har
hon gått armkrok med ensamhet, död och utsatthet och beroende. När
hon ligger i skogen och med mördaren som enda sällskap minns hon
fortfarande allt från detta sitt sargade liv och minnena är lika
mörka som det blod som håller på att rinna ur henne. Och efter sin
död följer hon vad som sker med sina närmaste, den man hon
älskade, sin mamma och pappa, sina två barn men förstås utan
möjlighet att kunna ingripa – nu lika lite som när hon levde.
Förstår man som läsare det inte tidigare så förstår man nu hur
tomheten i hennes liv är det yttersta skälet till att hon följde
med mördaren mot sin död. Men den döda kvinna som pratar med oss
läsare i boken hon ser oss, ser sina båda omhändertagna barn, ser sin mördare. Hon tänker, reflekterar, försöker förklara men
accepterar livet som det blev. Det blir en skakande berättelse.
Inte minst när hon,
den döda, ser sin mamma och sin pappa och det liv de nu för. De var
stumma medan hon levde. De är stumma och lika hjälplösa nu inför
och efter hennes död. Stumma, hjälplösa och förtvivlade sitter de
i vars sin ända av landet och håller telefonlurarna tryckta mot
sina öron, men det enda de hör är ljudet av de TV-program de båda
tittar på. Men den döda ser också sina barn. Hon ser sin son gå
under och dö. Hon ser också sin dotter leva och överleva och möta
en stark och bestående kärlek. Och det är väl här hoppet finns –
det hopp som kan kallas trots allt.
Det finns trots allt ett hopp.
Detta berättar
Stridsberg
för oss på ett språk som har en tonträff som är helt äkta och
som återspeglar vad som händer i hennes berättelse – det är
mörkt och suggestivt, ibland trevande och osäkrat men leder hela
tiden oss läsare fram till det oundvikliga. Det är vackert men med
både en slags skönhet och precision och döljer därför inget utan
visar oss allt - det liv kvinnan levde och den död som tog henne.
Kärlekens Antarktis
får självklara fem stars
av fem och måste vara en
given favorit till årets Augustpris.
xxx
”Det
var för sent att be om hjälp nu, för sent för böner, tiden var
ohjälpligt slut. Han sa ´Gå ner på knä´och jag gick ner på knä
i det svarta gräset. ´Jag kommer att binda för dina ögon nu. Det
blir enklare så´, sa han. ´Så bra´, sa jag och undrade för vem
av oss det skulle bli enklare. ´Nu kommer jag att strypa dig och
sedan kommer du inte att kunna säga något mer´. ´Gör det´, sa
jag, ´jag har ändå inget att säga´.”
...
”Han
böjde sig över min döda kropp, den låg som en skugga mot jorden,
en pöl av människoavfall i söndertrasade blodfläckade kläder.
Hans ansikte var orörligt, stelnat som världen omkring oss, mitt
huvud såg så stort ut, som det tillhörde ett djur. ´Jag ville ju
bara vara med dig´, viskade han till det som alldeles nyss varit
jag.”
...
”Jag
sprang inte med vilje in i hans kniv, jag sprang ifrån något annat
som skrämde mig mer än döden, och så råkade han stå där med
sina blodstänkta drömmar. Vad sprang jag ifrån? Den kort
förklaringen är att jag sprang från kärleken. Den långa
förklaringen är alldeles för lång och det är ändå ingen som
bryr sig om de långa versionerna längre.”
Jag
är en av Augustpriset
ambassadörer för
2018. Du kan, om du vill, läsa vad jag tidigare skrivit om böcker
om du går in på min blogg kennethbokhallaren.blogspot.se. Jag
kommer längre fram att här skriva lite mer om själva
Augustpriset, och särskilt då speciellt om de skönlitterära
böckerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar