Cilla Naumann hade
jag förstås redan innan jag läste Den oändliga familjen
hört talas om – på samma sätt som jag hört talas om en hel
radda andra både utländska och inhemska författare. Hört talas om
men inte läst. Hon har gett ut ganska så många både
ungdomsböcker och romaner och är också belönad av Samfundet De
Nio och nominerad två gånger vardera till Augustpriset och Sveriges
Radios romanpris. Inte illa, det måste man ju förstås säga. Och
ändå, det kan man väl trots allt samtidigt kunna påstå, utan att
direkt tillhöra vare sig de mest lästa eller mest ansedda av våra
författare. Tror jag, men jag har ju haft fel förr.
Naumann (hittar inget namn på fotografen).
Men varför köpte jag då boken, kan man ju undra. Ja,
det var mest en slump. Jag var i höstas på en av NK Bokhandels
trevliga och återkommande författarträffar för att lyssna på
Sara Stridsberg och då var Naumann
där samtidigt och gav ett klart positivt intryck när hon berättade
om Den oändliga familjen. Så jag gick därifrån med två
böcker i en miljöovänlig plastpåse i stället för bara en som jag egentligen
hade tänkt mig. Om Stridsberg och hennes Kärlekens Antarktis
har jag skrivit tidigare här på min blogg och den är enligt min
mening en av förra årets absolut bästa böcker, vilket – det
måste jag tyvärr säga – inte gäller Den oändliga familjen.
Vi läser i den om en olycklig familj från USA där
pappan är en till synes vällyckad och etablerad forskare och som
för av läsaren till en början oklara skäl flyttat från det
soliga och varma Kalifornien till det kalla, bistra och snöiga
Stockholm och då, märkligt nog måste jag säga, hamnat i en av
studentbostäderna i det fruktansvärt fula 19-våningshuset Nyponet
vid Roslagstull på kanten till Hagaparken. (Jag har ett antal år bott i närheten så jag vet). I boken låter Naumann
kapitelvis olika personer föra handlingen framåt till det till synes ofrånkomliga slutet. Olika personer, främst mamman
och de två döttrarna, men märkligt nog inte pappan.
Detta berättartekniska grepp är enligt min mening ganska så bra
och ger boken en särskild dimension och dessutom oss läsare
efterhand en allt mörkare bild av familjen och skälet till att man
flyttade till Sverige. Detta blir som bäst och tydligast när den
lilla familjen genom sina enskilda berättelser ger oss sina
respektive bilder/historier av hur livet var innan man flyttade och
vad som sedan efterhand sker när man sitter i den trånga,
ogästvänliga och illa möblerade tvårummaren högst upp i
huset och med en upplevd känsla av att hela byggnaden liksom rör
sig när det blåser aldrig så lite. Där är Naumann
riktigt bra även om den psykologiska trovärdigheten när vi
efterhand får veta skälet för familjen att flytta, eller snarare
fly, till Sverige inte känns helt rimlig enligt min mening. Det
finns nämligen alltid andra alternativ än de som familjen till
slut väljer både innan och efter flytten. Alltid.
Naumann framför Nyponet.
För familjen – eller snarare pappa och mamman –
väljer att ta livet av sig själv och sina barn. (Detta är ingen
spoiler – att så skall ske framgår ganska så tidigt i boken).
Man gör det för att man inte står ut med att pappans framgångar
som forskare till delar byggde på ett fatalt misstag som pappan gör vad han kan för att dölja och att rädslan
för att detta skall avslöjas efterhand bygger upp ett
ogenomträngligt mörker inom honom och också efterhand mamman liksom dessutom
barnen, även om de två flickorna inte förstår varför livet kring
dem mörknar.
Så sker förstås då till slut det ofrånkomliga – pappans från början oavsiktliga fel, men som han ändå byggt sig karriär på, avslöjas. Och skandalen och skammen blir därmed för
dem större än livet. Livet slutar i en självvald död för de två
vuxna och mord på två barn. Psykologin bakom detta är svår att
förstå och Naumann lyckas inte
heller göra den trovärdig. Det räcker inte att antyda att mannens
egen pappa för länge sedan kanske tagit sitt liv och att denna
enkla väg ut ur svårigheter därmed fanns som fördold i gamla
familjehemligheter. Fördold men möjlig.
Nu betyder ju inte detta att Den oändliga familjen
inte skulle vara en bra och läsvärd bok. För det är den. Och i
delar är den dessutom stark och gripande. Historien mörknar också
efterhand liksom Naumanns text.
Allt tystnar och stumnar inom och mellan familjen. Det svarta ljuset
tar över, det som i berättelsen finns bakom och inom dem alla. I
berättelsen drabbas också en oskyldig flicka i grannhuset som bara
råkar bli vittne till katastrofen - ”jag kan inte ha vetat vad
jag snart kommer att tänka på under resten av mitt liv”. För
det är ju så det brukar bli – självmördaren kommer i en mening
alltid undan enklast; andra som drabbas gör det inte.
Men Naumann lyckas
enligt min mening inte förklara för oss varför mammans och pappans
beslut för egen del och för sina döttrars var det enda rimliga som
kunde tas. Den berättelse hon ger oss illustrerar ju snarare att det
alltid finns en annan väg, en annan väg ut eller bort, ett annat
alternativ. Den vägen stavas sanningen. Men insikten om att
denna sanningens väg finns kräver mod. Mod inte bara att inse att
den finns, mod också börja beträda den och därmed ta konsekvensen
av begångna misstag. Mod att börja om. Mod att fortsätta leva. Men
om detta skriver inte Naumann.
För då hade hon fått skriva en helt annan bok.
Trots både innehållsmässiga och berättartekniska förtjänster
och en god språkhantering kan jag för min del inte ge Den
oändliga familjen mer än tre stars av fem i
betyg. Men det är väl inte så illa?
xxx.
”När
taxin startade och körde i väg några minuter senare stod vi kvar i
porten och såg efter den som om den var det sista av det gamla. Som
om den smutsiga Volvobilen med taxiskylten på taket – om den hade
vänt och kört upp framför oss igen – skulle ha kunnat öppna
dörrarna och tagit oss med tillbaka igen, tagit oss och all vår
packning och till och med våra drömmar och fört oss hela vägen
hem.”
”Och
när jag går hem lite senare är det som om jag inte riktigt kommer
hem igen, som om jag till en liten del tillhör den döda familjen
mer än min egen nu. Som om jag blivit ensam kvar i den där tömda
lägenheten och inte i min egen bebodda”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar