Av Niklas Rådström
har jag väl läst en tre fyra böcker tidigare men kommer nu
egentligen bara ihåg de två senaste, dvs. Boken (2013) och
En Marialegend (2016). Dessa båda är mycket bra och läsvärda
och jag uppfattar dem som formliga kraftprov av författaren,
framförallt då Boken. I den läser vi Rådströms
omskrivning av bibeln och inte minst guds funderingar kring vad han
skapat – och inte är han riktigt nöjd med vad han åstadkommit
inte. Boken gavs också så småningom som
teaterföreställning på Stadsteatern här i Stockholm (och i
Göteborg också, tror jag). Nu har jag läst hans bok Gästen
(2006) som jag hittade på Stadsmissionen och bar hem efter att ha
skänkt bort en femkrona. Och det var ganska så väl investerade
pengar.
Gästen.
Det är en lätt förbryllande bok. Det yttre
händelseförloppet är i och för sig enkelt – vi läser om hur
den den danske sk sagoberättaren H C Andersen år 1857 tillbringar
ett par veckor tillsammans med Charles Dickens och hans familj. En
vistelse som blir till ömsesidig besvikelse. Andersen kan i det
närmaste ingen engelska, är socialt handikappad och har dessutom
den tid han är där problem med magen. Dickens förhoppningar med
besöket – och för den delen också Andersens - om återkommande
samtal mellan dessa två av samtiden uppburna författare om
författandets villkor och en författares kamp och tillkortakommande
kommer direkt på skam. Andersen får i huvudsak begränsa sig till
att med ett av barnen klippa papperssiluetter och berätta sagor på
danska (sic). Knappt har Andersen kommit förrän Dickens därför
egentligen önskar att han reser, men Andersen är helt oförmögen
att tolka sådana signaler – det tar fem veckor innan de, till
Dickens lättnad, skiljs åt för att sedan aldrig mer träffas.
Dickens kommer inte heller att svara på de brev Andersen efteråt
skriver till honom. Så resans misslyckande och den följande
brytningen dem emellan är alltså total. Den, får man nog säga,
oförskämde Dickens sätter efter besöket också upp en liten skylt
i gästrummet där man kan läsa ”Här sov den danske diktaren
Hans Christian Andersen i fem veckor vilket för familjen kändes som
en evighet”. Om det nu är sant.
Värden.
Är då Gästen en roman med det historiskt
belagda besöket som en slags fond eller är den en redogörelse av
mer litteraturhistoriskt slag av fem plågsamma veckor. Svårt att
riktigt veta, men jag tror nog man får säga att det är en
kombination av de båda. Boken slutar i vart fall i en biografisk not
med en redogörelse över de olika källor Rådström använt sig av
när han skrev boken. Vi läser, något tröttande måste jag nog
säga, i den om Dickens vid tiden för besöket pågående arbete med
bl.a. en teaterföreställning, liksom för den delen hans
oupphörliga middagsätande med historiskt belagda personer inom den
engelska litterära sfären, och också om Andersens förtvivlan över
dåliga recensioner av en nyligen utgiven roman och hans anteckningar
i sin dagbok om ditten och datten. Men Rådström berättar nästan
inget om deras författarskap utan vi får egentligen bara en
berättelse om ett säreget misslyckat besök. Däremot skriver
Rådström också ett par fantastiska rent skönlitterära inslag,
framförallt då Andersen tycker sig få besök av sitt livs kärlek
Jenny Lind. Och det är här bokens egentliga behållning ligger för
min del.
Boken.
Det är en till omfånget liten, inbunden bok i format
av en pocket på 150 sidor, men som väl säkert måste ha krävt
ganska mycket research, så den kan ju inte direkt ha varit snuten ur
näsan. Men särskilt intressant kan man inte säga att den är. Hade
det inte varit för de återkommande mer skönlitterära inslagen i
boken vete fan om jag läst ut den, trots Rådströms genomgående
goda stilistiska förmåga som han förstås visar också här. Men
tre stars av fem får hur som helst Gästen i betyg av
mig. Säkert är jag då orättvis mot Rådström och hans ambition
och avsikt med boken. Men ingen författare skriver ju mästerverk
varje gång, tänker jag. Och ingen amatörkommentator förstår för
den delen alltid allting, vet jag.
xxx.
”Och då är hon
äntligen hos honom igen. Hon står intill honom och ser ut över
havet mot solnedgången. Kvällsvandrare går tysta fram och tillbaka
längs med strandpromenaden. Hon lutar ömt sitt huvud mot hans axel.
´Jenny´säger han. ´Du är tillbaka´.´Nej, Hans Christian´svarar
hon. ´Det vet du att jag inte är´. Och ändå känner han hennes
hår mot sin axel. Ändå fyller hennes dofter hans rum. Han ser inte
på henne. Han står bara och blickar ut över det mörknande havet,
mot himlen som glödgas av falnande eld, mot solen som söker sig mot
nya stränder. ´Är det mina drömmar igen?´ frågar han. ´Det är
din fantasi´, svarar hon lugnt. ´Men du är här?´säger han.
´Nej,jag är inte här´säger hon. ´Och du stannar hos mig?´undrar
han. Hon lämnar hans sida, hjälper honom att vika ihop hans kläder
och drar överkastet av sängen”.
…
”Han vet med sig att
han stannat för länge, men det är som väntade han fortfarande på
att mötet med hans engelske vän ska äga rum. Alla dagar har varit
så fyllda av annat. Dickens ständigt upptagen och familjen som har
visat honom en för varje dag falnande uppmärksamhet. Nej, det har
inte blivit som han tänkt sig. Han vet det inte, men om några dagar
kommer Dickens att avkräva av honom ett avresedatum. Andersen kommer
att svara att han ska resa till helgen, men så kommer det att visa
sig att han inte kommer att få möjlighet att fara förrän
påföljande onsdagen. Det kommer att bli tio dagar lika med de
tidigare – med Londonbesök, promenader, uteblivna konversationer
och känslor av ensamhet. Ensamhet.”
Jag
är en av Augustpriset
ambassadörer för
2018. Du kan, om du vill, läsa vad jag tidigare skrivit om böcker
om du går in på min blogg kennethbokhallaren.blogspot.se. Jag
kommer längre fram att här skriva lite mer om själva Augustpriset,
och särskilt då om de nominerade skönlitterära böckerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar