Mary Patricia Plangman – eller Patricia
Highsmith om du hellre skulle föredra det namnet – är
som vi alla vet en känd och ganska habil författare från det stora
landet i väster. Hon har gett ut drygt 15 romaner under sin livstid
och många av oss har väl läst hennes romaner om den
talangfulle mr Ripley förutom
också Främlingar på tåg och Carol. Så även
jag, men först nu i dagarna Carol eller om man så vill The Price of
Salt. Alla duger de gott att läsa och inte bara på en sådan
kall blåsig lite sömnig och snuvig dag då jag själv läste ut
Carol.
Ms Highsmiths liv
levdes väl inte direkt som på en räkmacka, särskilt inte hennes
barn- och ungdom. Efter vad jag läst mig till var inte uppväxten idyllisk
och lär också haft den indirekta påverkan på henne att hon inte
bildade egen familj, vilket säkert i och för sig berodde också på att
hon föredrog kvinnor framför män. Detta var ju inte lätt för
henne i det bigotta USA:s på 50-talet och säkert inte heller mycket
lättare i Europa dit hon flyttade under 60-talet. Det må vara som
det vill med det, men hon levde hursomhelst något av en enstörings liv med återkommande depressioner och lär också haft
alkoholproblem. Och vem hade inte fått det om man måste leva med
sin hela och fulla identitet kväst eller dold. Dog gjorde hon 1995 i
Schweiz, 74 år fyllda.
Nå. Men vad om Carol. Boken är ju något av en
homoerotisk klassiker där de flesta av oss utan att ha läst boken
vet hur den börjar och hur den slutar och kan kan ana oss till vad
sker däremellan. Kan den då vara läsvärd. Det enkla svaret är
ja, och det beror förstås på Highsmiths
språk och bokens uppbyggnad och trovärdigheten i själva storyn
(som jag inte går in närmare på här). Kärlekens kraft är ju som
bekant stor mellan människor och detta oavsett kön och sexuella
preferenser och att ge ut en bok med lesbiskt motiv där denna
kärlekshistoria blir rimligt trovärdigt och konsekvent återgivet –
och dessutom slutar någorlunda lyckligt - är ju i sig en prestation
och inte minst då i 50-talets USA, där religion och politik låg
som en blöt filt över kulturen och det vi kan definiera som
politisk och mellanmänsklig anständighet.
Carol blev färdig något år efter succédebuten med
Främlingar på tåg och hennes förlag fick direkt kalla fötter.
Hon tvingades därför byta till ett nytt och fick dessutom först publicera
boken under pseudonymen Claire Morgan. Av omsorg om Highsmith
antar jag. Och av rädsla? Men boken blev en succé och såldes i
stora upplagor både inom och utom USA. Boken slutar alltså
någorlunda lyckligt – lyckligt i den meningen att det verkar
troligt att de två kvinnorna mycket väl kan skapa sig en gemensam
framtid även om uppoffringarna för dem varit stora – och just det
fick tydligen stor betydelse för både homosexuella män och kvinnor i
inte minst USA. Plötsligt blev deras kärlek i en bok beskriven på
ett sätt som liknade den heterosexuella kärleken – dvs. det kan
mycket väl gå bra för personerna i den och utan det annars i tiden
självklara fördömandet. Och utan att huvudpersonerna begår
självmord, vilket vid den tiden annars var det vanliga i böcker om homosexuell
kärlek.
Så Carol med sin kultstatus, sin stora betydelse
men också för sina litterära kvaliteter måste få fyra
stars av fem i betyg. (Sen kan jag inte låta bli att
förvånas över att människorna boken igenom skriver brev till
varandra – brev som verkar komma fram till adressaten redan dan
därpå. Häpnadsväckande. Man skulle kanske ge Carol
som en gåva till ledningen i Maud Olofssons skapelse PostNord. Eller
kanske till Maudan själv. Det skulle hon säkert uppskatta …).
xxx
”Det var det ansiktet
vars trötthet fått henne att se alla de andra ansiktena. Det var
kvinnan som Therese sett krypa ner för marmortrappan från
mezzaninen vid halv sju-tiden en kväll när varuhuset var tomt. Hon
hade pressat händerna mot den breda marmorledstången för att
avlasta sin ömma fötter. Therese hade tänkt: hon är inte sjuk,
hon är inte en tiggare, hon bara
arbetar här”.
”Kära Therese. Det är tack vare Dannie jag vet
var du befinner dig. Du tycker kanske att det här brevet är onödigt
och kanske det är det från din synpunkt. Kanske är du lika
förvirrad som du var den där kvällen när vi satt och pratade i
kafeterian. Men jag känner att det är nödvändigt att klargöra en
sak, och det är att jag inte längre känner som jag gjorde för
bara två veckor sedan, och det senaste brevet jag skrev till dig var
inget annat än ett krampaktigt försök och jag visste att det var
hopplöst när jag skrev det, och jag visste att du inte skulle svara
och jag ville inte att du skulle göra det. Jag visste att jag hade
slutat älska dig då, och nu är den dominerande känslan jag har
för dig den jag hade redan från början – äckel. Det som äcklar
mig är att du klänger dig fast vid den där kvinnan och struntar i
alla andra, och så det där förhållandet som jag är säker på
hunnit bli patologiskt och sjaskigt vid det här laget. Som jag sa
från första början, vet jag att det inte kommer att vara. Det är
bara beklagligt att du kommer att känna äckel inför dig själv i
proportion till hur mycket av ditt liv du kastar bort på det nu. Det
är rotlöst och infantilt, som att leva på lotusblommor eller någon
kväljande sötsak i stället för på livets bröd och kött. Jag
har ofta tänkt på de frågor du ställde den där dagen vi flög
draken. Jag önskar att jag hade ingripit innan det blev för sent,
därför att då älskade jag dig tillräckligt mycket för att vilja
försöka rädda dig. Det gör jag inte nu. Människor frågar mig
fortfarande om dig. Vad förväntar du dig att jag ska svara? Jag
kommer att säga sanningen. Det är det enda sätt jag kan bli kvitt
det – och jag står inte längre ut med att bära det med dig. Jag
har skickat tillbaka några saker du hade i huset till din lägenhet.
Den svagaste påminnelse om eller kontakt med dig gör mig
deprimerad, får mig inte vilja komma i närheten av dig eller något
om har med dig att göra. Men jag talar förnuft och troligen
begriper du inte ett ord av det. Förutom kanske detta: jag vill inte
ha något med dig att göra. Richard."
(Ett manligt ömkande brev från den
man som trodde han hade en relation med Therese.
Vilket han bara hade i sin fantasi).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar