”Det finns ett fort i Söder där ett mord begicks för några år
sedan. Huvudpersonerna i denna tragedi var tio officerare, en soldat, två
kvinnor, en filippinare och en häst. Soldaten hette Ellgee Williams”.
Så skriver Carson McCullers redan i inledningen till sin
andra bok på svenska, ”Spegling i ett gyllne öga”, som
publicerades hos oss 1941, dvs. året efter hennes storartade debut ”Hjärtat jagar
allena”. Temat är alltså satt redan där och som läsare får vi sedan följa i
första hand de två gifta paren Penderton och Langdon, Langdons filippinske betjänt
Anacleto och så soldaten. Och kanske lite grand ms Pendertons fullblod
Firebird. Övriga är bifigurer i detta mörka och skrämmande kammarspel om vad
mänskliga tillkortakommanden kan leda till.
De äkta makarna lever i sin respektive äktenskap parallella liv som
nästan aldrig berör varandra. Samspelet mellan de fyra är dessutom sådant att
bara en författare av McCullers kaliber kan göra det trovärdigt – major Langdon
är ms Pendertons älskare; kapten Penderton har den märkliga böjelsen att han
förälskar sig i frun olika älskare, inkl majoren; ms Langdon har en hemlig
hållhake på kaptenen. Paren bor i näraliggande hus och umgås familjevis till
både vardag och fest, men avskyr varandra med över tid varierande intensitet. Betjänten
spelar roll som en slags gycklare och retar nästan livet ur majoren och är,
inbillar jag mig, ms Langdons älskare eller i vart fall hennes mycket betrodde.
Rena såpoperan således, kan det tyckas.
Men McCullers håller ihop sin berättelse och ger med återhållen med
tydlig miljö- och personbeskrivning trovärdighet åt den speciella atmosfär som en
sådan sluten miljö som ett regemente i den amerikanska södern kan vara. Bland
annat då genom behovet av att fylla den tomma vardagen med reella eller
hopfantiserade händelser av skandalkaraktär. De inbyggda spänningarna mellan och
inom inte bara de två paren utan också med andra av romanens figurer, går inte
att hålla undan hur länge som helst. Sprickan mellan dem alla blir efterhand
inte bara djupare och svartare utan också sårigare.
Här spelar då den känslomässigt störde och vilsne soldaten roll.
Han har kommit att få en platonsk kärlek till ms Penderton, vilken tar sig ett något
udda uttryck. Samtidigt kommer kaptenen till följd av sin undertryckta och
tilltagande förvirring att hata i stort sett alla i sin omgivning, inte minst
sig själv. Men särskilt soldaten.
Främsta skälet till detta är att denne råkade se kaptenen i en för
honom skakande och pinsam situation. Naken var soldaten till råga på allt –
naken, välbyggd och solbränd. Det finns, som nämnts, hos kaptenen en
homoerotisk dragning, som han värjer sig för så mycket han kan.
Ja, ni förstår. Det är givet, som nästan alltid hos McCullers, att
allt skall sluta i katastrof och totalt sammanbrott. Vilket vi ju redan också
vet. En blir alltså skjuten. En blir således mördare. En dör en s.k. naturlig
död. En bryter i det närmaste ihop. En försvinner bara. Men en klarar sig
ganska bra – och det är den enfaldigaste av dem alla. Som i det vanliga livet?
Jag gav ”Spegling i ett gyllne öga” fyra stars av fem. Inte
minst beroende på hur hemligheten om speglingen i det gyllne ögat tas upp av
McCullers. Vid två tillfällen dessutom,
Förlag Prisma/Biblioteksförlaget
På
svenska 1942/1960
Översättare Nils Jacobsson
Den här boken ser jag fram emot att läsa
SvaraRaderaKenneth, så kul att du har startat en litteraturblogg. Och att du läst Carson McCullers. Jag läste allt av henne för länge sedan och försökte nu få min bokcirkel intresserad av en av hennes vackra titlar, särskilt de engelska - The heart is a lonely hunter, Refelctions in a golden eye. Men förgäves. De nappade inte. Istället blev det Kerstin Thorwalls Det mest förbjudna. Den har jag läst om, tillsammans med biografin som kom i höstas. Kerstin T är förstås en helt annan sorts skribent, men i sin genre också en lysande stilist! tycker Lena E
SvaraRadera